Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Tinglysing fast eiendom
Forflytningskunnskap for helsepersonell
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Geoforum Gjøvik 27. april 2006 Anders Fekjær
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
KomRev Trøndelag IKS Spillemiddelsøknader 2013 Nye Idrettens Hus, Terje Wist Ass. revisjonsdirektør 24. september

1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.

Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Forstandere i trossamfunn
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
Temadag Lov om eigedomsregistrering - Matrikkellova Godkjenningsordninga for landmålarforetak GeoForum Hedmark og Oppland 27. april 2006.
Tidsfrister i planleggingen
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Tinglysing fast eiendom
Dag Wiese Schartum, AFIN
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
ARKIVLEDERFORUM.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Klubblisens v2.0 Kapittel 8 lov og reglement Roger Ness.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kurs for søkere 2013.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden.
Forskriftene - høringsprosessen GeoNordland 2006 Lars Elsrud Statens kartverk Eiendom.
Nordlandskartdager Bodø 10. februar 2006
Arbeidsrutiner – regler for føring Trøndelagskartdagan – Olav Jenssen, Statens kartverk Steinkjer Delprosjektleder - Matrikkelprosjektet.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Royal Norwegian Ministry of the Environment Bakgrunn endring av f-lovens avfallsdefinisjoner vedtatt 11. april 2003 trer i kraft 1. juli 2004 tre punkter.
Eiendomsinformasjon Kartgrunnlag PlanWeb
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Fylkesmannens time.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Regler om offentlighet og åpenhet
Brukerkurs Gudbrand Eggen
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Forskriften har regler om
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
Delegert Vedtak/rekvisisjon
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Alkoholpolitisk handlingsplan Orientering > Eldrerådet 18.5 > KRFF 18.5 > Komite Helse og omsorg 25.5 Behandling > Formannskapet 7.6 > Kommunestyret.
Ny personvernlovgivning – etablering av personvernombud
Tinglysing fast eiendom
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Gjennomføringsplan.
Tinglysing fast eiendom
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
- Midlertidig forretning - Ikke fullført oppmålingsforretning
Tinglysing fast eiendom
Oppmåling av uteareal og klagefrister
Tinglysing fast eiendom
Tinglysing fast eiendom
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Tinglysing fast eiendom
Utskrift av presentasjonen:

Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen 04.04.2017 Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen Konsekvenser ved ulike organisasjonsmodeller for publikum, kommune og private utøvere i bransjen Tor Valstad Plan- og bygningsetaten Oslo kommune kk

Lov om eiendomsregistrering Konsekvenser 04.04.2017 Lov om eiendomsregistrering Konsekvenser Fra myndighet til tjeneste Delesøknadsbehandlingen Overgangsordninger Konsekvenser for aktørene Ny matrikkel Matrikkelføringen i kommunen Arkivering og utlevering av arkivdata kk

Lov om eiendomsregistrering Fra myndighet til tjeneste 04.04.2017 Lov om eiendomsregistrering Fra myndighet til tjeneste Loven endrer kommunens myndighetsutøvelse under kartforretningen til en konkurranseutsatt tjeneste som nå skal hete oppmålingsforretning. Dette gjelder uansett hvordan kommunen velger å organisere sin oppmålingsvirksomhet. Hvis kommunen velger enerett vil opplegget bli svært likt dagens ordning, men kundene vil måtte betale merverdiavgift på oppmålingstjenestene. kk

Lov om eiendomsregistrering Overgangsordningen 04.04.2017 Lov om eiendomsregistrering Overgangsordningen Når loven trer i kraft vil også lovens overgangs-ordning automatisk gjelde for alle kommuner. Det er altså ikke behov for noen form for vedtak eller organisatoriske endringer. Men senest innen overgangsperioden utløper etter 5 år, må kommunen ha bestemt seg for hvordan tjenestedelen skal organiseres permanent. kk

Lov om eiendomsregistrering Permanent organisering av tjenestedelen 04.04.2017 Lov om eiendomsregistrering Permanent organisering av tjenestedelen Kommunen (avdelingen) søker om godkjenning som landmålerforetak. Dette er kanskje den ordningen som blir mest vanlig som kommunal løsning etter overgangsperioden Her er det heller ingen krav til spesiell organisering, men kommunen kan selv velge om det skal etableres en egen enhet, et kommunalt eller interkommunalt foretak eller et eget selskap Kommunen kan da tilby tjenester på lik linje med andre landmålerforetak kk

