Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

For foreldre og lærere til barn som har fått stilt diagnosen ADHD
Hva er forsvarlighet i LAR?
HELFO utland Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS 2014
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Tema for presentasjonen.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Statens legemiddelverk
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Tilbud til mennesker med Huntington sykdom i Norge
Statens legemiddelverk og Legemiddelindustriforeningen (LMI)
REFUSJON AV UTGIFTER TIL LEGEMIDLER OG BANDASJEMATERIELL. FYSIOTERAPI
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Praksis, metode og effektevaluering av Samhandlingsteamet i Bærum
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Demensteam Lier Kommune
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Barn som pårørende.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Enkel og trygg tilgjengelighet til pasientopplysninger i EPJ ved ytelse av helsehjelp – vurdering av lovendringer Seniorrådgiver Hilde Jordal.
Barn som pårørende.
HELFO Statens helseøkonomiforvaltning Stønad til helsetjenester i utlandet Puja Anand og Martin Rutherfurd, januar.
HELFO utland Helserettigheter utenfor EØS/Sveits Utvidet stønad
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Psykologer i kommunene
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
REFUSJON AV LEGEMIDLER
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
HELFO utland Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS 2015
Helfo (Helsetjenesteforvaltningen) Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS v/Mari-Ann Folkedal og Mona T. Kirkestuen Februar 2016.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Senter for sjeldne diagnoser
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Strategisk helseplan for Fjellregionen Arbeidsutvalget 10. mai 2010 Regionrådgiver Rune Jørgensen Regionrådet 26. mai Brit Kværness.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010.
Lokalmedisinske sentra –SSB Et kartleggingsprosjekt med statistikk for øyet.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Helse- og omsorgstjenester
Interkommunal eierstrategi
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Det integrerte universitetssykehuset
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Enkel brukerveiledning
Tjenesteyting i en brytningstid
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009

Helsedirektoratet, Side 2 Bakgrunn for prosjektet Oppdrag Utred forslag til et enhetlig og helhetlig regelverk for refusjon av legemidler etter individuell søknad innenfor blåreseptordningen. Frist 1. juli Bakgrunn for oppdraget  Ordningen er ikke i henhold til refusjonspolitiske mål  Store strukturelle endringer i den generelle refusjonsordningen  Blåreseptordningen skal på sikt være eneste refusjonsordning for legemidler (brukt utenfor institusjon) Oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet

Helsedirektoratet, Side 3 Prosjektets omfang Forslag til vilkår for individuell refusjon Forslag til nytt system  Skal være i henhold til de refusjonspolitiske målene  Etterstrebe å dekke gapet mellom dagens §§ 3a og 3b.  Vurdere hvordan målet om kostnadseffektivitet kan ivaretas.  Vurdere muligheten for et enhetlig system (samle blåreseptforskriften § 3 og ftrl. § 5-22).  Etterstrebe å få et helhetlig system innenfor blåreseptordningen.

Helsedirektoratet, Side 4 Avgrensninger for prosjektet  Prosjektet skal kun ha fokus på legemidler (ikke gjennomgå retningslinjer for næringsmidler og medisinsk forbruksmateriell.  Prosjektet skal ikke foreslå overføring av konkrete legemidler fra: - individuell refusjon til forhåndsgodkjent refusjon. - bidragsordningen til blåreseptordningen.  Prosjektet skal ikke vurdere dagens oppgaveløsning og organisering for behandling av individuelle søknader Avgrensninger

Helsedirektoratet, Side 5 Faser i prosjektet 1. Prosjekt - mobilisering Oppstart Kartlegge dagens ordning aug. okt. Overlevering ferie Prosjektstyring og ledelse Sluttføring prosjekt mai juli Informasjon og forankring 3. Utrede ideer og mulige løsninger

Helsedirektoratet, Side 6 Dagens blåreseptordning - legemidler Blå resept Individuell refusjon (§§ 3a og 3b) Blå resept Forhåndsgodkjent refusjon (§2)  Hovedordning - 5,8 mrd. i 2008  Viktige aktører - Legemiddelfirma, Legemiddelverket og leger  Omfatter markedsførte legemidler i Norge brukt på godkjent indikasjon  Sikkerhetsnett - 1,1 mrd i 2008  Viktige aktører - Leger og Helseøkonomiforvaltningen (HELFO)  Omfatter store og små pasientgrupper med behov for: - Markedsførte legemidler brukt på godkjent indikasjon - Markedsførte legemidler brukt utenfor godkjent indikasjon - Uregistrerte legemidler

Helsedirektoratet, Side 7 Dagens blåreseptordning - legemidler Forhåndsgodkjent refusjon (§ 2)Individuell refusjon (§ 3) Krav til effekt  Vitenskaplig dokumentert effekt for omsøkte lidelse. Krav til alvorlighetsgrad  Kronisk sykdom med behov for langvarig behandling - § 3a; sykdom/tilstand omfattet av refusjonskode - § 3b; sjelden sykdom/tilstand  Alvorlig eller risiko for alvorlig sykdom med behov for langvarig behandling Krav til kostnads- effektivitet  Kostnaden skal stå i rimelig forhold til behandlingsmessig verdi  § 3a - forhåndsgodkjent behandling skal være forsøkt  Vitenskaplig godt dokumentert og klinisk relevant virkning i en definert, aktuell pasientpopulasjon

Helsedirektoratet, Side 8 Styrker og utfordringer ved individuell refusjon i dag  Nødvendig for å opprettholde dagens blåreseptordning  Rettighetsbasert ordning  Ivaretar i stor grad pasienter med sjeldne diagnoser  Legen har mulighet til å søke på vegne av brukeren (pasienten) Styrker  Pasienter med alvorlig sykdom er ikke tilstrekkelig ivaretatt  Krever mye administrasjon (ca søknader etter § 3 i 2008)  Unødvendig bruk av spesialisthelsetjenesten  Regelverket i blåreseptordningen er ikke harmonisert Utfordringer

Helsedirektoratet, Side 9 Problemstillinger som diskuteres i prosjektet Krav til kostnads- effektivitet Krav til alvorlighetsgra d  Hvordan definere alvorlig sykdom og hva er ikke alvorlig nok?  Er alvorlighet tilstrekkelig som vilkår knyttet til pasientens tilstand/lidelse?  Kan man gjøre kostnadseffektivitetsvurderinger basert på individuelle søknader?  Finnes det eventuelt alternative måter eller tiltak for å vurdere kostnad mot effekt på? Krav til effekt  Skal man kunne dekke utprøvende behandling etter individuell søknad?  Hvor god må dokumentasjonen til grunn for søknaden være for å kunne innvilge refusjon?

Helsedirektoratet, Side 10 Målet er å foreslå et regelverk som er:  Enkelt og oversiktlig  Enhetlig (samle all individuell refusjon i en bestemmelse)  Helhetlig og konsekvent  Brukervennlig (enkel å administrere og forstå)  Fleksibelt – enkelt å revidere/justere  Tilrettelagt for elektronisk saksbehandling