Hvor står SpareBank 1 etter fusjonen DnB/NOR?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Rygge-Vaaler Sparebank
Er det fortsatt grunnlag for sterk vekst i REGIONSPAREBANKENE?
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Energidagen KS Bedrifts årskonferanse 9. april 2013 Kapitalmarkedet fremover Hva skal til for at KLP vil investere?
1 Hvordan sikre finansiering av lønnsomme bedrifter FNHs årskonferanse Oslo, 31. Mars 2009 Leif Teksum Konserndirektør DnB NOR.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Finansielle utfordringer i fiskerinæringen Anne Stärk-Johansen Konserndirektør.
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Er det fortsatt plass til et mangfold av banker? Myndighetene og aktørenes rolle Kredittilsynsdirektør Bjørn Skogstad Aamo Bransjeseminar om grunnfondsbevis.
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Bransjeseminar om grunnfondsbevis
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Norske finanskonsern 1996 og 1999 (Tall for markedsandeler pr )
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Utdyping om stresstesten av bankens kapitaldekning i Finansiell stabilitet 1/2010 Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/10 Norges Bank Finansiell.
Figurer til artikkelen Utdyping om stresstesten av bankenes kapitaldekning i Finansiell stabilitet 2/2010 av Gøril Bjerkhol Havro, Cathrine Bolstad Træe.
Figurer til artikkelen Utdypning av stresstestene i Finansiell stabilitet 2/11 Av Rønnaug Melle Johansen og Knut Kolvig i Penger og Kreditt 3/11.
Organiseringen av finanskonsernet
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Totens Sparebanks hovedkontor Østre Toten kommune
Samfunn og økonomi Hvordan vil bankene tilpasse seg lavinflasjon?
Invitasjon til Utskriftsvennlig versjon Er sparebankenes grunnfondsbevis fortsatt et attraktivt investeringsobjekt? onsdag 3. september kl
ÅRSMØTENE 2003 Sparebankforeningen i Norge og Sparebankforeningens servicekontor Sparebankenes næringspolitiske grunnlag og Sparebankforeningens fremtid.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Invitasjon til Utskriftsvennlig versjon Er sparebankenes grunnfondsbevis fortsatt et attraktivt investeringsobjekt? onsdag 3. september kl
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Det Norske forsikringsmarkedet
SpareBank 1 SR-Bank konsern 3. kvartal | 28. oktober Bjergsted Terrasse 1Finanskalenderen: Postboks kvartal 0403.februar 4001 Stavanger1.
Oslo Børs og ABM sin betydning for Sparebanken Hedmarks vekst og funding Are Jansrud Finanssjef ("Kapitalimportsjef")
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
12. aug Personkundemarkedet. Organisering PM Adm.banksjef Visesdm.banksjef Region Sandefjord Lokalt kredittutvalg Kunderådgivere Region Larvik Lokalt.
SpareBanken Vestfold Orientering om 1. kvartalsregnskap 2004 i Forstanderskapet Tirsdag 27. April 2004 kl K V A R T A L 2004.
SpareBank 1 Lom og Skjåk Kapitalmarkedsdag Oslo 21. august 2013 Arne Henning Falkenhaug Administrerende Banksjef.
Nordea Bank Norge 1 Nordea Bank Norge Resultat 1. kvartal 2011.
H E L G E L A N D – D E R D U H Ø R E R H J E M M E HELGELAND SPAREBANK Foreløpig årsregnskap 2005 Oslo, februar 2006.
Nordea Bank Norge 4. kvartal Gunn Wærsteds kommentarer til årsregnskapet: ”Nordeas vekststrategi har gitt nok et sterkt kvartal. Driftsresultatet.
HELGELAND SPAREBANK STATUS PR. 3. KVARTAL 2005 Oslo, oktober 2005
Forbruker- & Finanstrender 2018
Utskrift av presentasjonen:

