Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
SNØSCOOTERLØYPER FORSØKSORDNING. Bakgrunn • Strategisk næringsplan vedtatt 2012 – ønsker snøscooterløyper. • MD inviterte til deltakelse i forsøksordning.
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
Tidsfrister i planleggingen
Informasjonsplikt og uttalerett
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Samspill mellom de nye plantypene
Samordning av statlige innsigelser i Aust-Agder
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Lill Hildonen seniorrådgiver i kommunalavdelinga
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Reguleringsplaner.
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Krav til digitale plandata
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Bakgrunn endring av f-lovens avfallsdefinisjoner vedtatt 11. april 2003 trer i kraft 1. juli 2004 tre punkter.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Juridisk forankring av hensynet til barn og unge.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Dokumentasjon, fremstilling og formidling
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Kommunale arealplaner
Barnerepresentanten’s (BR’s) rolle Kenneth Arntzen Barnerepresentant Levanger kommune.
Tjenestestedets navn Kommuneplanen – muligheter og utfordringer Mange bra forslag – mye tilpassning til god praksis Samfunnsdelen blitt tydeligere § 11-2.
1 Temadag kommunedelplan Tromsdalen Enhetsleder Øivind Holand.
En detaljreguleringsplan blir til.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Rundskriv, ressursar og rettleiing til ny plan- og bygningslov
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Digitale data i saker etter PBL. Sentrale lover og standarder som styrer det digitale arbeidet PBL §5 Kart og stedfestet informasjonPBL §5 Kart og stedfestet.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Bruk av kursmateriellet
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Samhandling for effektive planprosesser
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Massehåndtering og kulturminner
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Endringer i plan- og bygningsloven
Temadata - Geonorge - DOK
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Ny plan- og bygningslov
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
UU og Fylkesmannens rolle
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar lang tid24 uker Frist for kommunestyrets behandling av reguleringsforslag12 uker Frist for innsigelse til regulerings- og bebyggelsesplaneruttalefristen Tidsfrister i planleggingen

Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering "Når det kommer inn private reguleringsforslag, skal det faste utvalget for plansaker selv snarest mulig og innen 12 uker behandle forslaget. Forslagsstiller og kommunen kan avtale en annen frist.” (§ 30 annet ledd)

Royal Norwegian Ministry of the Environment Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar lang tid ”Når fristen er ute, tar det faste utvalget for plansaker saken opp til behandling med de merknader som er kommet inn. Det faste utvalget for plansaker skal underrettes dersom saken ikke er behandlet innen 24 uker etter beslutning om utleggelse til offentlig ettersyn.” (§ 27-1 nr. 2, første ledd, to siste punktum)

Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for kommunestyrets behandling av reguleringsforslag "Når forslaget er ferdigbehandlet av det faste utvalget for plansaker selv, legges det frem for kommunestyret til vedtak, eventuelt i alternativer. Kommunestyret må treffe vedtak senest 12 uker etter at planforslaget var ferdigbehandlet av det faste utvalget for plansaker. Er kommunestyret ikke enig i forslaget, kan det sende saken tilbake til ny behandling, i tilfelle med retningslinjer for det videre arbeid.” (§ 27-2 nr.1)

Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for innsigelse til regulerings- og bebyggelsesplaner "Det faste utvalget for plansaker skal i samband med kunngjøring etter reglene i første ledd legge saken frem for nabokommuner, fylkeskommunen og de statlige fagorganer som har særlige interesser i området med en rimelig frist for uttalelse. Innsigelse skal være sendt innen fristen.” (§ 27–1 nr. 2, annet ledd)

Royal Norwegian Ministry of the Environment Kart og stedfestet informasjon § 5. Kart og stedfestet informasjon Kommunen skal sørge for at det foreligger et oppdatert offentlig kartgrunnlag for de formål som omhandles i loven, bl.a. for å utarbeide kommuneplanens arealdel, reguleringsplaner og situasjonsplaner. Staten skal stille til rådighet nasjonale kartdata for alle kommuner. Kartgrunnlaget skal også kunne nyttes til andre offentlige og private formål. Kommunen kan kreve at den som fremmer konsekvensutredning, planforslag eller søknad om tiltak, utarbeider kart, når dette er nødvendig for å ta stilling til utredningen, forslaget eller søknaden. Kommunen kan i samsvar med forskrift etter fjerde ledd gi bestemmelser eller fatte vedtak om krav til teknisk utforming og innhold, herunder i større saker kreve at data leveres i digital form. Kommunen kan innarbeide slike kart i det offentlige kartgrunnlaget. Departementet kan i forskrift gi regler om kart og stedfestet informasjon, herunder krav til innhold, utforming, kvalitet, rapportering, oppdatering og lagring. Kongen kan bestemme at det skal iverksettes landsomfattende eller lokale prosjekter for å samle, kontrollere, revidere eller supplere plan- og byggesaksinformasjon og det offentlige kartgrunnlaget. Kongen kan pålegge offentlige organer å gi de opplysninger som er nødvendige for å gjennomføre prosjektet. Kommunen skal sørge for kart for sine oppgaver etter plan- og bygningsloven Private må sørge for mer detaljerte kart Kartgrunnlaget skal være oppdatert Staten skal bidra med nasjonale databaser MD kan fastsette tekniske regler om utforming og lagring av kart Kommunen kan stille krav til teknisk utforming av kart.