1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Slik jobber vi med rekruttering av personer med nedsatt funksjonsevne
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Kontraktsforhandlinger
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Skanskas agenda for bærekraft og hva hindrer oss

OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
1 March, 2004 Kommentar til Forskningsmeldingen NHO’s forskningspolitiske konferanse, 7.april 2005 Per Ola Ulseth Direktør Teknikk, Skanska Norge AS.
Utarbeidet av Hilde Waage,
STATENS VEGVESEN OG ANLEGGSBRANSJEN UTFORDRINGER OG GRUNNLAG FOR VIDERE SAMARBEID FELLESMØTE 2. APRIL 2008 TERJE MOE GUSTAVSEN.
Asfaltdagen 2008 Harald Lausund
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Samarbeidsavtale mellom If og EBA
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Statens vegvesen som byggherre
Byggforedrag ved NTNU Prosjekteringsledelse Trond Bølviken, Veidekke Entreprenør As Nils A Mogstad, Veidekke Entreprenør As.
Leverandørkonferansen 21.mai 2013 Harald Thoresen, prosjektleder
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
Status: Ptils arbeid med sosial dumping 1. Samarbeid med arbeidslivets parter, Arbeidstilsynet m.m. 2. Dialog med byggherre (operatør) om oppfølging overfor.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
1 Norge Hva slags byggherre ønsker bygg- og anleggsnæringen i Norge? Adm. dir. Petter Eiken.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bakgrunn og politisk behandling Budsjettforliket i 1998: ”Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en vurdering av mulige.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Vegdirektoratet 4 mars Siri Legernes RIF ”Utenfra” erkjenner vi at: Omstillingen i SVV har kostet – både på organisasjons- og individnivå. Det tar.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Statens Vegvesen som byggherre
Bransjekontaktmøte Vegdirektoratet 9. mai 2006 Bransjesamarbeid etatsnivå Statens vegvesen.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
September 2004.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Sverre A. Larssen, BNL Oslo,
Diskrete stokastiske variable
Motivasjon i arbeidsforhold
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Kunnskaps- og ressursmangel i næringen? Tom Ivar Myhre HMS/KS-direktør BackeGruppen
Kan plan- og gjennomførings- prosesser ved sykehusutbygging forbedres?
Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
I bakspeilet: - EBA i 2013 EBAs generalforsamlinger Kristiansund, 13. juni 2014 Sven Chr Ulvatne, styreleder EBAs generalforsamlinger 8. juni 2012.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Lønnsstatistikk og bruk av slik statistikk i lønnsforhandlinger
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
NHOs kompetansebarometer 2016 Regionale tall fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Pål Børing Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.
Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være skadefri Med alle menes Myndigheter,
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Et felles løft fra alle parter. Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være.
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Samhandling og prosessledelse
Møte i Vegdirektoratet 9
NAV i Telemark ! Terje Tønnessen Direktør NAV Telemark Skien
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Omdømme og organisasjon
Mall_Foto Samarbeid om HMS-opplæring- hva innebærer det?
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??

2 Statens Vegvesen er en av våre viktigste, kontinuerlige kunder! Ikke vår mest lønnsomme….. Til tider ganske så utfordrende…

3 HMS På pluss-siden Vilje! Prøveprosjektet i Region Midt På minus-siden Lite omfang Tiden det tar, alt som skal utredes før realisering Fokus på straffepoeng, mindre fokus på motivasjon og trivsel (pisk kontra gulrot) HMS ikke kriterium som teller på Bjørvika eller Sinsen Ulven? Fokus på tall og statistikk, ikke adferd og holdninger… Hovedutfordring til oss alle: Ikke etablert sikkerhetskultur, må få det innunder huden! B onusprogram HMS Pilot utgave

4 Etikk og omdømme På pluss-siden Seriøsitetsprosjektet i næringen Interne prosesser og bevisstgjøring i de enkelte bedriftene EBAs etikk-arbeid i lokalavdelingene På minus-siden At SVV mangler som aktør i seriøsitetsprosjektet –Det er problematisk å sikre at utenlandske arbeidstagere mottar lønnen de har krav på! Forholdene som etterforskes av økokrim for kartellmistanker nærmer seg et 10-års jubileum… –Oppfatter at SVV sliter med å ha tillit til oss før dette er avklart! –Her skiller Statens Vegvesen seg fra øvrige kunder –Bør vi ikke nå legge dette bak oss?! La oss komme videre i relasjonene..

5 Kontraktsformer På pluss-siden SVV er åpen for å diskutere og utprøve alternative og nye kontraktsformer –Totalentrepriser –Målpriskontrakter –Samle kontrakter –OPS –To konvolutt-systemet på Sinsen Ulven der annet enn pris teller –Prosjektfinansiering?? På minus-siden Utviklingen innen dette tar tid!! –Gjennomføringsevnen hos SVV er mangelfull.. Tradisjonell kontraktsform hemmer utvikling og innovasjon –Stimulerer ikke til alternative løsninger –Ulik behandling av forbehold Blir utførelses-entrepriser en kvasi- modell? –Store forbedringspotensialer i relasjonsbygging innen totalentrepriser – vi må finne arbeidsformen..

6 Rekruttering På pluss-siden Søknaden til våre fag ved NTNU er bedre enn noen sinne! –Kvaliteten på studentene tilsvarende Næringens bedrifter øker i attraktivitet –Ref årlige Universum undersøkelser På minus-siden  Private aktører sliter mindre med rekrutteringen enn de offentlige  På den positive siden (men kanskje på den negative for oss..): Når vegvesenet til slutt kun benytter seg av utenlandske entreprenører er våre evt rekrutteringsproblem løst!