Hvor står SpareBank 1 etter fusjonen DnB/NOR? Grunnfondsbeviskonferansen 3. september 2003 Ved adm. direktør Gunn Wærsted, SpareBank 1 Gruppen AS NFF - Grunnfondsbevis 030903

Agenda 1. Utviklingstrekk i norsk finans 2. SpareBank 1s posisjon Hva har skjedd - og hvorfor? Stordriftsfordeler - fakta eller myte? 2. SpareBank 1s posisjon 7 år etter etableringen 3. Videre utvikling i norsk finans i et 3-5 års perspektiv Konsekvenser av fusjon DnB/NOR Funding Pensjonsmarkedet Andre drivere 4. Sparebankene står ved et veiskille - strategiske valg 5. SpareBank 1s strategiske valg

Utviklingstrekk i norsk finans Hva har skjedd - og hvorfor?

Finansinstitusjonene i Norge etter forvaltningskapital Forvaltningskapital pr. 31.03.03 i NOK mrd 800 693 700 600 500 447 400 300 241 204 200 149 113 102 100 61 55 51 38 35 22 21 17 DnB NOR Nordea SpareBank 1 Storebrand KLP - 2002 Terra-Gruppen Danske Bank Handelsbanken Sparebanken Sør Sp.banker (ex. NOR) SpareBank 1 SR-Bank Sparebanken Møre SpareBank 1 Nord-Norge SpareBank 1 Midt-Norge Sparebanken Hedmark

Strukturen i det norske markedet er blitt mer lik Norden - Markedsandel til de fire største finansinstitusjonene i hvert land Markedsandel utlån (%) Markedsandel innskudd (%) Norge Sverige Danmark Finland Norge Sverige Danmark Finland Markedsandel livsforsikring (%) Markedsandel verdipapirfond (%) Norge Sverige Danmark Finland Norge Sverige Danmark Finland Merk: SpareBank 1-alliansen er vurdert som en stor finansiell aktør Kilde: Årsrapporter, tilsynsmyndigheter i respektive land Tillegg etter fusjonen DnB/NOR

Sparebankene har tatt markedsandeler Kilde: Sparebankforeningen

Fokus på størrelse synes å være drivkraften bak konsolideringen Globalisering og deregulering Teknologiske endringer Demografiske endringer Kompetanseheving Individualisering Trender Økte forskjeller i fundingkost Raskere produktutvikling Økte krav til kompetanse - på flere felt Skjerpede lønnsomhetskrav Lavrentescenario Finansnæringen Økte krav til stordrifts-fordeler Kundene stiller endrede krav

Ingen klar sammenheng mellom størrelse og lønnsomhet Gjennomsnittlig ROE og C/I for perioden 1999 - 2001 Sparebanken Vest SpareBank 1 Nord-Norge FöreningsSparbanken SpareBank 1 Midt-Norge SpareBank 1 Midt-Norge SpareBank 1 SR-Bank

Stordriftsfordeler - fakta eller myte Stordriftsfordeler - fakta eller myte? Banksammenligning børsnoterte norske banker Høyest egenkapitalavkastning: SpareBank 1 SR-Bank - 15,1 % Høyest rentenetto: Sparebanken Møre - 2,95 % Høyest andel andre inntekter av sum inntekter ekskl. kursgev. og utbytte: SpareBank 1 Midt-Norge - 25 % Lavest kostnad: BNbank - 0,38 % Lavest cost/income ratio: BNbank - 33 % Høyest driftsresultat i % av GFK: Sparebanken Møre - 1,9 % Taper minst: BNbank - 0,06 % av snitt brutto utlån Høyest utlånsvekst: Sandnes Sparebank - 16 % Høyest innskuddsvekst: Sandnes Sparebank - 38 % Høyest kjernekapitaldekning: Sparebanken Møre - 9,8 %

Stordriftsfordelene - fakta eller myte?

