1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Fra prøving og feiling til
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsløftet og Naturfag
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Bærekraftig utvikling
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Nye læreplaner – Føringer og konsekvenser –”Grunnleggende ferdigheter”
Nye læreplaner – Føringer og konsekvenser –”Grunnleggende ferdigheter”
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Strategier og kompetanse
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nye læreplaner i naturfag
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Nye læreplaner i naturfag
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Askøy 11. november 2005 – del 2 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
Didaktiske analysekategorier
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Ny læreplan, nye utfordringer
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Utdanningsvalg 10.klasse
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
1 Grunnleggende ferdigheter i Naturfag – hva og hvordan Faglig-pedagogisk dag 3. feb Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Nye Medier og kommunikasjon, hva er erfaringene?
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Vurdering og undervisning
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Nå er de revidert!.
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i Bergen

2 Kompetansemål Alt fagstoff er ikke med i læreplanen Det betyr ikke at det ikke skal undervises Læreplanene beskriver kompetansemål Den profesjonelle lærer skal selv identifisere nødvendig kunnskapsstoff Forutsetter høy faglig og fagdidaktisk kompetanse

3 Elevens sluttkompetanse Ikke krav til læreren, men eleven L97 i Norsk Elevane skal få øving i å skrive i ulike sjangrar, Høringsutkast for Norsk eleven skal kunne mestre ulike skriverroller etter situasjon og formål, Metodefrihet, men begrenset av krav til utvikling av grunnleggende ferdigheter! Eks: Vanskelig å lære å lese gjennom å skrive

4 Grunnleggende ferdigheter … skal prioriteres og gis spesiell oppmerksomhet i opplæringen i alle fag… på fagets premisser… Hva innebærer dette? Skrive, samtale, lese ”på faget premisser” = i fagets sjangre? Lærerne må ha god kunnskap om fagets sjangre? Se etter hvilke verb som er valgt brukt!

5 Kompetansemål – verb eks. Grunnleggende ferdigheter i faget Læreplangruppen i naturfag, Eks. Bærekraftig utvikling Greie ut om, anvende, planlegge, gjennomføre, identifisere, vurdere, beskrive, Høringsutkast Forklare, vurdere, beskrive Bredden i grunnleggende ferdigheter lite synlig i kompetansemålene? Lærer må fokusere på verbene for å kunne se hvilke kompetanse eleven skal kunne demonstrere

6 Utfordring: Evaluerbarhet Kultur for læring En forutsetning [for å fortsette med standardbasert vurdering] er at målene i læreplanene er slik formulert at det er mulig å gjennomføre standardbasert vurdering. (s39)  ”forklare hvordan nordlys oppstår” Eksamensoppgave eller læreplanmål? ” kritisk vurdere informasjon om genteknologi” Åpne og virkelighetsnære oppgaver Åpne og virkelighetsnære oppgaver i nasjonale prøver i matematikk? Læringsmål må presiseres av lærer for å bli evaluerbare?

7 Utfordring: Praktiske arbeidsmåter i naturfag … avgjørelser som gjelder organisering, metoder og arbeidsmåter skal overlates til lærestedene. Ref: Retningslinjer for arbeid med læreplaner I fag, s.3Retningslinjer for arbeid med læreplaner I fag Ønskelig å vektlegge praktisk arbeid? Det praktiske må formuleres som kompetanser Eks vitenskapsfagets metoder Eks utstyr som skal kunne mestres Lærer må se hvilke mål som krever praktisk arbeid for å kunne bli nådd

8 Tydelig og mindre detaljert De nye læreplanene skal gjøres mindre detaljerte, og sentrale sider ved innholdet skal prioriteres og gis større oppmerksomhet. Kompetansemålene skal være slik utformet at de er egnet som grunnlag for dialog mellom alle aktører som er involvert i opplæringen Ref: Retningslinjer for arbeid med læreplaner i fag, s.3Retningslinjer for arbeid med læreplaner i fag Høringsutkastet  forklare stråling fra sola og ozonlagets funksjon i atmosfæren 15. januar gjøre greie for stråling fra sola og hva som er grunnlaget for denne strålingen (fusjon), forklare hvilken funksjon ozonlaget har i atmosfæren, årsaken til svekket ozonlag og hvorfor soling både kan være helsebringende og skadelig

9 Konsekvenser av korte og åpne målformuleringer Hvem skal definere lærestoffet? Ønsker lokal frihet til lærere, og elever? Antar faglærer vet hvilke delemner hvert emne innebærer? Gir lærebokforfatterne definisjonsmakten? ”Utfordring” Forutsetter høy faglig kompetanse hos lærere i hele løpet – i alle fag!

10 Holdningsmål og presisjon Vg1 Naturfag høringsutkastet forklare føre-var prinsippet og begrepet bærekraftig utvikling i forhold til miljøutfordringer og i forhold til urfolk Fra læreplangruppen greie ut om føre-var prinsippet og begrepet bærekraftig utvikling og anvende dem i diskusjoner om lokale og globale miljøutfordringer og i forhold til urfolk

11 Holdningsmål – bærekraftig utvikling i naturfag Holdninger som kompetansemål? Kunnskapsbasert holdningsendring? Diskutere og vurdere etiske utfordringer? Holdningsmål bare indirekte ”mellom linjene”? Holdningsmål i Naturfag Naturvitenskap verdifullt og viktig? Friluftsliv og naturglede? Bærekraftig utvikling samt risikovurdering? ENØK? Lærer må selv tolke implisitte holdningsmål

12 Hvordan lese læreplanene – en oppsummering Kompetansemål Lærer må identifisere nødvendig kunnskapsstoff Basisferdigheter (kompetanser) Se etter hvilke verb som er brukt Holdningsmål Kompetansemål, men elevene må kunne drøfte, begrunne, vurdere ulike standpunkt Og dermed møte normer og utvikle seg / bli sosialisert inn i samfunnets normer

13 Høringsuttalelser Rammene vanskelige å endre Kompetansemål Kortfattede Få kulepunkter Evaluerbare Basisferdigheter Faglige detaljer lettere å endre Flytt tema ut og inn, opp og ned Et nytt punkt inn krever et gammelt ut