Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Unge & Rus Bjørnholt skole.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering for læring på Linderud skole
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Den autentiske læringsdialogen
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
-c Britt Unni Wilhelmsen DET NYTTER Å FOREBYGGE Dr.philos Britt Unni Wilhelmsen Høgskolen i Bergen Kompetansesenteret ved Nordlandsklinikken.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Gjennomføring av unge&rus Nordseter skole 2008/09 Lena Bjørnsen Hoff.
Bjørnsletta Ungdomsskole 198 elever, 18 ansatter.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Foreldremøte VG1, VG2 ogVG3 St. Paul gymnas 11. september.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008.
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Foreldresamarbeid Arbeidsseminar i Unge & Rus Tromsø 19. Mars 2013 Dosent Øystein Henriksen.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Cafe med elevene.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Gruppelederopplæring Nord-Troms oktober 2008
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole Våre erfaringer Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole

Skjervøy kommune Ca 3000 innbyggere ”Fiskevær” Utfordringer for ungdom? Barneskole, ungdomsskole og videregående skole Vært gjennom en slags ”krise”, med nedgang i fiskerinæringen og stor arb.løshet. Etablering av mer industri, men dårlige prognoser mtp fødselstall.

Skjervøy ungdomsskole Ca 120 elever 6 paralleller Generelt dårlig score på nasjonale prøver/eksamen (realfag) Fokus på ungdomsmiljø – rus og adferdsproblemer Skåret dårlig og under fylkesnivå på nasjonale prøver og eksamener de siste årene Initiativ fra foreldre som har uttrykt bekymring over utviklingen i ungdomsmiljøet i kommunen

Arbeidsseminar 23.-24.10.2008 Begreper i rusforebyggende arbeid Implementering av Unge og Rus Foreldreinvolvering Praktiske råd/tips Nedsatt arbeidsgruppe

Arbeidsgruppen på skolen To arbeidsgrupper (8.trinn/9 trinn) Fungerte meget bra Alle tok ansvar Fordelte oppgaver Vanskelig å finne tid i en hektisk skolehverdag Avklar hvilke lærere som skal gjennomføre prosjektet hvilke fag som skal integreres hvordan ansvaret skal fordeles Bestem hvor mye tid gjennomføringen av Unge & Rus skal ta. Utarbeide gjennomføringsplaner med tidspunkt for foreldremøtene gruppelederopplæringen gjennomføringen med elevene Praktisk tilrettelegging reservere rom skaffe utstyr, pc, kamera, etc Planlegge gruppelederopplæringen, dele elevene i grupper, velge gruppeledere. Implementeringsteori - Baklien

Gruppelederopplæring Tidsbruk: 1 dag Skjervøy Maritime Hotell God lunsj - fornøyde elever Fornuftlige innspill fra elevene Elevene ble bedre rustet til å være gruppeledere For i størst mulig grad å sikre en fornuftig debatt i gruppene har vi vektlagt utdanning av gruppeledere. Gruppeledere bør være personer med aksess i klassemiljøet. Erfaringsmessig bør læreren velge ut elever med lederegenskaper og trendsettere i klassen. En grundig gruppelederopplæring letter gjennomføringen av prosjektet. Det er viktig at debatten innen gruppa foregår i seriøse former og holder seg til målene. For at gruppeleder skal forstå hva rusforebygging innebærer vil en gjennomgang og diskusjon av målene være viktig. Det er også viktig at gruppeleder får litt ledelsesopplæring med vekt på demokratisk ledelse. Kriterier for valg av gruppeledere Gruppeleder bør ha høy status blant kameratene - ikke nødvendigvis i form av høyt kunnskapsnivå, men gjerne som opinionsledere i skole- eller fritidsmiljø Gruppeleder bør ha en viss evne til å kunne lede diskusjoner Det er en fordel om gruppeleder har "miljøskapende" egenskaper eller erfaringer Holdning til rusmidler spiller mindre rolle Det bør velges gruppeledere av begge kjønn Rekruttering av gruppeledere kan foregå ved at elevene melder sin interesse selv, at elevgruppen får foreslå gruppeledere eller at elevene får søke skriftlig på gruppelederfunksjonen. Sistnevnte gir en mulighet til å koble inn norskfaget.