Oppsummert Strukturelle endringer har preget markedet siste ti år Strukturen i det norske markedet er blitt mer lik Norden Krav til størrelse driver konsolideringen Det norske finansmarkedet er preget av sterk konkurranse Sparebankene har tatt markedsandeler Norge er blitt et hjemmemarked for flere av de nordiske aktørene - som satser i de sentrale strøk For større europeiske aktører er Norge et for perifert marked - aktive overfor et fåtall store norske bedrifter Ingen klar sammenheng mellom størrelse og lønnsomhet Kundetilfredshet er omvendt proporsjonal med størrelse

SpareBank 1s posisjon 7 år etter etableringen

Bakgrunn for etableringen av SpareBank 1-alliansen - i 1996 Bakgrunn for samarbeid Samarbeidets overordnede mål Eget navn og egen juridisk enhet Opprettholde lokal forankring Utnytte lokal markedsnærhet Sikre den enkelte banks selvstendighet og regionale forankring gjennom sterk konkurranseevne, lønnsomhet og soliditet Alliansen skal representere et konkurransemessig fullverdig og regionalt forankret alternativ til sentralstyrte finanskonsern Dele utviklings-kostnader Effektivitet som de beste aktørene Oppnå stordrifts-fordeler Oppnå kritisk kompetansemasse

Etablering av felles merkevare har vært en suksess Hvilke banker kjenner du til eller har du hørt om? 20 Kilde: TNS Gallup

Klar uttelling på kjerneverdiene Personkunder - Totalmarked

SpareBank 1 har opprettholdt sin sterke posisjon i bankmarkedet og tatt en sterk utfordrerposisjon på nye produktområder Utvikling markedsandeler 1996 - 2003 (*) 1) 1) ODIN per 31.07.2003. De andre tallene er fra 2. kv. 2003 *) For innskudd og utlån gjelder tallene 1999 og 2002

Suksess med kryssalg gir høy andel andre driftsinntekter Spb Hedmark Andre driftsinntekter ekskl. kursgevinst/tap på aksjer (og for SpareBank 1-bankene negative bidrag fra eierandelen i SpareBank 1 Gruppen) i % av totale andre driftsinntekter.

Målsetninger ved etableringen og status i dag Målsetning 1996 Status i dag Felles markedsprofil og felles markedstiltak Produktbredde gjennom felles produktselskaper Felles IT-løsninger Felles IT-utvikling for å oppnå synergier Felles kompetanseutvikling Innkjøpssamarbeid Alliansesamarbeid med internasjonal bank Mest kjente merkevare i norsk finans og mest fornøyde/lojale kunder Full produktbredde, økt kryssalg, økte andre inntekter Felles teknologisk plattform og betydelige kvantumsrabatter og kostnadsfordeler Felles Nettbank, rådgivningsverktøy, kredittverktøy, arbeidsprosesser m.m. Egen læringsmodell og felles kompetanseprogrammer Felles innkjøpsavtaler på sentrale områder Avtale med FöreningsSparbanken (eier/samarbeid fra 1998)

Videre utvikling i norsk finans i et 3-5 års perspektiv

Flere ”vinnerstrategier” - tre strategiske muligheter for norske banker Størrelse er kritisk suksessfaktor for produksjon innenfor Livsforsikring Kapitalforvaltning Betalingsformidling IT-utvikling Størrelse vil bli viktigere for markedsbasert funding Innenfor distribusjon er nærhet til kunden og bredt produkttilbud kritiske suksessfaktorer Merkevare Størrelse neppe så viktig innen tradisjonelle bankprodukter Kritiske suksessfaktorer Strategisk fokus En ledende norsk finansinstitusjon ”Nasjonal/nordisk fokus” Distributør av ikke-tradisjonelle bank-produkter og tjenester ”Regional fokus” ”Nisjeaktør” Beskrivelse Fokus på både produksjon og distribusjon av et stort spekter av finansielle produkter og tjenester Skala er kritisk suksessfaktor for å produsere konkurransedyktige produkter og tjenester Mindre regionale banker kan kun nå kritisk masse innenfor produksjon av tradisjonelle bankprodukter- og tjenester Behov for nisjeaktører innenfor utvalgte segmenter Lavkostnad utlånsinstitusjoner Lavkostnad internettleverandører Utvalgte kundegrupper

