Didaktiske analysekategorier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hilde Hiim, Grete Haaland Sund
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Høgskolelektor Ann Lisa Sylte HiAk, april 2007
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Kroppsøvingsdidaktikk
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ungdomstrinn i utvikling
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Landsorganisasjonen i Norge
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Hverdagen for Ruth og Sissel.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Work shop mars 08 ide utvikling
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Vurdering for læring i Fysikk 1
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Didaktiske analysekategorier © Ann Lisa Sylte, 2008 Høgskolelektor Høgskolen i Akershus Ann Lisa Sylte 2008

Analysemodell basert på didaktiske kategorier Hvordan viser elevarbeidene at elevene har hatt mulighet / benyttet seg av f.eks. andre læringsarena som er yrkesrelevant? Hvordan viser elevarbeidene at arbeidsoppgavene / arbeidsformen er meningsfull og yrkesrelevant? Hvordan viser elevarbeidene at det faglige innholdet / kunnskapen som vektlegges er meningsfull og yrkesrelevant? Hvordan viser elevarbeidene at kjennetegnene er kjent for elevene, at vurderingen er en framovermelding / en del av læreprosessen i fht. yrkesrelevans? Hvordan viser elevarbeidene at deres læreforutsetninger, kompetanse og (yrkes)interesser er tatt hensyn til / ivaretatt? Hvordan viser elevarbeidene elevenes individuelle mål i fht mening og yrkesrelevans? Analyse av lærernes planlegging Analyse av elevenes arbeider Analysemodell basert på didaktiske kategorier Læreforutsetninger (Kompetanse, interesser) Vurdering, kjennetegn og dokumentasjon Rammer og organisering Relevans Mening Demokratisk medvirkning Faglig innhold knyttet til emne og arbeidsprosess Læreprosessen arbeidsformer/ arbeidsoppgaver Kompetanse- og læringsmål Ann Lisa Sylte 2008 © KIP DH Team 2008 Ann Lisa Sylte 2008

Didaktiske analysekategorier Elevenes lærerforutsetninger (kompetanse / interesse) Rammer og organisering Kompetanse og læringsmål Innhold, sees i sammenheng med arbeidsformer / arbeidsoppgaver Læringsprosessen (arbeidsformer / arbeidsoppgaver) Vurderings og dokumentasjonsformer Ann Lisa Sylte 2008

Elevenes lærerforutsetninger (kompetanse / interesse) Analyser læringsforutsetninger i forhold til opplevelse av relevans, mening, samt demokrati og medvirkning: Hvilke forutsetninger/ kompetanse/ interesser har elevene for å lære? Ta med bare det som er pedagogisk relevant i denne sammenhengen. Hvordan viser elevarbeidene at deres læreforutsetninger, kompetanse og (yrkes)interesser er tatt hensyn til / ivaretatt? Ann Lisa Sylte 2008

Rammer og organisering (tilgjengelig læringsarena, fysiske forhold, økonomi, lærerens kompetanse) Analyser rammer og organisering i forhold til opplevelse av relevans, mening, samt demokrati og medvirkning: Hva kan hindre eller fremme opplæringen/ undervisningen? Skolens /fylkets /bedriftens/lærerens tilrettelegging. Hvordan viser elevarbeidene at elevene har hatt mulighet / benyttet seg av f.eks. andre læringsarena som er yrkesrelevant? Ann Lisa Sylte 2008

Kompetanse og læringsmål Analyser kompetanse og læringsmål i forhold til opplevelse av relevans, mening, samt demokrati og medvirkning: Hva er kompetanse? Hvordan er (felles) læringsmålene for opplæringen med utgangspunkt i kompetansemålene? Få fram sammenhenger, begrunnelser - formålet med opplæringen/undervisningen Hva skal elevene sitte igjen med når undervisningen er gjennomført? Hvordan viser elevarbeidene elevenes individuelle mål i fht mening og yrkesrelevans? Ann Lisa Sylte 2008

Innhold, sees i sammenheng med arbeidsformer / arbeidsoppgaver Analyser innhold i forhold til opplevelse av relevans, mening, samt demokrati og medvirkning: Hvilket innhold, hvilken kunnskap er vektlagt? Hvordan viser elevarbeidene at det faglige innholdet / kunnskapen som vektlegges er/ oppleves meningsfull og yrkesrelevant? Ann Lisa Sylte 2008

Læreprosessen (arbeidsformer / arbeidsoppgaver) Analyser læreprosessen i forhold til opplevelse av relevans, mening, samt demokrati og medvirkning: Hva skulle elevene gjøre? Hvilke erfaringer skulle elevene tilegne seg? Hvilke arbeidsmåter har vært brukt og hvorfor? Hvilket «klima» prøvde dere å etablere? Hva skulle elevene lære? Hvordan viser elevarbeidene at arbeidsoppgavene / arbeidsformen er/ oppleves meningsfull og yrkesrelevant? Ann Lisa Sylte 2008

Vurderings og dokumentasjonsformer Analyser vurderings og dokumentasjonsformer i forhold til opplevelse av relevans, mening, samt demokrati og medvirkning: Hvordan har du tilrettelagt for å finne ut i hvilken grad elevene har dokumentert og nådd lærings- /kompetansemålene? Hvordan har du tilrettelagt for kjennetegn på oppnådd kompetanse? Hva vil du vurdere? Hvordan vil du vurdere? Hvorfor vil du vurdere? Hvordan viser elevarbeidene at kjennetegnene er kjent for elevene, at vurderingen er en framovermelding / en del av læreprosessen i fht. yrkesrelevans? Ann Lisa Sylte 2008

Oppgave i tverrfaglige grupper: Analyse og dokumentasjon Viktig at dere analyser i fht. analysekategoriene og egne problemstillinger Hva trenger dere konkret å dokumentere for å vise helhetlig yrkeskompetanse? Hva konkret har dere dokumentert og hvorfor? Hva konkret gjør dere for at dere og elevene skal lære? Ta utgangspunkt i de konkrete eksemplene dere har med til samlingen og analyserer dette materielle i forhold til gitte analyserkriterier. Hva mangler dere dokumentasjon på nå? Se dette i forholdt til å få analysert og vurdert egen undervisning og skolens/fylkets/bedriftens tilrettelegging opp mot utvikling av helhetlig yrkeskompetanse (jfr. analysekategoriene) Ann Lisa Sylte 2008

Torsdag 09.00 – 16.00 Oppsummering av arbeid i tverrfaglig grupper – faglig input fra veiledere – utfordre som grunnlag til videre arbeid i prosjektgrupper Jobbe i prosjektgrupper Dere oppsummerer innspill og erfaringer fra de tverrfaglige gruppene og overfør dette til eget prosjekt Hva tenker dere er viktig å dokumentere av det arbeidet dere har gjort/gjør nå? Vurder hvordan dokumentasjonen kan gjøres formidlingsbart på en slik måte at det kommer fram hva dere har tenkt og gjort, og hva elevene og dere har lært. Lage en visuell og konkret presentasjon som viser sammenhengen mellom lærerens tilrettelegging, ledelse og elevenes kompetanseutvikling med utgangspunkt i analysekategoriene. Ann Lisa Sylte 2008

Fredag kl. 09.00 – 11.15 (14.00) Presentasjon og erfaringsdeling Veien videre Evaluering Resten av dagen (til kl.14.00): Felles avslutning med Stig fra Stig & Stein Ann Lisa Sylte 2008