Kari Annette Os FoU leder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Med hjerte i kommunehelsetjenesten
Legemiddelhåndtering ved overføring fra helseforetak til kommuner
Senter for kunnskapsbasert praksis
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
VELKOMMEN TIL NETTVERKSAMLING
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
The EuroPEER SME Project
FYLKESMANNEN NETTVERSFORUM FOR HELSE- OG OMSORGSTJENESTEN 19.DESEMBER.
HTV-konferanse 28. oktober 2013
Senter for kunnskapsbasert praksis
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Hva er Kunnskapsbasert praksis og hvordan kan vi få til?
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
Forbedringsarbeid Hvordan arbeide med å bedre kvalitet på egen praksis Kari Annette Os, utviklingssenter for sykehjem i Akershus Berit Skjerve, utviklingssenter.
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere?
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Aust-Agder og Vest-Agder
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Amanuensis Sidsel Tveiten, Høgskolen i Akershus
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
Prosjekt tidlig innsats
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Statusoppdatering utviklingssentrene i Buskerud
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Regional nettverksgruppe for kunnskapsbasert praksis i Oslo og Akershuset Gro Røkholt Leder av nettverksgruppa
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Senter for kunnskapsbasert praksis
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
Praksiseksempel fra Lørenskog
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig?
Koordinatorforum 5 juni 2012 NYTT fra : Helsetilsynet i fylket OPPHØRER EN klageinstans : Fylkesmannen –For kommunale helse- og oms.tjenester.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon.
Hva skjer? Utviklingssenter for sykehjem i Østfold
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
PÅRØRENDEUNDERVISNING JOVAN RANDJELOVIC ALDERSPSYKIATRIASK KLINIKK BLAKSTAD SYKEHUS HF.
Utdanningskonferanse Medisin 1.Juni Alta 2016 Innlegg og diskusjon- studiedekanmøte Tromsø 30.oktober 2015 Anita Iversen, 2015.
Velkommen til fagdag! En aldrende innvandrerbefolkning - hvordan tilrettelegge for likeverdige helse- og omsorgstjenester?
Ny ordning for Utviklingssentrene
Irene W. Langengen
Institutt for helsevitenskap, NTNU i Ålesund
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingssenter for sykehjem som utvikler og kulturbygger for kunnskapsbasert praksis Kari Annette Os FoU leder Lørenskog sykehjem – Utviklingssenter for sykehjem i Akershus kari.os@lorenskog.kommune.no

Lørenskog sykehjem Utviklingssenter for sykehjem i Akershus 7 sykehjemsavdelinger 2 dagsentra 154 pasienter 145 stillinger i sykepleietjenesten 3 leger Laboratorium, fotterapeut Kjøkken, vaskeri Administrasjon Lørenskog sykehjem Undervisningssykehjemmet i Akershus

«…fagmiljøene må i større grad bygge sine beslutninger om behandling på det som har dokumentert virkning» «Det er en lang vei fra forskning til kunnskapsbasert praksis og det er en utfordring å få helse- og omsorgstjenesten til å ta i bruk ny kunnskap»

Hensikten med satsingen •Å stimulere til forpliktende samarbeid på tvers av utdanningsinstitusjoner, kommune, fylkesmann og stat. •Å understøtte gode lokale initiativ til kvalitetsforbedring – ved å gi økonomisk tilskudd til to utvalgte kommunale enheter i hvert fylke. •Å stimulere til erfaringsutveksling og kunnskapsdeling på tvers av kommunene i fylket og nasjonalt.

Visjon: «Utvikling gjennom kunnskap» Et ideal om kunnskapsbaserte tjenester i kontinuerlig forbedring og utvikling, tjenester der de ansatte reflekterer over praksis, og omdanner konkrete praktiske erfaringer til kunnskap

4 delmål Pådriver for fag- og tjenesteutvikling Pådriver for videreutvikling av praksistilbudet til elever, lærlinger og studenter Pådriver for kompetanseutvikling hos ansatte Tilrettelegger for forskning og utvikling i helse og omsorgstjenestene

Hva er rett overskrift her?? «Å jobbe kunnskapsbasert – et kompetanseprosjekt» ..? «Kunnskapsbasert praksis – et spørsmål om ledelse» ..? «Innføring av kunnskapsbasert praksis – et fag- og kvalitetsprosjekt» ..?