Konsekvenser av fusjonen DnB/NOR Kort sikt ( 2 - 3 år) DnB/NOR vil bli preget av omstilling og ulike kulturer En utfordring å opprettholde kundefokus så lenge omstillingen vil pågå (2-3 år) DnB/NOR vil opptre og bli oppfattet som en forretningsbank og ikke en sparebank Skaper en unik mulighet for sparebankene til å ta markedsandeler i person- og SMB-markedet Lang sikt (utover 3 år) En vellykket fusjon gir en betydelig økt konkurransekraft for DnB/NOR Får betydelig skalafordeler knyttet til produktselskapene (liv, fond og kapitalforvaltning) Høyere kredittrating og bedre risikostyringssystemer reduserer fundingkostnadene Vil kunne stå langt bedre rustet til å få tilgang til egenkapital til en lavere pris enn sparebankene Kan velge å gå egne veier på IT-siden. Kan gi økte kostnader for gjenværende banker All empiri viser at det er vanskelig å opprettholde så store markedsandeler

Demografisk utvikling gir sterk vekst - Husholdningenes finansielle sparing Mrd NOK 5 % 7 % 13 % 15 % 35 % 35 % 12 % 31% 35 % 31 % 42 % 24 % 49 % Tot. mrd. NOK 185 631 1285 1418 Kilde: Norges Bank

Hvordan kan sparebankene utnytte et lite utviklet marked for tjenestepensjon? 33 % 67 % 56 % 44 % 80 % 20 % < 20 > 50 > 250 900.000 arbeidstakere i privat sektor har ikke tjenestepensjonsordning

Finansnæringen må forberede seg på endret kundeadferd Krav til finansiell rådgivning vil bli et stadig viktigere konkurransemiddel Finansiell rådgivning vil være det som i større grad ”limer” kunden til banken Bankenes satsning på finansiell rådgivning vil kreve en stadig høyere kompetanse hos de ansatte Kundelojaliteten reduseres for tradisjonelle bankprodukter Lønnskonto og boliglån Ny teknologi (Internett) gir langt færre kontaktpunkter med kunden Kundens kontaktpunkter med banken vil være mer og mer knyttet til rådgivning Kundene vil ønske enkle produkter Produktene vil bli mer standardiserte - vanskeligere å differensiere på pris Enkle produkter og lav kundelojalitet betyr at prisene vil bli svært like blant aktørene Bredere produktspekter innen spareområdet Tillit og troverdighet blir enda viktigere for rådgivningsproduktene

Øvrige drivere Nye kapitaldekningsregler vil kunne presse rentemarginen Nytt regelverk for særskilt sikre obligasjoner kan gi et nytt marked Økt fokus på kritisk masse i produktselskapene Kritisk ramme er produktrelatert, ikke nødvendigvis selskapsrelatert Lavrente-scenario gir økt fokus på andre inntektskilder

Sparebankene står ved et veiskille Godt utgangspunkt, men står overfor krevende utfordringer

Sparebankene har et svært godt utgangspunkt Sparebankene er gjennomgående meget godt kapitalisert Svært viktig i en situasjon der markedsmuligheter åpner seg etter en DnB/NOR-fusjon Sparebankene har høye markedsandeler innenfor sine geografiske områder Sparebankene scorer gjennomgående høyere på kundetilfredshet enn forretningsbankene De mindre sparebankene kommer ofte også svært godt ut i prissammenligninger De sparebanker som er tilknyttet allianser har en sterk forhandlingsposisjon IT-området, innkjøpsfunksjonen generelt, markedsføring samt på distribusjonssiden Utveksling av best practice Strukturendringer bør kunne utnyttes positivt av sparebankene For privatkunder og små/mellomstore bedrifter vil nærhet og tilgjengelighet fortsatt være de viktigste kriterier for valg av bankforbindelse

