Faglitterær skriving som skapende prosess 11.11.10 Merete Morken Andersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
I.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Hvordan intervjue en forsker?
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Grunnleggende spørsmål om naturfag
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Roman- og novelleanalyse
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv April 2010.
Fra ord til liv Februar 2010.
Mestring og forebygging av depresjon
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
12 Reflekterende lesing.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Fritid med Bistand.
som eksamensbesvarelse
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Sosialkonstruktivisme
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Venner & valg Velkommen.
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Faglitterær skriving som skapende prosess Merete Morken Andersen

På denne modulen har vi lært mye om markedets krav til den faglitterære forfatteren/forskeren. Men er det markedets krav som skal få bestemme hvordan fag skal formidles? Hvis ja – hvilke konsekvenser får det?

Jan Grue i Prosa 5/2010: ”Forskningen har blitt mer instrumentell, mer rettet mot produksjon av publiserbare artikler – det vil si artikler rettet mot bestemte redaksjonelle krav, ofte strukturert rundt løsbare, normalvitenskapelige problemstillinger. Kanskje må man da gå til en litt bredere offentlighet for å få utforsket de vanskelige spørsmålene – de som faller utenfor det normalvitenskapelige kjerneområdet”. (s. 47)

Det ligger i forskerens rolle å utforske spillets regler – ikke bare følge dem slavisk. Kritisk refleksjon: ”Men vent litt…”

Å trene ”zoome-muskelen”: Zoome inn i den konkrete prosessen, materialet, problemstillingen du jobber med. Zoome ut til rammene for prosessen: Hva er de? Kjøper du dem? Hva blir liggende i skyggen når du føyer deg inn under denne diskursen? Det siste er det vanskeligste!

Det er forskjell på den skapende prosessen og hvordan resultatet av den presenteres. Den skapende prosessen er forbløffende lik innenfor forskning og kunst. Resultatet kan presenteres på mange måter. (Foredrag, artikkel, essay, kåseri, tale, kronikk osv.)

Betydningen av god situasjonsforståelse

”Kunst fødes under tvang og dør i frihet” (Leonardo da Vinci)

Begrensningens kunst: Lars von Trier/ Jørgen Leth: ”De fem benspænd” (2003)

Oulipo: Ouvroir de litterature potentielle: ”Systue for potensiell litteratur” Fransk bevegelse startet i Medlemmer: Raymond Queneau, Georges Perec, Italo Calvino m.fl.

Den skapende prosessens stadier: Fra Clark Moustakas: Heuristic Research: Design, Methodology and Applications (1990) Phenomenological Research Methods (2004)

Det første engasjementet: Magneten Når materialet trekker i forskeren En prosess settes i gang for å oppdage temaet og spørsmålet for forskningen/skrivingen. Gjennom denne prosessen møter man sitt eget selv, ens selvbiografi, betydningsfulle relasjoner og tidligere faglige erfaringer – og ser dem med nytt blikk. Til slutt vil et spørsmål komme til syne: Det er dette jeg skal forske på/skrive om.

Fordypning Når spørsmålet er oppdaget og dets betingelser definert og avklart, lever forskeren med spørsmålet kontinuerlig. Alt begynner å handle om spørsmålet. Forskeren lever selve spørsmålet, og vokser i kunnskap og forståelse om det.

Forskeren benytter enhver anledning og situasjon til å diskutere og utforske temaet. Mennesker, steder, lesning – alt oppleves som muligheter for å undersøke temaet.

Inkubasjon Dette er underbevissthetens og intuisjonens periode. Forskeren trekker seg tilbake fra det intense, konsentrerte fokus på spørsmålet. Forskeren jobber gjerne med andre oppgaver. Likevel skjer det en utvikling. Spontane symboler og bilder kan oppstå.

Opplysning Skjer naturlig når inkubasjonen har fått virke tilstrekkelig lenge, og forskeren er åpen og mottagelig for sine egen tause kunnskap og intuisjon.

Et gjennombrudd, en oppvåkning der spørsmålet plutselig dukker fram i bevisstheten igjen, med nye kvaliteter, nye erfaringer, nye dimensjoner av viten. Opplysningen kan også innebære korreksjoner av tidligere feiltolkninger, eller avdekking av ”for-forståelser”.

En syntese av fragmentert viten Ny grad av oppmerksomhet, modifikasjon av gammel forståelse, eller en helt ny oppdagelse av noe som har vært til stede en stund, men utenfor umiddelbar oppmerksomhet. Opplysningen legger noe essensielt til sannheten i en erfaring eller observasjon.

Forklaring Forklaringsfasens formål er å fullt ut undersøke hva som har våknet i bevisstheten, for å forstå de forskjellige lagene av mening. En sammenhengende forklaring kan også inkludere anerkjennelsen av nye komponenter og temaer som vil kreve ytterligere undersøkelse.

Kreativ syntese Når forskeren mestrer kunnskapen om det materiale som belyser og forklarer spørsmålet, utfordres hun til å sette alle delene inn i en kreativ syntese. Denne kan bare oppnås gjennom tause og intuitive krefters arbeid i tillegg til rasjonell, kritisk refleksjon.

Syntesen presenteres vanligvis i form av en narrativ beskrivelse som gjør bruk av konkret og ordrett materiale og eksempler. Her kan materialet legges frem etter f.eks IMRAD-modellen – eller andre faste, etablerte strukturer.

Men den kan også uttrykkes som et dikt, en fortelling, en debattbok, en kronikk, et debattinnlegg, en tegning, en video, en forestilling, en tale -- eller gjennom en annen kreativ form.

Eksempel på den skapende prosessen Fra observasjon via påstand til spørsmål, til valg av metode – og svar.

Snø på Amalies øye

Observasjon: Jeg trekkes mot det i Amalie Skrams liv som gir gjenklang i mitt eget liv.

Påstand(er): Siden mitt eget blikk vil avgjøre hva jeg får øye på i Amalie Skrams liv, må jeg undersøke mitt eget blikk like nøye som hennes. Det som ”ligger i skyggen” er minst like viktig som de innlysende observasjonene.

Enhver biografi vil ha et element av biografens selvportrett.

Spørsmål: Kan det som ligger i skyggen være det som binder Amalie Skram og meg sammen? Og som binder oss begge til de som skal lese boken jeg skriver?

Hvordan skal jeg i så fall få øye på det som ligger i skyggen? Og hva skjer dersom jeg lykkes – og virkelig får øye på det? Hvilken form skal jeg gi det?

Metode for å finne svar på spørsmålene: Undersøke mitt eget blikk gjennom å male mitt selvportrett som forsker.

Gaven kommer når du er skjerpet og har fortjent den

Alle forsknings- og skriveprosjekter har en ”avlegger”