Hva gjør du med fremtiden ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Teknologi i klasserommet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Normer, verdier og holdninger
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Buskerud BF Side 1...og hva blir viktigst i tiden fremover ??...og hva blir viktigst i tiden fremover ??
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
- Hovedrolle eller birolle
Det gode Det rette Det rettferdige
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
PROFILER ”Folk e forskjellige!”.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Frontlinjeserivce
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Rolighetsmoen barnehage
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Barns læring, voksnes ansvar!
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Mestring og forebygging av depresjon
Suksesskriterier.
Prestasjonsutvikling
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
Kvalitetsklubb – NFF regi
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
av Yocasta L. Sosa De Veisten
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Teamarbeid / Belbins teamroller
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Politisk påvirkning.
Problemløsning.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Hva gjør du med fremtiden ? Gjør du som du bestandig har gjort, så vil du få det du bestandig har fått... ...og med dramatiske endringer og stadig endrede rammevilkår er det muligens ikke på noen måte tilstrekkelig !? Ihvertfall ikke hvis man vil vinne !

...og i tillegg gjøre det tildels rimelig annerledes... Fremtiden ? Det er svært sannsynlig (eller helt sikkert) at dere i fremtiden vil bli bedt om å gjøre ”noe annet” enn det dere bestandig har gjort ...og i tillegg gjøre det tildels rimelig annerledes...

Dere blir bedt om å bryte mange tilvante og etablerte mønstre Fremtiden ? Dere blir bedt om å bryte mange tilvante og etablerte mønstre

Fasiten stemmer ikke lenger ! Fremtiden ? Fasiten stemmer ikke lenger !

Strategiske utfordringer Endringer er ikke bare å gjøre det vi gjorde i går – litt bedre ! Endringer er å gjøre det vi BØR gjøre – før vi MÅ gjøre det ! (….og da kan det være for sent!)

… er du ikke forberedt så går det deg ille… Den som lever – får se! Den som ser – får leve! … er du ikke forberedt så går det deg ille… …gjelder til og med Bilforlaget TT Hvorfor er vi den herskende rase? Vår evne til kalkulasjon – beregne inn i framtid Hvis så - så

”Survival of the fittest!”

Uforutsigbarhet ? …og, det ligger ganske utfordrende perspektiver i Darwins livsforståelse. alt er under endring og alt er underlagt utviklingens tilfeldighet. ”Menneskets egenart slik vi kjenner den i dag, er på lengre sikt slett ikke garantert”.

Vi føler oss i stadig økende grad på ”bærtur” ! Uforutsigbarhet ? Vi føler oss i stadig økende grad på ”bærtur” ! TT Bilforlaget

Bestem deg for å påvirke Hvordan påvirke !? Bestem deg for å påvirke

Påvirke !? Sjåfør eller Passasjer?

Påvirke !? Som sjåfør påvirker man ikke bare bestemmelsessted, men også hastigheten ! Livet er kort, men ved å oppnå større hastighet blir det relativt sett lengre Soichiro Honda

Målene må være klinkende klare – heller enn nødvendigvis helt riktige. …DERFOR, BESTEM DERE FOR HVA DERE SKAL BLI BEST PÅ – OG SØRG FOR Å SKAFFE DERE FORSPRANG ! Selv om du er like bra som i går – vil du i kundens øyne være dårligere - da kundene (og leserne) krever stadig mer av oss... Hvis dere virkelig vil bli bedre – eller best – må dere gjøre målrettede, gjerne sprangvise og målbare forbedringer. Målene må være klinkende klare – heller enn nødvendigvis helt riktige. … og forbedringer som ikke kan måles – er ikke reelle forbedringer – og har knapt nok akademisk interesse og definitivt ingen faktisk verdi. …og bare kundene (og leserne) - samt de økonomiske resultatene over tid - gir oss det endelige svaret på om vi har lykkes.

