Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Buskerud BF Side 1...og hva blir viktigst i tiden fremover ??...og hva blir viktigst i tiden fremover ??

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Buskerud BF Side 1...og hva blir viktigst i tiden fremover ??...og hva blir viktigst i tiden fremover ??"— Utskrift av presentasjonen:

1 Buskerud BF Side 1...og hva blir viktigst i tiden fremover ??...og hva blir viktigst i tiden fremover ??

2 Buskerud BF Side 2 Det som var ”in” i går – er ”ut” i dag ! Nye produkter og tjenester lanseres i markedet med stadig kortere og kortere intervaller ! Bruk og kast – raskere og raskere ! Produktutviklingen går også raskere og raskere – eksempelvis å ta en bil fra tegnebrettet til produksjon som tok 5-6 år på 80-tallet – tar idag bare 12-15 måneder! Lærekurvene blir stadig brattere – og øker ! Eksponentiell vekst er ikke bare en utfordring på miljøområdet, men på en rekke andre områder – og utviklingen går raskere – og raskere ! Forbrukeradferd endres DRAMATISK !

3 Buskerud BF Side 3 Sviktende kundelojalitet – en dramatisk trussel for den ”etablerte” bilbransjen, men kan gjøres til en kjempemulighet for ”annerledestenkede” !?? 100 90 80 1998 2000 2002 100 91 92 81 82 Merke/ produktlojalitet Forhandler/ leverandørlojalitet Kilde: Mercer Management Consulting Nærmere 60 % av norske bileiere sier at det er sannsynlig at de kjøper et annet bilmerke – og derved skifter leverandør - neste gang ! 2004 70 72 Eksempelvis i Tyskland sier kun 17 % av bileierne at de er ”fast” bundet til merke eller leverandør ! RETHINK ? Kundelojalitet forveksles ofte og uriktig alene med kundetilfredshet !?! Selv de kundene som forblir lojale til merke, er stadig mindre lojale til leverandør og salgskanal ! Dette betyr at vi ikke må bruke opp alt ”kruttet” på kunde- tilfredshet, men sørge for å bli best på å knipe kunder som er på ”rømmen” fra sitt bilmerke eller fra sin bilforhandler !

4 Buskerud BF Side 4 Hvordan forbedre kundetilfredshet og kundelojalitet? Branding - produkt og forhandler Atferd Produkter og tjenester Kommuni- kasjon Kunder PosisjonereUtvikle og gjennomføreAksept og tillit

5 Buskerud BF Side 5...og, det viktigste for å overleve – er at man er bedre enn konkurrentene – bedre enn de man sammenlignes med; i kundens øyne... Bedre – ikke minst når det gjelder å beholde de lønnsomme kundene......men, etterhvert – kanskje enda viktigere – tiltrekke seg nye kunder som er på ”rømmen” fra sitt bilmerke eller fra sin bilforhandler ! svært mange...og kunder på ”rømmen” er det etterhvert svært mange av...!

6 Buskerud BF Side 6 Bilmarkedet er i stadig bevegelse – og Buskeruds bilbransje må være på rett sted til rett tid – med rett produkt ! Nærmere 500.000 personbiler vil få ny eier i 2005 i Norge : 107.000 (?) kunder kjøper ny personbil hos merkeforhandler 3.000 (?) kunder kjøper parallellimportert ny personbil 115.000 (?) kunder kjøper brukt personbil hos merkeforhandler 230.000 (?) kunder kjøper brukt personbil utenom merkeforhandler (150.000 ~ ca.60 % c2c) 30.000 (?) kunder kjøper bruktimportert personbil (i noen grad substitutt for ny)...og bruktbilmarkedet blir ikke mindre med tiden, men mye mer krevende...

7 Buskerud BF Side 7 Proaktivt etablere egne kvalitetsstandarder på alle ledd ! Hvor (og hvordan) i bruktbilkretsløpet bør Buskeruds bilbransje engasjere seg / tenke nytt ? Takst Innkjøp Forkalkyle/ kalkyle Valg av salgskanal Tekn./ kostmetisk klargjøring Utstilling / presentasjon Garantier / kjøpsloven Ståtid / oppfølging / tiltak Salg / finansiering Annonsering / promotering Avanse / etterkalkyle Oppfølging Ettersalg Tenk nytt!

8 Buskerud BF Side 8 UTFORDRINGENE (OG MULIGHETENE) STÅR I KØ...  Kunden kjøpsvaner og handlemønster samt utfordringene med lojalitetssvikt gjør at vi må tenke nytt og annerledes  Internett og portalenes utvikling og nye muligheter  Internettpenetrasjonen i det norske markedet (”alle” bilkjøpere har tilgang)  Antallet salgsobjekter som tilbys på portalene – og privatmarkedets forbedrede muligheter til å etablere gode og attraktive prospekts  Økonomisk og strategisk behov for utvidet satsning på bruktbil (sviktende nybilmarginer og sviktende kundelojalitet)  Stadig bedre evne hos konkurrentene m.h.t.tilpasninger til endringer i markedet (speed to market)  Fremvekst av nye omsetningskanaler og nye aktører (f.eks.LeasePlan??)  Behov for å ta tilbake deler av den forretning som oppkjøpere og meglere utenom merkekjedene i økende grad har tatt hånd om (10 mrd.NOK)  Generelt behov for å markedsorientere også bruktbilvirksomheten... Bruktbilstrategi ?...og når dere er blitt individuelt gode – må dere samarbeide mye tettere regionalt !

