Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tjenesteyting i en brytningstid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tjenesteyting i en brytningstid"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tjenesteyting i en brytningstid
Legevaktkonferansen 2019 Steinar Olsen, avdelingsdirektør akuttmedisin og beredskap

2 Helsedirektoratets roller
Faglig rådgiver Forvalte lover, regelverk, refusjonsordninger mv. Iverksette politikk Helhetlig ansvar for den nasjonale helse-beredskapen.

3 Vårt bidrag Redusere forskjellene i helse og levekår Fremme faktorer som gir god helse i befolkningen Bedre kvalitet i helse- og omsorgssektoren Utvikle en helhetlig nasjonal helseberedskap Divisjonsseminar 2018

4 Folketallet øker

5 Økt levealder Aldersgruppen over 67 år vil øke med 64 % Gruppen over 80 år vil øke med 56 %. Utviklingen forventes å utgjøre en varig endring i alderssammensetningen.

6 Endringene skjer raskt

7 Et blikk fremover Vi blir flere, vi blir eldre og vi bosetter oss i byer og tettsteder. Noen sykdommer blir mindre truende, andre vokser i omfang. Vi kan behandle flere sykdommer og vi levere lengre med sykdom. Ressursene, de menneskelige og de økonomiske, skal fordeles på flere av stadig færre.

8 Helsetjenesten – Samfunnets mest desentraliserte virksomhet

9 Helseforetaket skal Kommunen skal Akuttmedisinforskriften kap. 3 § 10
Akuttmedisinforskriften kap. 2 § 6 og 9 bringe kompetent personell og akuttmedisinsk utstyr raskt frem til alvorlig syke eller skadde pasienter utføre nødvendige undersøkelser, prioriteringer, behandling og overvåking, enten alene eller sammen med andre deler av tjenesten bringe syke eller skadde pasienter med behov for overvåking og/eller behandling til forsvarlig behandlingssted og mellom behandlingssteder ha beredskap for å kunne dekke behovet for ambulansetjenester ved større ulykker og kriser innenfor egen helseregion og på tvers av regions- og landegrensene ha beredskap for nødvendig følgetjeneste for gravide til fødestedet og delta i enkle søk og redningsoperasjoner. tilby legevaktordning som sikrer befolkningens behov for øyeblikkelig hjelp vurdere, gi råd og veilede ved henvendelser om øyeblikkelig hjelp diagnostisere og behandle akutte medisinske tilstander ved legekonsultasjoner og sykebesøk og ved behov henvise til andre tjenester i kommunen, blant annet fastlege, og eventuelt spesialisthelsetjeneste og yte hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner, blant annet rykke ut umiddelbart når det er nødvendig. sørge for at legevakten er utstyrt slik at helsepersonellet i vakt kan gjennomføre diagnostikk og iverksette nødvendig medisinsk behandling og overvåkning i akutte situasjoner. sørge for at legevakten er organisert og utstyrt slik at helsepersonell i vakt kan rykke ut umiddelbart Hvis det var ett forvaltningsnivå, hadde man ikke tatt seg råd til å ha doble ordninger Har vi råd fordi forvaltningsskillet eksisterer? Oppgaven å gjøre forvaltningsskillet usynlig lokalt

10 Hvordan ser det så ut? Legevaktorganisering i Norge, rapport nr 4, 2019: Trenden mot større legevakter fortsetter og utvikling mot mer robuste legevakter Flere legevakter med lege på fastlønn (50%) Flere har tilgjengelig legevaktbil (50%) og 96% akuttsekk for lege i uttrykning og sykebesøk En del legevakter opplever utfordringer med å få en tilfredsstillende tjeneste Stor variasjon i geografi, avstander og befolkningsgrunnlag krever lokale løsninger

11 Hvordan ser det så ut? Stor variasjon i samarbeidet mellom spesialisthelsetjenesten og kommunen 50% av legevaktene har samarbeidsavtale mellom kommune og helseforetak 37 % av legevaktene har felles beredskapsplaner mellom kommune og helseforetak 63% av legevaktene har beredskapsøvelse, oftest med ambulansetjenestene.

12 Hvordan ser det så ut? Kompetanseoppbygging i legevakt (litt etterslep i registreringen) Kurs i akuttmedisin – hittil ca. 5000 Kurs i vold og overgrep – hittil ca. 1000 Fortsatt tilskudd neste år

13 Formål: Gi pasientene nødvendig helsehjelpstilbud uavhengig av bosted Gi en samlet oversikt over normative krav til legevakt og legevaktsentral og gi anbefalinger til løsninger Altså Ikke nye krav Målgruppe: Kommunene, som ansvarlig for legevakt Ledere på legevakt

14 Høringen inkluderer forslag til nasjonal kvalitetsindikatorer
Formålet å kunne gi måle tjenesten for å måle Foreløpige innspill: Overveldende alle kravene som stilles til tjenesten Høringsfrist 15. september og implementering 2020

15 Helseforetaket skal Kommunen skal Akuttmedisinforskriften kap. 3 § 10
Akuttmedisinforskriften kap. 2 § 6 og 9 bringe kompetent personell og akuttmedisinsk utstyr raskt frem til alvorlig syke eller skadde pasienter utføre nødvendige undersøkelser, prioriteringer, behandling og overvåking, enten alene eller sammen med andre deler av tjenesten bringe syke eller skadde pasienter med behov for overvåking og/eller behandling til forsvarlig behandlingssted og mellom behandlingssteder ha beredskap for å kunne dekke behovet for ambulansetjenester ved større ulykker og kriser innenfor egen helseregion og på tvers av regions- og landegrensene ha beredskap for nødvendig følgetjeneste for gravide til fødestedet og delta i enkle søk og redningsoperasjoner. tilby legevaktordning som sikrer befolkningens behov for øyeblikkelig hjelp vurdere, gi råd og veilede ved henvendelser om øyeblikkelig hjelp diagnostisere og behandle akutte medisinske tilstander ved legekonsultasjoner og sykebesøk og ved behov henvise til andre tjenester i kommunen, blant annet fastlege, og eventuelt spesialisthelsetjeneste og yte hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner, blant annet rykke ut umiddelbart når det er nødvendig. sørge for at legevakten er utstyrt slik at helsepersonellet i vakt kan gjennomføre diagnostikk og iverksette nødvendig medisinsk behandling og overvåkning i akutte situasjoner. sørge for at legevakten er organisert og utstyrt slik at helsepersonell i vakt kan rykke ut umiddelbart Hvis det var ett forvaltningsnivå, hadde man ikke tatt seg råd til å ha doble ordninger Har vi råd fordi forvaltningsskillet eksisterer? Oppgaven å gjøre forvaltningsskillet usynlig lokalt

16 Gode helsetjenester der folk bor

17 Bedre innsikt og forståelse
Styrke samarbeid og samhandling Kompetent og beredt Omstilling mot bærekraft

18 Bedre innsikt og forståelse
Nasjonalt fagnettverk for Akuttmedisin Trendanalyse Nklm og NAKOS Legevaktrapporten Følgeforskning SAMLOK Følgeforskning Legevaktpiloten NKI-utvikling Registerutvikling NPR og KPR

19 Systematikk samarbeid og samhandling mellom aktørene

20 Kompetent og beredt

21 Omstilling mot bærekraft

22 Bedre innsikt og forståelse
Styrke samarbeid og samhandling Kompetent og beredt Omstilling mot bærekraft


Laste ned ppt "Tjenesteyting i en brytningstid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google