Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
– tidlig kommunikasjon
4 Bruk øynene riktig.
Relasjon med barn.
Generelt ved medarbeidersamtaler
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.

Barna våre- det beste vi har i livet!
- roller og forventinger
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Rolighetsmoen barnehage
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Mangfold og fellesskap
Utdanningsforbundet Trondheim
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Kvalitet og brukermedvirkning
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Opprettholdende faktorområder
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Info om barn og begreper
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
Problemløsning.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Utskrift av presentasjonen:

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 2 Lengselen etter delaktighet Hva kan vi gjøre for å skape forutsetninger for mange forskjellige gode samtaler for barnet? Samtalen er et samarbeide der man skaper mening

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 3 Barnet som vitenskapsmann Barnet prøver og tester betydninger i samtalen Hva kan vi gjøre for å utvide barnets erfaringsverden til ulike sosiale sammenhenger?

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 4 Barnet er sosialt Hva kan vi gjøre for at barnet skal få mange samtalepartnere som oppmuntrer, aksepterer og respekterer hans måte å samtale på ? Sosiale sammenhenger bygges opp gjennom kommunikasjon 4

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 5 Barnet som problemløser Hvordan skal vi avdramatisere tegnbruken – ta bort kravet om prestasjoner og korrekthet? Søker sine egne løsninger på problemer – også når tegnene mangler 5

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 6 Barnet lærer seg selv Hvordan kan vi støtte barnet i å ”pushe” sin egen utvikling i hverdagen? Hvilke forutsetninger behøves? Men vi lærer for at barnet skal lære 6

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 7 Barnet er din samtalepartner La barnet begynne Gi barnet tid til å svare Gjett/overtolk det barnet uttrykker Hvordan skal vi øke bevisstheten om dette ? VENT – gi tid 7