Lov om eiendomsregistrering Permanent organisering av tjenestedelen 04.04.2017 Lov om eiendomsregistrering Permanent organisering av tjenestedelen Kommunen velger enerett på å utføre oppmålings-forretninger. Kommunen kan når som helst oppheve et slikt vedtak. Dette kan være det eneste alternativ i kommuner hvor det ikke vokser opp et privat tilbud. Kommunen kan ved et vedtak i kommunestyret nedlegge tilbudet om kommunale oppmålingstjenester. Departementet forutsetter at kommunen da har vurdert at det finnes et tilfredsstillende tjenestetilbud så publikum ikke blir skadelidende. I praksis vedtar kommunen da at private skal ha enerett på oppmåling. kk

Lov om eiendomsregistrering Konsekvenser for private utøvere 04.04.2017 Lov om eiendomsregistrering Konsekvenser for private utøvere De vil mislike å få et yrkesforbud i de kommuner som velger enerett Det vil være mindre attraktivt å jobbe for enkeltgrunneiere kontra eiendomsutviklere/ entreprenører Flere oppmålingsfirmaer vil antakelig ikke synes det er bryet verd å bli godkjent kk

Lov om eiendomsregistrering Konsekvenser for publikum og kunder 04.04.2017 Lov om eiendomsregistrering Konsekvenser for publikum og kunder Publikum vil ikke merke forskjell siden all informasjon fortsatt blir tilgjengelig i kommunen. Matrikkelen kan bli mer attraktiv som informasjonsbærer både for publikum og profesjonelle bruker enn det GAB er Private grunneiere vil synes det unødvendig å måtte forholde seg til en privat aktør når mye likevel blir utført av kommunen (tillatelse, matrikkelbrev, tinglysing). De vil sannsynligvis være fornøyd med konkurransen. Offentlige etater og grunneiere med eiendommer som krever mye arbeid vil oppleve en kostnadsøkning kk

04.04.2017 Lov om eiendomsregistrering Delesøknadsbehandling etter plan- og bygningsloven Når bestyrermyndigheten forsvinner, kan det være grunnlag for å legge mer arbeid i delesøknads-behandlingen. Krav om heftelser (erklæringer) kan fremsettes som en del av delesøknadsbehandlingen. Avvik fra tillatelsen skal i utgangspunktet betinge en endret tillatelse, men her kan kommunen utvise et visst skjønn Kommunen kan kreve at dokumentasjon og kartgrunnlag blir tilpasset elektronisk dokumenthåndtering Kommunen kan også kreve at søknaden blir utarbeidet av et godkjent landmålerforetak hvis saken er kompleks kk

Lov om eiendomsregistrering Ny matrikkel 04.04.2017 Lov om eiendomsregistrering Ny matrikkel Ny matrikkel skal i utgangspunktet skje samtidig med at loven trer i kraft. Forsinkelser i matrikkelprosjektet kan gjøre at kommunen må benytte GAB i inntil et år hvis loven trer i kraft 01.01.2007 Det legges opp til økt informasjonsmengde i matrikkelen i forhold til GAB. I tillegg skal i prinsippet alle opplysninger stedfestes med koordinater Offentlige pålegg som gjelder grunn eller bygninger Kulturminner og forurensa grunn kk

Lov om eiendomsregistrering Matrikkelføring i kommunen 04.04.2017 Lov om eiendomsregistrering Matrikkelføring i kommunen Matrikkelfører og matrikkelføring blir sentrale begreper i ny lov. Funksjonen bør organiseres slik at det kun er oppgaven knyttet til oppmålingsforretninger som utgjør hovedoppgaven Kontrollere og registrere data fra oppmålingsforretninger Må begrunne avvisninger og sette frister Registrere flere typer matrikkelenheter enn tidligere inklusive kommunale pålegg mm Legge inn data fra domstolene og jordskifteretten Utferdige matrikkelbrev og sørge for tinglysing Utstede gebyr for matrikkelføring og for matrikkelbrev Arkivere dokumenter fra oppmålingsforetaket kk

Lov om eiendomsregistrering Arkivering og utlevering av arkivdata 04.04.2017 Lov om eiendomsregistrering Arkivering og utlevering av arkivdata Konkurrerende landmålingsforetak skal ha lik tilgang til kommunale arkiv- og registerdata som kommunen selv. Slike opplysningene er i utgangspunktet gratis Kommunen vil også ha et veiledningsansvar i forbindelse med utlevering av matrikkeldata og fastmerkedata kk