Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Kml1 Gardermoen – Velkommen til :
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Læring på arbeidsplassen
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Slåtthaug videregående skole
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Landsorganisasjonen i Norge
Prosjekt til fordypning
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Lærekandidatordningen
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Prosjekt til fordypning
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Inntaks- og formidlingssamling 2013
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
har vi gleden av å invitere til
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Lærekandidatordningen
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Instruktørkurs del 1 Arvid Laukholm og Hans Robert Hansgård
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Læreplanarbeid yrkesfag
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS 25.01.12

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Kunnskapsløftet - læreplanene NÅ FØR Kompetansebaserte Innholdsorienterte Hva lærlingen skal kunne Konkret fellesstoff og mestre Lokal valgfrihet mht Beskrivelse av lærestoff Innhold, aktiviteter og arbeidsmåter som utvikler kompetanse Ingen opplæringsbok !!

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Nasjonale føringer – Kunnskapsløftet Vi skal arbeide lokalt med Læreplaner som skal konkretiseres og tilpasses lokale forhold og til eleven/lærlingen Vurdering som skal øke læringen og beskrive sluttkompetansen Dokumentering av opplæringens innhold – VfL – oppnådd kompetanse

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring KUNNSKAPSLØFTET Lokalt utviklingsarbeid fra 2007 - Samarbeid mellom skoler, lærebedrifter og PN Frå praksis til dokumentert kompetanse - DigDok En helhetlig fag- og yrkesopplæring – hfy Utprøving av gjennomgående dokumentasjon av YF Vurdering for læring - VfL Digitalisering – its learning - olkweb - E-loggen

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Nasjonal strategi for Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Peker på disse utfordringene: Opplæring i skole Overgangen fra skole til lærebedrift Opplæring i bedrift Arbeidslivets vurdering av kompetansen til dem som har gjennomført hele opplæringsløpet

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Prosjekt til fordypning (PTF) Det nye og store yrkesfaget i Kunnskapsløftet Vi ser PTF som den røde tråden i en helhetlig fag og yrkesopplæring Fordi:

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Formål med prosjekt til fordypning på Vg1 PTF skal gi elevene mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag innen relevante utdanningsprogrammer, få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene og fordype seg i kompetansemål fra læreplanene på Vg3 nivå

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Formål med prosjekt til fordypning på Vg2 PTF skal gi elevene mulighet til å få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karateriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene, fordype seg i kompetansemålene fra læreplanere på Vg3 nivå…PTF i Vg2 gir elevene faglig utgangspunkt for å inngå lærekontrakt….

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Nasjonal læreplan for PTF sier noe om: Formål – omfang – valg av innhold – generelle bestemmelser OG prinsipper for utarbeiding av lokale læreplaner – vurdering - dokumentasjon

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Lokal læreplan i faget PTF Utgangspunkt i Vg3 læreplaner – opplæring i bedrift Bedriften utarbeider sin lokale opplæringsplan for sine lærlinger PTF elevene får prøve ut deler av denne lokale læreplanen ute på bedriften Dette legger grunnen for Kvalitet i et helhetlig og sammenhengende 4 årig fagopplæringsløp

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Fylkeskommunal løsning Rogalandsmetoden en helhetlig fag- og yrkesopplæring Som ivaretar kravene til og behovene for kvalitetssikring av Læreplanarbeid, vurdering og dokumentasjon

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Læreplanarbeid Konkretisering Kvalitetssikring av kompetansemålene for Vg3

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Kompetansemålene Vg3 Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne: kode * Kompetansemål fra nasjonal læreplan xx1 * Kompetansemål fra nasjonal plan xx2 osv

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring 2) Bedriftens opplæringsplan - lokalt tilpasset Opplæringsområde/ arbeidsoppgave Kompetansemål Vg3 Kode xxx Ferdigheter i bedrift Krav til jobbutførelse

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring 3) Lærlingens plan – individuelt tilpasset Opplæringsområde/ arbeidsoppgaver Varighet Periode i læretiden Vurdering

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Gjennomgående dokumentasjon Vg1 – PTF i skole og bedrift Vg2 – PTF i skole og bedrift Vg3 – i lærebedriften Fag- og svenneprøve

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Vurdering Slutt – kjennetegn på bestått fagprøve Underveis – de 4 prinsippene – kjennetegn for lav, middels og høy måloppnåelse for de lokale læremålene

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Dette er vår måte å imøtekomme de sentrale utfordringene i fagopplæringen Sikre et helhetlig opplæringsløp der lærlingen opplever sammenheng mellom det som læres i skolen og det som læres i bedrift Gode overganger mellom skole og lærebedrift Utvikle og organisere felles arenaer og systemer som ivaretar behovet for samarbeid og koordinering mellom aktørene.

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Dokumentasjon opplæring, veiledning og vurdering Ulike tekniske løsninger Its learning Olkweb E-logg osv

Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring Rogalandsmetoden kan tilpasses alle fag. Muligheter videre Programfagene Fellesfagene Hva med Studiespesialiserende?