Kart - kompass - terreng

iverksette - innarbeide Implementering iverksette - innarbeide …arbeidsmetoder …retningslinjer …forskningsresultater Ingen lineær, ensartet prosess

Forutsetninger for vellykket implementering Hvem er interessenter? «Stakeholders» Hvem bryr vi med vårt initiativ? Hvem bryr seg om vårt initiativ? Hva er barrierene for endring? Hvordan evaluere og følge opp? «Audit og feedback» Grol & Wensing, 2004 ; Iles & Sutherland, 2001,DiCenso, Guyatt & Ciliska, 2005, Jamtvedt m fl 2011

Implementering av KBP……. Hva sier forskningen? Begreper og arbeidsmetode må ledelses forankres Det må identifiseres ildsjeler og rollemodeller som gis økt kompetanse og ansvar for å fremme arbeidsmetoden i praksis Undervisning i metoden må ta utgangspunkt i den aktuelle kliniske praksis Undervisning i temaet må benytte ulike pedagogiske tilnærminger rettet mot å gi økt kunnskap, nye ferdigheter og hensiktsmessige holdninger DiCenco, A et al (2005),Flores-Mateo G. & Argimon J. (2007): Grol, R., Eccles, M. & Wensing, M. (2005), les, V. & Sutherland, K. (2001) Kahn K & Coomarasamy A (2006

4 delmål Pådriver for fag- og tjenesteutvikling Pådriver for videreutvikling av praksistilbudet til elever, lærlinger og studenter Pådriver for kompetanseutvikling hos ansatte Tilrettelegger for forskning og utvikling i helse og omsorgstjenestene

Pådriver for fag- og tjenesteutvikling: 2012: Læringsnettverk for alle Utviklingssentra for sykehjem i Norge. Vår 2013: Ferdigstille implementering av tiltakspakke for systematiske, tverrfaglige legemiddelgjennomganger i sykehjem i egen kommune Høst 2013-2014: Gjennomføre læringsnettverk for resten av fylket www.pasientsikkerhetskampanjen.no

for sykepleiere og sykepleiestudenter Pådriver for videreutvikling av praksistilbudet til elever, lærlinger og studenter: Juni-Aug Klinisk fagring – for sykepleiere og sykepleiestudenter Sept/okt Mars/april Nov/des Feb/mars Januar

Pådriver for kompetanseutvikling hos ansatte «Fagdag før ferien»

Vi må dele raust på kunnskap og erfaringer - vi må lære av hverandre iMed samarbeid er alt mulig!

Referanser Aoki Y. & Davies S. (2002): Survey of continuing professional education within nursing homes. British Journal of Nursing, 2002; vol 11; (13);902-912 Baker, R., Camosso-Stefinovic, J., Gillies, C., Shaw, E. J., Cheater, F., Flottorp, S. & Robertson, N. (2010) Tailored interventions to overcome identified barriers to change: effects on professional practice and health care outcomes. Cochrane Database Syst Rev, (3), s. CD005470. Bjørndal, A., Flottorp, S. & Klovning, A. (2007): Kunnskapshåndtering i medisin og helsefag. Oslo: Gyldendal Akademisk Coomarasamy A & Kahn K (2004): What is the evidence that postgraduate teaching in evidence based medicine changes anything? A systematic review. BMJ, 2004;(329);1017-1021 Dalin, Å. (2004): Veier til den lærende organisasjon. Oslo: Cappelen akademiske forlag. DiCenco, A et al (2005): Evidence based nursing. A guide to clinical practice, St. Louis, Elsevier Mosby Flores-Mateo G. & Argimon J. (2007): Evidence practice in postgraduate healthcare education: A systematic review. BMC Health Service Research, 2007;7 Grol, R., Eccles, M. & Wensing, M. (2005) Improving patient care : the implementation of change in clinical practice. Edinburgh, Elsevier.   Iles, V. & Sutherland, K. (2001) Organisational change: a review for health care managers, professionals and researchers [Internett], London, National Coordinating Centre for NHS Service Delivery and Organisation R&D. Tilgjengelig fra: <http://www.sdo.nihr.ac.uk/managingchange.html> [Nedlastet 15.03.]. Kahn K & Coomarasamy A (2006): A hierarchy of effective teaching and learning to acquire competence in evidence-based medicine. BMC Health Service Research, 2006; 6:59 Newman M., Papadoupolos, I. & Melifonwu, R (2000): Developing organisational systems and culture to support evidence-based practice: the experience of the Evidence-Based Ward Project. Evidence Based Nursing 2000; (3);103-104 Nortvedt, M., Jamtvedt, G., Graverholt, B. & Reinar, LM. (2007): Å arbeide og undervise kunnskapsbasert – en arbeidsbok for sykepleiere. Oslo: Norsk Sykepleierforbund. O’Brien MA, Freemantle N, Oxman AD, Wolf F, Davis DA & Herrin J (2001): Continuing education meetings and workshops: effects on professional practice and health care outcomes. Cochrane Database of Systematic Reviews 2001, Issue 1. Art. No: CD003030.DOI:10.10002/14651858.CD003030 Vratny A. & Shriver D (2007): A Conceptual Model for Growing Evidence-Based Practice. Nursing Administration Quarterly, 2007; vol 31; (2); 162-170