Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde for fire år framover og legger stor vekt på å forankre mobbearbeidet sterkere lokalt. Alle kommuner oppfordres derfor til å utarbeide sitt eget lokale manifest. Sentrale parter: Foreldreutvalget for barnehager, Foreldreutvalget for grunnopplæringen, KS, Utdanningsforbundet, Fagforbundet, Skolenes landsforbund og Norsk skolelederforbund
Målsetting Alle barn og unge skal ha et godt og inkluderende oppvekst- og læringsmiljø med nulltoleranse mot mobbing.
Partene forplikter seg til: Styrke innsatsen mot mobbing gjennom økt bevissthet, kunnskaps- og kompetanseheving og konkret handling Sette nasjonalt fokus på særskilte områder som er sentrale i arbeidet mot mobbing. Arbeide for samarbeid og lokal forankring av arbeidet mot mobbing. Arbeide for at ledere tar ansvar for å forhindre og håndtere mobbing
Lokalt arbeid ”Det viktigste arbeidet mot mobbing skjer i lokalmiljøet. Vi oppfordrer derfor alle kommuner til å utarbeide sitt eget lokale manifest” Statsminister Jens Stoltenberg og kunnskapsminister Kristin Halvorsen.
Lokale manifest 8 kommuner i Troms har til nå skrevet under manifest mot mobbing. Kvæfjord, Sørreisa, Tromsø, Karlsøy, Skjervøy, Lenvik, Storfjord og Harstad
Lovgrunnlaget FNs barnekonvensjon omhandler blant annet barnets rett til utvikling, medvirkning, ikke-diskriminering, omsorg, beskyttelse og selvrealisering Barnehageloven § 1 Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.
Lovgrunnlaget forts. Opplæringsloven kapittel 9a og prinsipper for opplæringen Slår fast at alle elever i grunnskoler, videregående skoler og skolefritidsordning (SFO) har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Fylkesmannen gjennomfører i 2010 og 2011 nasjonalt tilsyn med elevenes psykososiale miljø.
Lovgrunnlag forts. Forskrift om miljørettet helsevern i barnehage og skoler mv. har som formål å bidra til at miljøet i barnehager, skoler og visse andre virksomheter fremmer helse, trivsel og gode sosiale og miljømessige forhold – og dessuten forebygger sykdom og skade.
Lovgrunnlag forts. Forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten har som formål å fremme psykisk og fysisk helse, fremme gode sosiale og miljømessige forhold og forebygge sykdom og skader. Forskriftens § 2-3 fastslår at helsestasjons- og skolehelsetjenestens tilbud skal omfatte forebyggende psykososialt arbeid og samarbeid med skolen om tiltak som fremmer godt psykososialt og fysisk lærings- og arbeidsmiljø for elever.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har et særskilt fokus på innsats mot mobbing i fritidsmiljøene. Det er et sentralt mål at fritidsklubber og frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner skal være åpne og inkluderende møteplasser.
Lokalt arbeid? Hvordan kan en lokalt arbeide for å forebygge og hindre mobbing i barnehager, skoler og lokalsamfunnet for øvrig?