Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Om muntlig eksamen i historie
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Rutiner for kvalitetssikring av lokalgitt eksamen Foto: Crestock.
Informasjonsmøte om eksamen
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
EKSAMEN vg1 Studieforberende utdanningsprogram
Informasjonsmøte om eksamen
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Sensorenes rolle.
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
©Byrådsavdeling for oppvekst
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Muntlig eksamen i matematikk
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
EKSAMENSINFORMASJON 2014 Skolens plikt å informere Elevens plikt å kjenne reglene 1.
Info 10. trinn Vår Skriftlig eksamen Elevene skal opp til skriftlig eksamen i ett fag – norsk (både hovedmål og sidemål), matematikk eller engelsk.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 TAN= 1 eksamen VG2 BUA/HES= 1 tverrfaglig eksamen + kan trekkes ut til en eksamen.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Om vurdering Eksamen – våren Vurdering Rett til vurdering –Underveisvurdering med og uten karakter –Halvårsvurdering med og uten karakter –Egenvurdering.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Foreldremøte 10. trinn Smestad ungdomsskole
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008

Muntlig eksamen Sensor 1 (eksaminator ) og sensor 2 (ekstern sensor) skal ha beskjed om oppdrag 10 virkedager før eksamen: Muntlig eksamen 09.juni: Melding til sensorene 26.mai Muntlig eksamen 12.juni: Melding til sensorene 29.mai Muntlig eksamen 17.juni: Melding til sensorene 03.juni

Elevene og muntlig trekk Elevene skal ha beskjed om muntlig trekk 48 timer før eksamen. Samtidig med elevene får sensor 1 og evt sensor 2 beskjed om hvilke elever som er trukket.

Gjennomføring Elevene får utlevert når forberedelsestiden begynner: Eksamensoppgave Tema Problemstilling Problemstillinger utarbeidet av elevene selv, må godkjennes av faglærer for å unngå for snevre valg av mål i læreplanen. Ekstern sensor skal også godkjenne oppgavene.

Problemstillinger utarbeidet av elevene bør skje i fag hvor et slikt krav er naturlig ut fra målene i læreplanen. En skriftlig instruks til elevene bør inneholde informasjon om hvordan eksamen skal foregå og en beskrivelse fagets vurderingsgrunnlag.

Ekstern sensors oppgaver 1: Godkjenne oppgavene, dvs ta aktivt del i forarbeidet med oppgavene (faglærer legger fram forslag). Sjekke at oppgavene ikke blir for snevre 2: Kan ta del i eksaminasjonen.

Faglærers oppgaver Faglærer bør være tilgjengelig ved utleveringen av temaene/oppgavene og evt videre i forberedelsestiden, innenfor rammer som arbeidstidsavtalen setter. Faglærer skal ikke drive undervisning i forberedelsestiden.

Gjennomføringen Kan foregå i grupper eller individuelt. Deles i en presentasjonsdel og en samtaledel. Samtalen skal skje med utgangspunkt i i presentasjonsdelen. Nærliggende temaer kan trekkes inn.

Vurdering Karakteren må bygge på elevens prestasjon/kompetanse i faget. Karakter settes etter hver elev og eleven får sin karakter rett etter eksamen.