PBL i praksis? Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Ny hverdag - nye utfordringer
Vurdering for læring.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Avdeling for sosionomutdanning
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
1 PILOT Nettverksmøte Noen idéer til bruk av IKT i realfagundervisning Stein Dankert Kolstø Inst. for praktisk pedagogikk 2. september 2002.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Drop-In metoden i skolen
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Argumenterende tekster
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
«Bare bok gjør ingen klok»
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Enkel brukerveiledning
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

PBL i praksis? Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk gen-etikk prosjektet PBL i praksis? Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk

Hvem stod bak? Prosjekt DoCTA-NSS (lenke) Finansiering Prof. Barbara Wasson (Intermedia, UiB, prosjektleder) Sten Ludvigsen (Intermedia, UiO) Anders Morch (Intermedia, UiO) Anders Isnes (ILS, UiO) Terje Kristensen (ILS, UiO) Stein Dankert Kolstø (IPP, UiB) Hovedfags- og doktorgradsstudenter Finansiering UFD via ITU ved UiO

Hovedidé Utprøve datastøttet samarbeidslæring (CSCL) i naturfag Etikk motivere for naturfag og naturfag gi bedre begrunnede oppfatninger Dette innebar: Vekt på læring gjennom samarbeid Vekt på læring gjennom dialog og skriving Bruk av programvare for ”kunnskapsbygging” Publisering av tekster på verdensveven

Utprøving To ungdomsskoler Genetikk inkludert etikk Tverrfaglig En i Bergen og en i Oslo 10 klasse Genetikk inkludert etikk Tverrfaglig Naturfag, Relegion, Norsk, Samfunnsfag 3 uker, ca 30 skoletimer

Organisering av samarbeid 2 klasser á 20-24 elever 6 ”lokalgrupper” i hver klasse 2-og-2 lokalgrupper samarbeidet Samarbeid Innen lokalgruppene 2-og-2 lokalgrupper imellom

Grovskisse av ”scenariet” Motivasjonsfase Naturfag: Motivasjonsøvelse Læring gjennom ”kunnskapsbygging” Skriving og publisering av tekster ”Prøve” i naturfag Etikk Motivasjon mot etikken

Motivasjonsfase Presskriving Minivideo (link til portal) Orientering (med pizza og brus!) Presskriving Minivideo (link til portal) Etablering av grupper Utvikling av naturfaglige og etiske ”Spørsmål”

Presskriving Individuelt Visning av minivideo ”Skriv det du vet om …” Formuler 2-3 spørsmål Deretter: Formuler 2-3 spørsmål til det du har skrevet: Er du noe du ønsker å vite mer om? Noter ned. Visning av minivideo

Presskriving Individuelt Visning av minivideo I grupper Deling av spørsmål, og svar Noter ubesvarte spørsmål I samlet klasse Spørsmål fra gruppene noteres på tavlen Sorteres i 6 naturfaglige og 6 etiske spørsmål

Opplæring i IKT-verktøy To skoletimer: Chat FLE3 A-tekst Skoleavisa

Naturfaglig input Motivasjonsøvelse ”Det genetiske hjulet” Naturfaglig ”tavleundervisning” (2-3 timer)

Kunnskapsbygging (PBL) Input ”Spørsmål” fra presskrivingen Undervisning (første timene) Lærebok og elektronisk lærebok Animasjoner og Internett Hverandres innlegg Bearbeiding Skrive innlegg på ”FLE3” Tekstproduksjon ”Prøve”

FLE3 Plattform for kunnskapsbygging Kategorisering FLE3 (En type ”Gruppevare”) Kategorisering ”Spørsmål” ”Foreløpig oppfatning” ”Vitenskapelig oppfatning” ”Kommentar” ”Oppsummering” ”Prosesskommentar”

FLE 3 Kurs: … Forum:… Tråd: ... Spørsmål Bør vi … Vår oppfatning Vår side Kunnskapsbygging Assistent Kurs Kurs: … Forum:… Tråd: ... Spørsmål Bør vi … Per og Lise Svar: Velg kategori Liv og Ole Vår oppfatning Når mennesker blir ...

