Forandringsprosessen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. ”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut” Galaterne 6.
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Sommervikar i Blend.
Hva er Smart™.
Motivasjonell tilnærming (MT) til spiseforstyrrelser
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Helsekommunikasjon Erik Larsen Rena 2008.
- Hovedrolle eller birolle
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Mestring og forebygging av depresjon
Hva er Motiverende Intervju
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
ASVL Fagkonferansen 2012 Gardermoen 9.februar
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Individet i fellesskapet
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Innovasjonsledelse i idésamfunnet
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Lederutvikling – slipp ideene løs det er krig!
Identifisering og bruk av indikatorer
Norsk Monitor Synovate Norge.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
INKLUDERING, BEGEISTRING OG SAMSKAPING I FOLKEHELSEARBEIDET SANDNES, Ruth Marie Donovan.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Å møte barn i krise og sorg Katastrofer og Kriser Sorg Sorgbearbeiding og egenutvikling Først litt om begrepsforståelsen.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
Asperger syndrom og ADHD
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Relasjonskompetanse på Skeie skole
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
LANGESUND «The sea-port of Telemark»
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
12. Organisasjonsutvikling
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
12. Organisasjonsutvikling
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Fra valg til læring.
Utskrift av presentasjonen:

Forandringsprosessen James Prochaska & Carlo Di Clemente: ”The Stages of Change Model” (”Transtheoretical Model”) Modell med fem stadier som beskriver bevisste, villete, forandringsprosesser hos mennesker (”intentional change” Utviklet med utgangspunkt i røykere Rimelig god vitenskapelig og statistisk valid og reliabel Intuitivt lett å forstå Kan anvendes på mange slags helserelatert atferd

Forandringsprosessen De fem fasene Føroverveielse (precontemplation) Overveielse (contemplation) Forberedelse (preparation) Handling (action) Vedlikeholdelse (maintenance)

føroverveielse Atferden skiller seg ikke ut fra ”livet” Før man har sett at man har et ’problem’ Andre kan se at det er problemer Man mangler kunnskap/innsikt Eller tid å tenke seg om Eller krefter til å prioritere Når man ser tilbake, kan man se ”noen frø” Et stadium som kan vare lenge Gjentatte ”besøk” blir mer preget av motløshet

overveielse På den ene siden, men på den andre Gode ting med atferden, men dårlige ting også Gode ting med å forandre, men ulemper også Ambivalens Varierende bevissthet (det er plagsomt å tenke på) Et stadium som kan vare lenge (livet ut)

forberedelse Ta beslutning om forandring Praktiske forberedelser (som synes) Gjøre undersøkelser, samle informasjon mobilisere ressurser Tidsbegrenset til 1-2 måneder

handling Gjennomføre forandringer Merkes som atferdsendring Ofte entusiasme og begeistring Respons fra andre Feedback om fremgang Risiko for tilbakefall ( i alle stadier) Begrensninger i hvor lenge om gangen man kan være i aktiv endring – koster energi

vedlikehold Atferdsendringen skal stabiliseres Automatiseres Mindre oppmerksomhet utenfra Gå ut av forandringsprosessen (”det nye” har blitt ”det vanlige”) Eller holde fast på bevisstheten (f. eks AA)