9 Buskerud BF Side 9 Profesjonell megling regionalt og nasjonalt  Bilforhandlere kan (og bør) kraftig forbedre muligheten til å få tak i de virkelig gode kjøpsobjektene av eget merke som finnes i markedet...  På den ene side finnes det behov for å megle biler i egen merkekjede  På den annen side er det åpenbart også behov for (og ikke minst potensiale i) å megle biler på tvers av merkekjedene – mellom forhandlere regionalt  Når en lokal Nissan-forhandler har byttet inn en Peugeot – er det kanskje smartere at en lokal Peugeot-forhandler omsetter den ?...og at den Nissan som Peugeot-forhandleren har tatt i innbytte går tilbake til Nissan-forhandleren? =...kanskje er det over tid smartere å gjøre en kollega god enn en aktuell eller fremtidig konkurrent...??

10 Buskerud BF Side 10 Matche drømmebil og drømmekunde...! Innbytte = ukurant modell? Innbytte = ukurant vare? Innbytte = ønsket vare Biforhandler A... Bilforhandler B... Proaktivt innkjøp! Ukurant..? VELDIG KURANT! Etterspørsel Finne tilbud BILMATCH!

11 Buskerud BF Side 11 Det kommer ikke ”rekende” masse kunder til butikken lenger, de er på nettet...!! NETTET ! Det kommer ikke ”rekende” masse kunder til butikken lenger, de er på nettet...!! NETTET ! ”Det har vært litt stille i butikken i det siste”

12 Buskerud BF Side 12 Husk å skille dere positivt ut fra mengden!! Det dreier seg ikke bare om pris, men om standarder, rutiner, kvalitetssikring, kompetanse – og riktig verktøy !...og riktige folk med riktige holdninger !

13 Buskerud BF Side 13 I norsk vinteridrett har det vært sagt NEI til endringer noen ganger: Norge har gjennom tiden sagt NEI til : •V-stil i hopp •Skøyting (på ski) •Klappskøyter •Jaktstart •Fellesstart •Skisprint •Alpint •Jentelangrenn (og senere hopp) •Preppemaskiner •Gunder-metoden •Glassfiberski...og slik kan man fortsette... Er det noe nytt i skisportverdenen kan det nærmest garanteres at spesielt Ola Nordmann har vært imot det. Ikke bare bilbransjen som er mot endring – se på norsk vinteridrett......og vi må passe oss så vi ikke blir bilbransjens svar på Thorbjørn Yggeseth !

14 Buskerud BF Side 14 Vi må løpende utvikle oss, tilegne oss nye kunnskaper og ligge i forkant av utviklingen ! Det nytter ikke å leve videre på tidligere oppnådde resultater – på gammel kompetanse og storhet !...det gjelder bilbransjen like mye som Maradona !?

15 Buskerud BF Side 15 …hva med utviklingen i forholdet mellom produsent/importør vs.forhandler ?

16 Buskerud BF Side 16 I GÅR

17 Buskerud BF Side 17 “HØR ETTER, FØLG MINE INSTRUKSJONER OG KRAV OG GJØR EKSAKT SOM JEG SIER" GJØR SOM JEG SIER !

18 Buskerud BF Side 18 I DAG

19 Buskerud BF Side 19 “DEN BESTE MÅTEN FOR SAMARBEID ER NØYE Å LEVE OPP TIL MINE TIDLIGERE INSTRUKSJONER OG KRAV TIL STANDARDER” SAMARBEID !

20 Buskerud BF Side 20 I MORGEN

21 Buskerud BF Side 21 “JEG ER GLAD VI ER ENIGE OM RETTFERDIG FORDELING AV ANSVAR OG RESSURSER !” REELLT PARTNER- SKAP

22 Buskerud BF Side 22...og det dreier seg om å bli god – og vinne kampene – sammen ??!

23 Buskerud BF Side 23 ”Jeg må bare få sagt det, jeg tror at konkurranse bidrar til moral og etikk. Jeg tror at nettopp der konkurransen er beinhard, der blir det et konkurransefortrinn å stå frem som en bånn hederlig bedrift”. Kåre Valebrokk TV2-sjef...og, skal man vinne – må man først trene både individuelt og i lag – og deretter konkurrere... … og skal man konkurrere må man ha konkurransefortrinn ! Uten konkurransefortrinn er det best å la det være !

24 Buskerud BF Side 24 …og det kanskje aller viktigste konkurransefortrinnet er holdningene og innstillingen : GJØRE HVERANDRE GODE !...og det er jo ikke minst et hovedpoeng innad i hver enkelt virksomhet, men i tiden fremover i kanskje enda større grad men i tiden fremover i kanskje enda større grad mellom aktørene i Buskeruds bilbransje... !! Konkurransebildet endres – og nye konkurrenter entrer arenaen ! Kanskje er det smart å bli gode sammen !

25 Buskerud BF Side 25 Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! …ingen blir god alene i et lagspill! …og helt avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball i sakens anledning... GJØR HVERANDRE GODE !

26 Buskerud BF Side 26 Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! …ingen blir god alene i et lagspill! GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball

27 Buskerud BF Side 27 Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! …ingen blir god alene i et lagspill! GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball

28 Buskerud BF Side 28 Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! …ingen blir god alene i et lagspill! GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball

29 Buskerud BF Side 29 Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! …ingen blir god alene i et lagspill! GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball

30 Buskerud BF Side 30 Og for å si det med en kompetent fotball-fan ;...og de aller fleste av dere har faktisk samme drakt !!...og spiller mot samme mål...og de aller fleste av dere har faktisk samme drakt !!...og spiller mot samme mål

31 Buskerud BF Side 31 Husk : Gjør hverandre gode! GOD TUR

32 Buskerud BF Side 32 Trygve Tuverud The final countdown


Laste ned ppt "Buskerud BF Side 1...og hva blir viktigst i tiden fremover ??...og hva blir viktigst i tiden fremover ??"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google