Divisjon psykisk helsevern

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utprøving og evaluering av psykoedukativ flere-familiegruppe for personer med kombinert psykisk lidelse og rusproblemer Et samarbeidsprosjekt mellom Allmennpsykiatrisk.
Advertisements

Informasjon og fagdag for 1.linjetjenesten 10 sept. 2013
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Hva er psykisk utviklingshemming?
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Arbeidsliv og rus. Generell del Grunnopplæring Januar/februar 2011 Bedriftssykepleier/HMS rådgiver Bodil Elise Gilje Tumyr.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Rusdag 2013 Prosjektleder Lena Heitmann
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Rusmestringsenheter: Hvorfor – For hvem – Hva – Hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Harald Aasen Seksjonssjef Grorud Ruspoliklinikk/Psykiatrisk Ungdomsteam Akershus Universitetssykehus HF.
Depresjon og rusmiddelproblemer
Sosiale ulikheter i helse
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Kroppsøvingsdidaktikk
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Barn og unges helse Levanger kommune
SSB laget tidligere hvert år levekårsindeks – siste år 2008 (data 1-2 år forut). Kristiansand var hvert år blant kommunene med høyest indeks.
Borgestadklinikken BA
Kjønnsforskjell i sykefravær
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
”utviklingshemmede som bryter straffeloven" FoU konferansen 3 og 4 juni 2009 Forskning i klinisk praksis Erik Søndenaa, Phd.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Moderne kvinner og frie alkoholtøyler
En pilotstudie ved Follo DPS Prosjektansvarlige:
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Fysisk aktivitet i institusjonen
Pilotprosjekt: ”Fysisk aktivitet som behandlingsmetode i ettervern og i poliklinisk behandling av personer med rusrelaterte problemer og psykiske lidelser”
4 leveregler (og relativ dødsrisiko=RR) Spis sundt RR død: 0,77 Mindre alkohol RR død: 0,78 Røykestopp RR død: 0,65 Vær fysisk aktiv RR død: 0,63 Alle.
Tidsskrift for Den norske lægeforening 1982; Temahefte om Fysisk aktivitet.
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
LP og evidens i undervisningen
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember 2006
Fysisk aktivitet og psykisk helse
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Tidlig innsats hele livet
Gruppe for seponering av B-preparater
RUSMESTRINGSENHETEN VED RAVNEBERGET FENGSEL
Hege Lundeby NTNU-samfunnsforskning/ISH, NTNU.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Vold mot barn Pressekonferanse
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
SMIL – styrket mestring i livet
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
HJELP MEG – DET HASTER! Klinikk psykisk helse og avhengighet, OUS.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Bedre helsetjeneste inn- bedre helse ut
Denne rapporten er unntatt offentlighet fram til offentliggjøring av fellespresentasjonen for alle kommuner i regionen.
Betydningen av et kjønnsdelt arbeidsmarked
veiledet selvhjelpsverktøy for behandling av depresjon
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Denne rapporten er unntatt offentlighet fram til offentliggjøring av fellespresentasjonen for alle kommuner i regionen.
Spørreundersøkelse: Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Divisjon psykisk helsevern Avdeling rus og avhengighet Seksjon Grorud RUPO / PUT Utvikling og evaluering av kjønnspesifikk gruppebehandling for menn med rusavhengighet og psykisk lidelse Oslo, 26.09.2007 Psykolog Harald Aasen Grorud RUPO/PUT Akershus Universitetssykehus

Grunnleggende forutsetninger: - biologiske og anatomiske kjønnsforskjeller Reproduksjon Hormonelle forskjeller - testosteron Fysikk Nevrologi og lateralisering

Grunnleggende forutsetninger: - kognitive ferdigheter Gutter bedre spatiale og geometriske ferdigheter Jenter bedre i språk og verbale ferdigheter

Grunnleggende forutsetninger: - atferd i tidlig alder Gutter mer aktive, pågående og fysiske: oftere røff og voldsom lek oftere mer fysisk utforskende i lek Jenter utvikler bedre relasjonell kompetanse (Ref.: Gleitman, 2000, Harlow, flere ref., Maccoby & Jacklin, 1974 rev.)

Grunnleggende forutsetninger - mannens tradisjonelle maskuline identitet Forsørgeransvar, selvstendighet og individualisme Kontroll, mestring, styrke og aggressivitet Handling, beslutsomhet og aktivitet (Ref.: Faludi, 2000, Klyve, 2005, Råkil, 2002, Kaufman, 2000, m.fl.)

Fungerer dette i dag…?