Valg av gruppeledere Motiverte gruppeledere Elevene skriver søknad på stillingen Gruppelederne deler elevene inn i grupper Kriterier for valg av gruppeledere Gruppeleder bør ha høy status blant kameratene - ikke nødvendigvis i form av høyt kunnskapsnivå, men gjerne som opinionsledere i skole- eller fritidsmiljø Gruppeleder bør ha en viss evne til å kunne lede diskusjoner Det er en fordel om gruppeleder har "miljøskapende" egenskaper eller erfaringer Holdning til rusmidler spiller mindre rolle Det bør velges gruppeledere av begge kjønn Rekruttering av gruppeledere kan foregå ved at elevene melder sin interesse selv, at elevgruppen får foreslå gruppeledere eller at elevene får søke skriftlig på gruppelederfunksjonen. Sistnevnte gir en mulighet til å koble inn norskfaget.

Iverksetting av Unge og Rus 3 uker 18 timer Logg/regler Bærbare PC Papirutgave To lærere pr. klasse Utfordringer Totalt 3 uker – bruk av halve dager på 9. trinn. Utfordringer ifbm med 2 ”tette” foreldremøter. Faste møter med gruppelederne før, underveis og etter gjennomføringen av prosjektet

Foreldreinvolvering Samarbeid med foresatte Styrket fellesskap Styrke foreldrenes autoritet Sette klarere grenser Kompetanse til å snakke om bruk av rusmidler

Foreldremøte 1 Møte mellom foresatte og skolen 3 lærere tilstede Dårlig oppmøte av foresatte Gjennomgang av Unge og Rus Fokus på målene i Unge og Rus Arbeid med ulike case De som var tilstede ble engasjerte Se vedlegg

Foreldremøte 2 Presentasjon av Unge og Rus Elevenes mening Diskusjoner i grupper (elever og foresatte) Klassekontrakt Se vedkegg

Refleksjoner og erfaringer Vår rolle Hva fungerte bra? Hva kunne vært gjort annerledes?

Vår rolle – kritisk blikk Lærer/veileder Sikre god veiledning av gruppelederne Hvordan håndtere de ”vanskelige” elevene?   Lærerrollen   Læreren får rolle som veileder i arbeidet med Unge & Rus, noe som innebærer å:  tilrettelegge og veilede gi opplæring i sentrale ferdigheter/tilnærminger gi elevene ansvar for eget arbeid  Som veileder skal lærer bidra til at gruppenes arbeid med oppgavene i Unge & Rus følger en ønsket progresjon, at elevene er deltakende i gruppeprosessene og at gruppene når målene for arbeidet.

Fungerte bra Forankret i skoleledelsen Arbeidsgruppa nedsatt på skolen Gruppelederopplæringen Intensiv gjennomkjøring Nettbasert undervisning - motivasjon Elevene fikk karakter i norsk muntlig og skriftlig Rollespillet (mestring av drikkepress) Elevenes mening Unge & Rus må forankres i skoleledelsen. Ledelsen skal være en pådriver får å få programmet i gang og sørge for praktisk og pedagogisk tilrettelegging underveis i gjennomføringen

Fungerte mindre bra Foreldreinvolvering Tidsbruk Involverte ingen eksterne krefter Problemer med nettsiden Gruppeledere som ikke møter Elevene er ikke modne nok til å diskutere

Elevenes mening Animasjonsfilm Film Rollespill "Elevenes mening" er elevgruppens produkter og representerer siste fase i gjennomføringen av Unge & Rus. Gjennom "Elevenes mening" gis elevene muligheter til å bearbeide og formidle kunnskaper og meninger de har ervervet gjennom undervisningsprogrammet. Oppgaven "Elevenes mening" er først og fremst utviklet for å gi elevene mulighet til både å ta standpunkt og ta ansvar. Målet med oppgaven er mer presist å ta standpunkt til atferden "å la være å drikke". Forskning har vist at positive forventninger til alkoholbruk reduseres hos unge som selv argumenterer for betydningen av å utsette debutalder. Når oppgaven gjennomføres på gruppenivå, styrker vi mulighetene for å oppnå felles støtte til samme mål. Vi styrker også mulighetene for at elever i en gruppe blir sosiale støttespillere for hverandre.