Stiftelsen FIRST Scandinavia står bak FIRST LEGO League-turneringene i Skandinavia. ”Stiftelsens formål er å stimulere barns interesse for naturvitenskapelige.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Jr. FIRST LEGO League – 2014.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
First Lego League 2013/14. HVEM ER VI?  Vi er Nonstop og kommer fra Frakkagjerd og går i 7.klasse  Laget består av 12 medlemmer  5 jenter og 7 gutter.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Innovative offentlige anskaffelser
Einar I. Pettersen Rica Seilet, Molde  Lagkriterier  Åtte ( seks )elever fra 7. trinn og to ( fire ) elever fra 6. trinn  Gruppestørrelse.
Strategiarbeid i praksis
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Teknologi og forskningslære
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
FIRST LEGO League, Skandinavia Stiftelsen FIRST Scandinavia står bak FIRST LEGO League-turneringene i Skandinavia. ”Stiftelsens formål er å stimulere.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Tidligere læreplaner.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
FIRST LEGO League i Molde ?
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Overgangsprosjektet NY GIV
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Dette er SMART.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
NFA Norsk Forening for Automatisering. NFA Prisen 2008 Kunstplakett signert Atle Kårstad Pengepremie på ,-
Vi ønsker deltakere og publikum velkommen til FIRST LEGO League-turnering Ved Høgskolen i Narvik Program for dagen kl Teknisk presentasjon kl
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Vi ønsker deltakere og publikum velkommen til FIRST LEGO League-turnering i Bodø Spektrum 7. november! Lokale sponsorer FIRST LEGO Bodø Program for dagen.
Borre ungdomsskole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
LP og evidens i undervisningen
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Global Dignity Day Klikk for film:.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Jr. FIRST LEGO League praktisk rettet forsknings- og bygge prosjekt for barn fra 6 – 9 år - har som mål å ta vare på barns iboende nysgjerrighet.
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Cafédialog – elevmedvirkning
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Maria Tindberg.
Slåtthaug ungdomsskole
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
STYRKE næringsnær læring
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Vi ønsker deltakere og publikum velkommen til FIRST LEGO League-turnering i den nye ungdomsskolen på Finnsnes kl Åpningsseremoni med.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Erfaringer fra koding i teknologi i praksis. Bakgrunn Kjører koding i 50 % av valgfaget Teknologi i praksis Passer ganske greit inn i læreplanen Varierende.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Booking av Newtondag Deltakelse på jrFLL
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
- en spennende forsknings- og teknologikonkurranse for barn og unge
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Stiftelsen FIRST Scandinavia står bak FIRST LEGO League-turneringene i Skandinavia. ”Stiftelsens formål er å stimulere barns interesse for naturvitenskapelige og tekniske/matematiske fag gjennom engasjerende prosjekter hvor barna selv er drivkraften” FIRST LEGO League, prosjektet

FIRST LEGO League er en teknologi og kunnskapsturnering for barn og unge i alderen år. Prosjektet har 3 delmål: FIRST LEGO League, prosjektet

FIRST LEGO League - er et tverrfaglig prosjekt med hovedvekt på naturfag, matematikk og norsk - har målgruppe barn og unge i alderen år - har prosjektperiode fra 17. september til 12. november - avsluttes med en turnering 12. november i 40 byer i Skandinavia FIRST LEGO League, Skandinavia

- gi barn og unge gode opplevelse med teknologi og prosjektarbeid - tilby en undervisningsform som egner seg godt for tilpasset opplæring - bidra til å øke interessen for realfag og teknologi - bidra til økt rekrutteringen til realfaglige studier Vi ønsker gjennom prosjektet å: Fremtidens arbeidsplasser krever ny kompetanse! Hvorfor FIRST LEGO League ?

de har ikke nok ressurser de vet ikke hva konkurrentene gjør de må finne opp/designe/utvikle lage prototyp redesigne og bygge på nytt Lagene møter mange av de arbeidsbetingelser man er underlagt i det virkelige arbeidslivet. Utfordre barn og unge gjennom reelle problemstillinger Til slutt skal lagene levere et produkt til rett tid. Hvorfor FIRST LEGO League ?