Hvor går sparebankene etter Gjensidige NOR? Selvstendighetstanken forlates neppe Sparebankene synes ikke villig til å gi opp egen selvstendighet Fortsatt ikke klima for fusjoner? Fusjoner synes å komme av ”nød” og ikke av lyst Det er problemer på fundingsiden som først og fremst kan gi konsolidering på kort sikt Hva gjør NORs avtalebanker? Sparebankene vil nå møte konkurranse fra DnB/NOR i sine markedsområder Fremtidig teknologisk plattform kan være en utfordring Eierskap til kundedatabasen utfordres Samling av sparebankenes produktselskaper? Lite rasjonelt å bygge opp separate produktselskaper - som hver for seg ikke vil kunne oppnå nødvendige skalafordeler En utfordring å finne gode produkter å distribuere uten en eiermodell

Sparebankene avhengig av at grunnfondsbeviset fungerer Grunnfondsbevis et nødvendig middel for å sikre kapitaltilførsel Et vel fungerende marked for grunnfondsbevis gir større trygghet for å bevare selvstendigheten Grunnfondsbankene har vært svært gode investeringsobjekter Har gitt betydelig høyere avkastning enn Oslo Børs de siste årene Har en svært lav risiko og er attraktive utbyttepapirer Redusert fokus på grunnfondsbevis etter at Gjensidige NOR ble omdannet Utfordring å få økt fokus fra meglerappratet Likviditet nødvendig for å oppnå en riktig prissetting Grunnfondsmarkedet har fortsatt vært tilgjengelig for mindre sparebanker Flere emisjoner er gjennomført i et depressivt marked (Sandsvær, Aurskog, Toten og Vestfold) De banker som har grunnfondsbevis må være sitt ansvar bevisst Har et ansvar overfor de investorgrupper som har kjøpt grunnfondsbevis Bør være villig til å bruke penger/ressurser til å skape fokus omkring grunnfondsbevisene

Sparebankene som gruppe vil få redusert betydning DnB/NOR blir ikke noen tradisjonell sparebank Banken vil driftsmessig og fra et markedsperspektiv bli en forretningsbank De gjenværende sparebankene vil kunne miste innflytelse Kan bli tøffere å opprettholde sin posisjon som en premissleverandør for finansnæringen Er delingen FNH/Sparebankforeningen lenger relevant? Hvor står sparebankene? Politisk vil imidlertid sparebankene fortsatt stå meget sterkt Det bør være en prioritert politisk oppgave å opprettholde mangfoldet i norsk finansnæring

SpareBank 1s strategiske valg

De viktigste utfordringene Opprettholde lønnsomhet i bankene minst på linje med DnB/NOR Øke kvaliteten i risikostyringssystemene Ta sparebankposisjonen i Norge Kompetansebygging Betjene større bedriftskunder Ta ut kryssalgspotensial Sikre tilgang på kapital - fremmedkapital og egenkapital

SpareBank 1s strategiske valg Alliansepartene har nå samme syn på utfordringene bankene står overfor og samme verdigrunnlag Har tatt betydelig læring gjennom tidligere feilgrep De strategiske utfordringene krever sterkere samarbeid Ta ut stordriftsfordeler - der de er reelle IT Funding Kompetansebygging - og deling Centres of Excellence Felles prosesser Kreditt/risikostyring/syndikering Salg Drift Nasjonal merkevare - regional identitet Posisjon som nærbank i Oslo må styrkes Styrke posisjonen som Sparebanken i Norge Produktselskapene fokuseres enda sterkere mot bankenes kundesegment Arbeide for å utvide markedsområdene for alliansen SpareBank 1  Det norske sparebankalternativet