Tekstproduksjon Faglige forklaringstekster Eks som svar på ”Spørsmål” Målgruppe: Parallellklasse 4 tekster á 1/2 side Minst 2 fellestekster Publisering på Skoleavisa ”gen-etikk”

Skoleavisa ”gen-etikk” Bør det være tillatt å klone mennesker? gen-etikk Antall besøk Ingress bla bla bla osv osv osv, med mer med mer med mer ... Ansvar-lige Logg inn Tema 1 Tema2 Tema3 Notiser Neste oppslag ... Neste oppslag ... Søk

”Prøve” Hver elevgruppe lager spørsmål Distribuert delgruppe besvarer prøven Hver elevgruppe retter egen prøve

Etikk Motivasjon: Input Lese tekst av Heidi Sørensen med framtidsscenario Input KRL: Etikk, verdier og beslutninger Samfunnsfag: Etikk, lover og rettigheter

I dag er det ikke lov til å klone mennesker, men mange tror det kommer Kloning av mennesker er kontroversielt, men jeg tror det kommer. Først kommer de medisinske tilfellene. En pasient trenger en ryggmargtransplantasjon, men det finnes ingen giver. Legene ser ingen annen utvei enn å forsøke å klone pasienten. Når fosteret har utviklet ryggmarg, men ennå er godt innenfor 12 ukers fristen, aborteres fosteret, og ryggmargcellene tas ut og dyrkes opp. Pasienten kan da få transplantert ryggmarg som er genetisk lik sin egen.

I dag er det ikke lov til å klone mennesker, men mange tror det kommer Den første virkelige menneskekloningen kommer til å bli født i USA. Det er fire år gamle Bill som har vært utsatt for en trafikkulykke. Han ligger hjernedød på et sykehus i California. Foreldrene hans har fått valget om legene skal slå av respiratoren, som holder liv i lille Bill. Bills foreldre er velstående og velutdannete amerikanere fra Los Angeles. De foreslår at respiratoren kan slås av bare de får noen celler fra lille Bill som kan klones.

I dag er det ikke lov til å klone mennesker, men mange tror det kommer "På den måten kan Bill få nytt liv," argumenter foreldrene. Bill kunne i en alder av fire år allerede lese, skrive, spille Mozart og regne med brøk. Det er nettopp en slik gutt foreldrene vil ha. For å gjøre en lang historie kort. Bills foreldre vinner rettssaken mot staten, og tre år etter bilulykken er kloningen født på et privat sykehus i San Diego. Heidi Sørensen (1997)

”Kunnskapsbygging” i etikk Input: Egne etiske spørsmål fra presskriving Lærebok A-tekst Hverandres innlegg Bearbeiding Skriving av innlegg på FLE Tekstproduksjon

Avslutning Enkel markering med utdeling av deltagerbevis for deltagelse

Underveis- og sluttvurdering Opp til den enkelte lærer Bruke innlegg i FLE? Bruker tekster i skoleavisa ”gen-etikk”? Bruke ”prøven”? Evalueringskriterier?

Evalueringskriterier etiske tekster INNHOLD Er de viktigste argumentene funnet og nevnt? Sier dere hvilke argumenter dere synes er svake og sterke, og forklarer dere hvorfor? Er det med argumenter som støtter gruppens syn, og også argumenter som ikke støtter gruppens syn? Kommer det fram hva som er gruppens eller gruppemedlemmenes syn på problemet, og hvilke argumenter dere bygger det synet på?

Evalueringskriterier etiske tekster FORM Var gruppens synspunkter og vurderinger forklart på en forståelig måte? Ble stikkord og tekst brukt slik at det var lettere å forstå og følge med? Ble bilder brukt på en illustrerende måte? Forklarte dere vanskelige ord?

Erfaringer Elevenes logg Vår vurdering Elevene fant opplegget meningsfullt Elevene fant tema spennende og engasjerende Vår vurdering Teknikk må fungere! Elevene brukte tid på å forstå ”kunnskapsbygging”

Understøttet IKT læringsprosessene? Innhenting av læringsressurser Verdensveven: Egen portal med animasjoner, læreboktekst, lenker til leksikon m.m. Kunnskapsbygging Gruppevare (FLE3): Skriftlig diskusjon Skoleavisa: Prosessorientert skriving av forklaringstekster Gruppevare (FLE3): Online naturfagprøve

PBL i praksis? For mye frihet i valg av faglige foki? Arbeid styrt av spørsmål fra presskrivingen Input via lærer, lærebok, internettportal og medelever Bearbeiding via skriving av innlegg og lengre fellestekster samt ”naturfagprøven” For mye frihet i valg av faglige foki? For mye styring på prosess? For lite støtte inn mot styring av egne læringsprosesser?

Hva nå? Kan elevene ”styre” eget læringsarbeid? Kan elevene selv finne fram til ”input”? Kan elevene bearbeide gjennom samarbeid, muntlig og skriftlig?

Takk for meg! stein.dankert.kolstoe@psypp.uib.no