Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra ord til liv Mars 2011.
5 Kultur.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Tolkning av språklige ytringer i ulike kontekster
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Ran Det er mye enklere å huske personer fra/under et ran om du kan benytte en av de følgende ansiktformer. Tren og test deg selv ved å forsøke å tegne.
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
Sosiologi i barnehagen
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Introduksjonssenteret
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Lingvistikk på biblioteksfag
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Språksystem og språkbruk
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Kulturhistorisk perspektiv
Om å skrive om litterære tekster
Barns semantiske utvikling
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter.
Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Kvalitative og kvantitative metoder
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Litterære virkemidler
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Fest og følelser Om seksualitet.
BV: [PH:131] Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Tidlig psykologisk antropologi:
Seksuelle SMiso Rogaland.
Om hellige skrifter.
KLASSELEDELSE.
Problemløsning.
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Photodisc/Rayman/Getty Images
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Vurderingskriterier enkel versjon
Hvem stemmer på hvilke partier?
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier. Regelløst eller regelstyrt? Viktig forskningsfelt fra 50-tallet og fremover, eksplosjon i antall forskere siden 70-tallet.

Tre hovedretninger Sosiolingvistikk (språkvariasjon, dialektologi, menns og kvinners forskjellige språk). Pragmatikk (språkhandlinger, generelle konvensjoner for språkbruk). Diskursanalyse (”tekst i kontekst”, forskjellige språkstrukturer, språk og makt).

Historisk utvikling Fonetikk, morfologi og syntaks kan forklare noe av hvordan språk fungerer, men langt fra alt. Vi må se på semantikk for å finne ut hvordan og hvorfor språk brukes. Fra semantikk ledes vi over i spørsmål som har å gjøre med språk og samfunn.

Historisk utvikling På et tidspunkt ble alle språklige fenomener som lå over setningsnivået, alt som lå over syntaksen kastet i ”the semantic waste basket”. Etter at semantikken ble et etablert felt, ble alt som hørte til brukssituasjonen kastet i ”the pragmatic waste basket”. Nå er pragmatikk et etablert felt…

Sosiolingvistikk Hvem er språkbrukerne? Hvilke grupperinger har forskjellige typer språk: Menn og kvinner? Østlendinger og vestlendinger? Barn og voksne? Groruddøler og Frognerboere?

Sosiolingvistikk Dialektologi: Hvilke trekk skiller måten folk snakker på i ulike deler av et språkområde fra hverandre? For eksempel: Hvilke forskjellige uttaler av ”r” har vi i Norge? Grense for lydforskjell = isogloss. Mange sammenfallende isoglosser = dialektgrense.

Sosiolingvistikk Andre variabler: Alder, kjønn, sosial tilhørighet. Noen ord brukes mest av en spesiell gruppe, noen uttrykksmåter, noen talemåter og noen betegnelser.

Pragmatikk Konvensjoner for hvordan språk brukes. ”Har du klokke på deg” = ”Si meg hvor mye klokken er, er du snill”. Går utenfor semantikken, som har å gjøre med typen mening vi finner i leksikon. Hvis semantikk = ordbok, vil pragmatikk = frasehåndbok.

Pragmatikk Viktig opphavsmann: John Austin (britisk filosof). Austins viktigste begrep: Talehandlinger. Språk brukes til å utføre handlinger, til å nå sosiale mål. Vi snakker ikke ut i luften, men til ulike lyttere, med ulike intensjoner.

Pragmatikk Språk er en struktur, men følger også regler som er motivert av samfunnet rundt. Vi må se på hvem som bruker språket, og hva de bruker det til, for å forstå deler av måten det er bygget opp på.

Diskursanalyse Diskurs = tekst i kontekst. Tekst = både muntlig og skriftlig, en kjede av språklige symboler. Kontekst = det som omgir teksten, situasjonen og kulturen den brukes i.

Diskursanalyse Samspillet mellom språk og samfunn. Forholdet mellom språk og makt, språk og ideologi, språk og forskjellige gruppers interesser.