Grunnleggende forutsetninger - kontekstuelle endringer Arbeidsliv og skole i endring: dramatisk nedgang i primæryrker og industri økning i yrker i tjenestenæring, service og helse/omsorg økte krav til relasjonell kompetanse og språk Reform 94 Kvinnebevegelsen Mannsrollen i endring

Samfunnsmessige endringer Menns forutsetninger Samfunnsmessige endringer Tilpasning Mistilpasning Psykiske lidelser Rus Vold Kriminalitet etc.

Hva er resultatet av mistilpasning?

Dødsfall Prosent dødsfall i hele befolkningen 15-44 år, fordelt på kjønn Kilde: Leeds Metr. University, A. White, 2006

Dødsårsak Antall dødsfall i hele befolkningen 15-44 år, Norge, fordelt på kjønn Kilde: Leeds Metr. University, A. White, 2006

Dødsårsak Antall dødsfall fordelt på årsak og kjønn, Norge, 2004 Kilde: Sirus; Kripos, SSB

Sosiale problemer Guttene har dårligere st.pkt. karakterer i alle fag fra gr.skolen, unntatt gym 1 av 3 gutter slutter vid.g. skole før fullført, størst frafall i yrkesfagene Flest menn med arbeidsledighet mellom 20-24 år Menn er overrepresentert blant innsatte i fengsel, og blant innsatte i fengsel med rusproblemer Kilder: Aetat, SSB, Trygdetaten

En god del menn trenger hjelp.. En god del menn har også behov for behandling..

Menn og behandling Kommer til behandling i rusfeltet (70%, SSB, 2003-) Motivasjon utenfor seg selv ’Samtalen’ - uvant som metode for å mestre problemer Motstand: Ønsker uavhengighet til hjelpeapparatet Å bli ’behandlet’ strider mot en tradisjonell maskulinitet

Menn og behandling Tradisjonelle terapikrav: Tradisjonelle maskuline krav: Søke hjelp Klare seg sjøl Oppgi kontroll Opprettholde kontroll Utlevere seg selv Skjule private erfaringer Være sårbar Vise styrke Anerkjenne feil Forsøke i den uendelelige (Brooks m fl., 1998)

Bakgrunn for oppstart av kjønnspesifikke behandlingsgrupper for menn: Menns grunnleggende forutsetninger og tradisjonelle maskuline holdninger gjør dem sårbare for samfunnsmessige endringer og nye rollemønstre En stor gruppe menn lykkes dårlig med å tilpasse seg Dette får konsekvenser deres sosiale situasjon, rusatferd, og psykiske og fysiske helse Behandling bør ta utgangspunkt i en forståelse av menns forutsetninger og behov, og ulike oppfatninger av maskulinitet

Prosjektet: Utvikling og evaluering av poliklinisk gruppebehandling for menn Målgruppe: menn 18-35 år, moderat rusavhengighet, psykisk lidelse (ekskl. kriterier: psykose/alvorlig pers. f.) Gruppene: ukentlige, polikliniske grupper på 90 min. gjennom ca 4 mnd., to terapeuter, kveldsåpent, ingen egenandel, seleksjon egne pasientlister henvist fra 1. linje fleksibel form; dynamisk/åpen/prosessorientert vs psykoedukasjon, aktive terapeuter fokus på gjenkjennelse, bekreftelse og refleksjoner om kjønnspesifikke tema og maskulinitet Evalueringen: kontinuerlig, kvalitativ evaluering i samarbeid med ekstern veileder kvantitativt spørreskjema, evalueringskala for ulike dimensjoner ved gruppen, innhenting av bakgrunnsdata fra journal

Utvikling og evaluering av poliklinisk gruppebehandling for menn med rusavhengighet og psykiske lidelser Foreløpige erfaringer: Form: Positivt med fleksibelt og tilpasset opplegg på ettermiddag Positivt med fleksibel og tilpasset form, lav terskel inn Innhold: Kjønnspesifikke tema som mannsrollen, vold, risikoatferd, selvmordstanker, depresjon, mm. Humor viktig del av prosessen Prosess: Rekruttering tidkrevende, mye motstand Oppstart preget av omdefinering av behandling som maskulint prosjekt Gjenkjennelsesaspektet viktig Positivt opplevelse å kunne dele sårbarhet med andre menn Avslutning sårbart

Utvikling og evaluering av poliklinisk gruppebehandling for menn med rusavhengighet og psykiske lidelser Prosjektet fortsetter høsten 2007 med gjennomføring av 2 grupper. Fullstendig innhenting av data og rapportering av evalueringen planlegges sluttført våren 2008.