Gjøre bakgrunnsstudier om årets tema Definere et problem som de skal finne løsninger på Finne innovative løsninger Forberede en presentasjon av forskningsoppgaven Prosjektinnlevering Forskningsoppgaven

Utvikle og bygge en robot Programmere roboten Velge funksjonelle verktøy, motorer og sensorer Velge strategi ; hver runde er på 2,5 min Forberede en teknisk presentasjon Prosjektinnlevering Teknologioppgaven

Markedsføre prosjektet og lagets løsning i forkant av turneringsdagen eller Utvikle en plan for markedsføring i etterkant av turneringsdagen Planlegge og utforme en PIT som profilerer laget og prosjektet Lage heia rop, sang, kostymer og andre effekter for å synliggjøre laget på turneringsdagen Forberede en PIT presentasjon Prosjektinnlevering Profilering

Eksempel på en robotbane

Vurdere resultatet ut fra oppsatte planer og mål Samarbeid Arbeidsfordeling, bruk av den enkeltes sterke sider Støtte og hjelp innad i laget Selvstendighet Dokumentere arbeidsprosessen i prosjektinnleveringen Et godt resultat i FLL er som regel avhengig av samarbeid mellom ulike mennesketyper med ulike kvaliteter. Arbeidsprosessen i prosjektet er lik prosessen man ofte møter i næringslivet. Arbeidsprosessen

Prisene gjenspeiler de viktige verdiene i FIRST LEGO League FIRST LEGO League CHAMPIONS – prisen Robotkonkurransens 1. pris Robotkonkurransens 2. pris Forsknings-prisen (1. og 2. plass) Teknologi-prisen (1. og 2. plass) Profilerings-prisen (1. og 2. plass) Samarbeids-prisen Prisene

FLL-prosjektet blir en del av skolehverdagen, ikke et tillegg til. Ved å delta i FLL arbeider elevene innenfor spesifikke deler av læreplanene til flere fag. Her er et noen få eksempler på aktuelle mål fra Kunnskapsløftet –Norsk: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne presentere et fagstoff muntlig med mottakerbevissthet med eller uten hjelpemidler lytte til andre, uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres –Matematikk: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne velje høvelege målereiskapar og gjere praktiske målingar i samband med daglegliv og teknologi, og vurdere resultata ut frå presisjon og måleusikkerheit bruke, med og utan digitale hjelpemiddel, tal og variablar i utforsking, eksperimentering, praktisk og teoretisk problemløysing og i prosjekt med teknologi og design –Mat og helse: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne diskutere kva mattryggleik og trygg mat inneber FLL er et prosjekt som passer godt inn i skolenes læreplaner og hvor forskningsmetodikk står sterkt. FIRST LEGO League i skolen

teknologen programmereren forskeren utrederen entertaineren kunstneren teoretikeren og prosjektlederen Her er det plass til både... FIRST LEGO League for alle (10-16)

Hele klassen deltar En gruppe av elevene deltar En gruppe satt sammen på tvers av flere klasser deltar Et fritidsprosjekt FLL er en del av den ordinære opplæringen FLL organiseres som et tiltak utenfor ordinær opplæring Organisering Arbeidsfordeling

Teknologipresentasjon og robot Bygging av Challenge-sett Forskningsdel Profilering og markedsføring Foto Prosjektinnlevering Jobbsøknad Et forslag er å la elevene ”søke” på jobber: Arbeidsfordeling

Foreldrenes rolle Faglige bidragsytere Ansvar for noe av gruppene Arrangere egne FLL kvelder, miljøarrangement Oppgaver på turneringsdagen (eks tidtakere) Sponsorer Skole-hjem samarbeid

Lørdag 12. november 2011 Turneringen gjennomføres i 42 byer i Skandinavia Turneringsdagen

Turneringen streames i mange byer Adressen legges på Turneringsdagen

Turneringsområdet åpner, lagene registrerer seg når de kommer Pit’en skal klargjøres Åpningsseremoni Robotkjøringer, PIT og teknisk presentasjon, presentasjon av forskningsoppgaven overfor dommere etter oppsatt tidsplan Premieutdeling Avslutningsseremoni Turneringsdagen

Konkurrere med sine roboter på robotbaner Turneringsdagen

Presentasjon av forskningsoppgaven foran dommerpanel Turneringsdagen

Teknisk presentasjon foran dommerpanel Turneringsdagen

PIT presentasjon og profilering av laget på turneringsdagen Turneringsdagen

FIRST LEGO League Skandinavisk finale 3. desember i Gjøvik, Norge Laget består her av totalt 10 deltagere og 2 veiledere Skandinavisk finale

En god samarbeidsarena

Samarbeid med næringslivet En del av lagenes oppgaver i FLL er å ta kontakt med lokale bedrifter og skaffe samarbeidspartnere som kan bidra både faglig, økonomisk og på andre måter. De som er dommere i FLL kommer fra næringslivet og utdanningsinstitusjoner. Utklipp fra Herning Folkeblad FLL og næringslivet

På vårt nettsted finnes all informasjon. Fra kan du også laste ned den nyttige ”Håndbok for veileder” og ”FLL i skolen” som beskriver hva FLL er.