...OG DET HOLDER IKKE Å VÆRE GOD.. DU MÅ VÆRE BEST FOR Å VINNE ! BEST PÅ BIL Anna Synnøve Bye er ”verdensberømt i Trøndelag” for å ha ivaretatt farens ansvar for at Rissa/Fosen har arbeidsplasser/livsvilkår (vi er en stor familie) å tilby sine innbyggere. Fosen Mekaniske Verksteder har trosset dårlige tider og med fokus på egne styrker nok en gang sikret sysselsetting for sine ansatte ut 2006.

...og apropos det å bli best i en stadig tøffere konkurranse - noen ord om prestasjonskultur (...eller god gammeldags vinnerkultur)...

kontinuerlig BLI BEDRE ! Vinnerkultur Kultur: holdninger og atferd som gjennomsyrer miljøet (slik er det hos oss i Bilforlaget !) ensartede måter å opptre på (slik gjør vi det – slik oppfører vi oss i Bilforlaget !) Vinnerkultur: Et miljø som stimulerer hver enkelt medarbeider til å vinne over seg selv – og hele bedriften til å bryte nye barrierer uavhengig av andres resultater kontinuerlig BLI BEDRE !

Vinnerkultur næringsliv – kultur – idrett De beste har mange felles kjennetegn: 1) Nøyaktighet i detaljer 2) Offensive holdninger 3) Løsningsorientering 4) Visjoner og målsetting Kreativitet Tilgjengelighet Selvtillit Informasjon og kommunikasjon Lojalitet Organisasjonstilhørighet Helhetlig menneskesyn Gjøre hverandre gode

...og det dreier seg om å bygge vinnerlaget !

Inni er vi like, men det er utenpå ! Betyr lagets sammensetning noe for mulighetene til å vinne? Hvordan sammensveise Bilforlaget – og få 2 + 2 til å bli 5 eller mer……… ? Entusiastisk Vennlig Energisk Inni er vi like, men det er utenpå ! Grundig

Balanserte team – gjør jobben bedre ! Kreativt Sosialt Problemløsende Strategisk Problemløsende Individuelle ferdigheter – komplementære egenskaper

Sosialt Kreativt Problemløsende Strategisk Relasjonsorientert Dristig Forsiktig Dristig Strategisk Problemløsende Saksorientert

Sammenheng profil/teamrolle Grundig Energisk Entusiastisk Vennlig Som ”Type” Tillatte svak-heter Styrke / Go’fot Spiss-kompe-tanse Team-rolle

Sammenheng profil/teamrolle Grundig Energisk Entusiastisk Vennlig Som ”Type” ”Observerende” Tillatte svak-heter Lar seg lett påvirke Er ubesluttsom Fordeler ”apekatter” Styrke / Go’fot Observerer Ser sammenhenger Demper konflikter God møteleder Spiss-kompe-tanse Samspill Skaper en god tone Prosess Trekker alle med Team-rolle Lagspiller Koordi-nator

Sammenheng profil/teamrolle ”Sprudlende” Opptatt av egne ideer Overser detaljer Overoptimistisk Inspirerer Ser løsninger Er kreativ Har kontakter Foredling Kombinerer andres ideer Fornyelse Gir kreative innspill Ressurs-samler Oppfinner Profil Grundig Energisk Entusiastisk Vennlig Som ”Type” ”Observerende” Tillatte svak-heter Lar seg lett påvirke Er ubesluttsom Fordeler ”apekatter” Styrke / Go’fot Observerer Ser sammenhenger Demper konflikter God møteleder Spiss-kompe-tanse Samspill Skaper en god tone Prosess Trekker alle med Team-rolle Lagspiller Koordi-nator

Sammenheng profil/teamrolle ”Sprudlende” Opptatt av egne ideer Overser detaljer Overoptimistisk Inspirerer Ser løsninger Er kreativ Har kontakter Foredling Kombinerer andres ideer Fornyelse Gir kreative innspill Ressurs-samler Oppfinner Profil Grundig Energisk Entusiastisk Vennlig ”Handlende” Som ”Type” ”Observerende” Lite fleksibel Provoserende Sårende Tillatte svak-heter Lar seg lett påvirke Er ubesluttsom Fordeler ”apekatter” Ser målet Setter ut i praksis Utfordrer Er disiplinert Styrke / Go’fot Observerer Ser sammenhenger Demper konflikter God møteleder Resultat Øver innflytelse Framdrift Får jobben gjort Spiss-kompe-tanse Samspill Skaper en god tone Prosess Trekker alle med Iverksetter Pådriver Team-rolle Lagspiller Koordi-nator

Sammenheng profil/teamrolle ”Sprudlende” Opptatt av egne ideer Overser detaljer Overoptimistisk Inspirerer Ser løsninger Er kreativ Har kontakter Foredling Kombinerer andres ideer Fornyelse Gir kreative innspill Ressurs-samler Oppfinner ”Grublende” Overdreven kritisk Petimeter Pessimistisk Ivaretar kvalitet Ser valgmuligheter Er samvittighetsfull Er nøyaktig Kvalitet Ser viktige detaljer Vurdering Vurderer alterna-tiver Ferdig-stiller Analytiker Profil Grundig Energisk Entusiastisk Vennlig ”Handlende” Som ”Type” ”Observerende” Lite fleksibel Provoserende Sårende Tillatte svak-heter Lar seg lett påvirke Er ubesluttsom Fordeler ”apekatter” Ser målet Setter ut i praksis Utfordrer Er disiplinert Styrke / Go’fot Observerer Ser sammenhenger Demper konflikter God møteleder Resultat Øver innflytelse Framdrift Får jobben gjort Spiss-kompe-tanse Samspill Skaper en god tone Prosess Trekker alle med Iverksetter Pådriver Team-rolle Lagspiller Koordi-nator

Sammenheng profil/teamrolle ”Sprudlende” Opptatt av egne ideer Overser detaljer Overoptimistisk Inspirerer Ser løsninger Er kreativ Har kontakter Foredling Kombinerer andres ideer Fornyelse Gir kreative innspill Ressurs-samler Oppfinner ”Grublende” Overdreven kritisk Petimeter Pessimistisk Ivaretar kvalitet Ser valgmuligheter Er samvittighetsfull Er nøyaktig Kvalitet Ser viktige detaljer Vurdering Vurderer alterna-tiver Ferdig-stiller Analytiker Profil Grundig Energisk Entusiastisk Vennlig ”Handlende” Som ”Type” ”Observerende” Lite fleksibel Provoserende Sårende Tillatte svak-heter Lar seg lett påvirke Er ubesluttsom Fordeler ”apekatter” Ser målet Setter ut i praksis Utfordrer Er disiplinert Styrke / Go’fot Observerer Ser sammenhenger Demper konflikter God møteleder Resultat Øver innflytelse Framdrift Får jobben gjort Spiss-kompe-tanse Samspill Skaper en god tone Prosess Trekker alle med Iverksetter Pådriver Team-rolle Lagspiller Koordi-nator

Sammenheng profil/teamsammensetning Sosialt (vennlig) Kreativt (entusiast) Problem-løsende (energisk) Strategisk (grundig) Teamets funksjon Har et langsiktig prosessfokus Oppgave: ivareta trivsel Har et kortsiktig prosessfokus Oppgave: skape nye muligheter Har et kortsiktig produktfokus Oppgave: skape nye løsninger Har et langsiktig produktfokus Oppgave: sikre kvalitet Teamets styrker Aksepterende Dempende Lun humor Situasjonens herre Tenker fritt Praktisk Lever i nuet Iderikt Friskt pust Initiativrikt Flink agitator Besluttsomt Skarpt blikk Praktiskt Stor selvtillit Gjennom-førings kraft Grundig Reflekterende Strukturert Disiplinert Kan begrense seg Teamets svakheter Tregt Likegyldig Bekvemmelig Flyter med strømmen Overfladisk Mange baller i luften Alt skal være gøy Hardt Lite grundig Nyttestyrt Innrømmer ikke feil Opptatt med seg selv Sårbart Uforsonlig Kritisk

Åpen Vennlig Forbildet ”Observerende” Entusiastisk Kunstneren “Sprudlende” Forsiktig Dristig Grundig Vokteren ”Grublende” Energisk Drivkraften ”Handlende” Lukket

………. ikke engang Trygve Tuverud ! Bilforlaget er et lag – Bilforlagets forskjellige publikasjoner og medier, salg, marked, drift og produksjon er et lagspill – med de samme forutsetninger, trusler og muligheter som ethvert annet lag; Alle lag må trene på det de skal bli gode på og settes sammen av individer med utfyllende egenskaper og kompetanse, som er kjent med – og aksepterer, utnytter og kompenserer for – de øvrige lagspillernes styrker og svakheter. Ingen lagspiller blir god alene – og vinner ingen kamper på egenhånd ! ………. ikke engang Trygve Tuverud !

Derfor : Gjør hverandre gode gjennom ; Kunnskap om hverandres sterke og svake sider Trene (øve) på det dere vil bli gode på Utnytte hverandres fremste egenskaper og ferdigheter Kompensere for egne og kollegaers svake sider Videreføring av kunnskap og kompetanse Bruk idrettens filosofi for samhandling og lagspill – det er en suksessoppskrift - også for Bilforlaget

Uten konkurransefortrinn er det best å la det være ! ...men, skal laget vinne – må man trene både individuelt og i lag – og ikke minst konkurrere … og skal du konkurrere – sørg for å ha konkurransefortrinn ! Uten konkurransefortrinn er det best å la det være ! ”Jeg må bare få sagt det, jeg tror at konkurranse bidrar til moral og etikk. Jeg tror at nettopp der konkurransen er beinhard, der blir det et konkurransefortrinn å stå frem som en bånn hederlig bedrift”. Enkelte har stilt spørsmålstegn ved denne referansen. Men Valebrokk har markert seg sterkt internt som en mann med tydelige og etiske prinsipper. Og man kan også ellers i næringslivet se at flere og flere markedsfører samfunnsnytte/verdi som et argument. Og om markedsføring forplikter har Valebrokk et godt poeng Kåre Valebrokk TV2-sjef

…og det kanskje aller viktigste konkurransefortrinnet er nettopp holdningene og innstillingen : GJØRE HVERANDRE GODE ! ...og det er jo ikke minst et hovedpoeng innad i hver enkelt avdeling i Bilforlaget, men i tiden fremover i enda større grad mellom avdelingene og redaksjonene i Bilforlaget ! Konkurransebildet endres – og nye konkurrenter entrer arenaen ! Det er åpenbart smartest å bli gode sammen !

"If not in possession, get in position" GJØR HVERANDRE GODE ! …og helt avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball i sakens anledning... Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! "If not in possession, get in position" GJØR HVERANDRE GODE ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! …ingen blir god alene i et lagspill! Bilforlaget er et lagspill

"If not in possession, get in position" GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! "If not in possession, get in position" GJØR HVERANDRE GODE ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! …ingen blir god alene i et lagspill! Bilforlaget er et lagspill

"If not in possession, get in position" GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! "If not in possession, get in position" GJØR HVERANDRE GODE ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! …ingen blir god alene i et lagspill! Bilforlaget er et lagspill

"If not in possession, get in position" GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! "If not in possession, get in position" GJØR HVERANDRE GODE ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! …ingen blir god alene i et lagspill! Bilforlaget er et lagspill

"If not in possession, get in position" GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! "If not in possession, get in position" GJØR HVERANDRE GODE ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! …ingen blir god alene i et lagspill! Bilforlaget er et lagspill

"If not in possession, get in position" GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! "If not in possession, get in position" GJØR HVERANDRE GODE ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! …ingen blir god alene i et lagspill! Bilforlaget er et lagspill

...og Bilforlaget har kun ett sett med drakter...! Og som sagt... ; ...og Bilforlaget har kun ett sett med drakter...! ...og spiller mot samme mål !

LÆR SOM OM DU SKULLE LEVE EVIG, LEV SOM OM DU SKULLE DØ I MORGEN. DAGENS VINNEROPPSKRIFT v/ Mahatma Gandhi LÆR SOM OM DU SKULLE LEVE EVIG, LEV SOM OM DU SKULLE DØ I MORGEN.

Husk : Gjør hverandre gode! GOD TUR