Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Omdømme og organisasjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Omdømme og organisasjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Omdømme og organisasjon
Sissel Faller København 14. mai 2009 Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

2 Statens vegvesen i tall. Årlig:
30 mill forespørsler på vegvesen.no 12 mill mail 3 mill telefonsamtaler 1 mill henvendelser til 175( Vegtrafikksentralen) artikler om og med oss (mer enn 200 hver dag) teoriprøver førerkort registreringer av kjøretøy (230’ 1.gang/560’ omreg) bilbeltekontroller 1.Gangs registrering av kjøretøy gjøres 57 % av forhandlere. Omregistreringer gjøres 98 % på våre trafikkstasjoner Mange kontaktpunkter – mange muligheter for påvirkning av omgivelsene våre. Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

3 Med et godt omdømme: Fremstår vi klart og tydelig
”1: Fordi det er viktig å fremstå klart og tydelig” (Sentio) Gjør vi det? TNS Gallup, kort oppsummering av funn, side 6: ”Hovedinntrykket fra denne undersøkelsen er at Statens vegvesen sitt omdømme i befolkningen er relativt uklart.” (Visualisering: Logoen fader ned og kan nesten ikke sees.) Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

4 Med et godt omdømme: Differensierer vi oss fra andre
”2: Fordi det er viktig å differensiere seg fra andre aktører.” (Sentio) Gjør vi det? TNS Gallup: 1 av 3 mener Statens vegvesen har skiftet navn til Mesta (s. 8) De som mener at Mesta er en del av Statens vegvesen er gjennomgående mer positive til vegvesenets arbeid enn andre (s. 6) ( Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

5 Med et godt omdømme: Fremstår vi som interessante Helt gjennomsnittlig
Kun 11% kan tenke seg jobb hos oss Ingen sterke meninger ”3: Fordi det er viktig å fremstå som interessant og attraktiv.” (Sentio) Gjør vi det? (Ett klikk pr funn) TNS Gallup: 1: Kun 11% av kvinnene kan tenke seg å jobbe i Statens vegvesen. Hele 78% mener at en jobb hos oss vil være av liten interesse (s. 6) 2: De spurte uttrykker ingen sterke meninger, verken i positiv eller negativ retning, på de ulike kvalitetsområdene (s. 10) 3: Vi anses som helt gjennomsnittlige av norsk presse (101 poeng på vektet totalindeks, 100 p er snittet, Yankelovich s. 34) (Visualisering: Logoen blir trukket ned av mennesker som representerer funn fra undersøkelsene, for til slutt å bli helt borte.) Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

6 Mer om media God kjennskap til Statens vegvesen
32 av 59 journalister kjenner oss meget godt eller godt Kjennskapet er på høyde med referansebedriftene Samtlige journalister på short list kjenner oss meget godt, score 5 av 5 mulige Tilbake til undersøkelsene. Yankelovich har på oppdrag fra oss gjennomført 59 personlige intervjuer med norske journalister. Resultatene er gledelige. Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

7 Mer om media Helthetsinntrykk av oss 3,8 4,7 4,3 3,9 3,7 3,5
Statens vegvesen Norges Røde Kors Norwegian NHO DnB NOR Telenor 3,8 4,7 4,3 3,9 3,7 3,5 (Plukk ut talepunkter fra s. 7 i Yankelovich) I undersøkelsen er Statens vegvesen sammenliknet med Telenor, Norwegian, DnB NOR, NHO og Norges Røde Kors. Når det gjelder hvor godt de kjenner til Statens vegvesen, har journalistene rangert oss fullt på høyde med disse. (Med rangering 3,5 på en skal fra 1 til 5 ligger vi rett under Telenor (3,8) og Norwegian/NHO (3,6) og rett over DnB NOR og Norges Røde Kors (3,4). Helhetsinntrykket bra 28 av 45 journalister har et positivt helhetsinntrykk av SVV Journalister i spesialutvalget mer positive enn andre Tidsskriftjournalister mest positive Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

8 Mer om media Presseprofil, Bedriften og samfunnet 100 98 86
Beste bedrift Statens vegvesen Gjennomsnitt 100 98 86 (Plukk ut talepunkter fra s. 33 i Yankelovich) Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

9 Representativt utvalg av befolkningen
Hva slags helhetsinntrykk inntrykk har du av Statens vegvesen? ”Midt på treet”: 62% svarer 3 eller 4 på en skala fra 1 til 6 Studenter, elever og offentlig ansatte har et mer positivt syn (Plukk ut talepunkter fra s. 6 og 11 i TNS Gallup) Viktig og bra arbeidet fra de som jobber med rekruttering mot studenter og utdanningsinstitusjoner hos oss!! Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

10 Politiske miljø Statens vegvesen er godt fundamentert og har høy troverdighet på fylkes-/kommunenivå Vi oppfattes på Stortinget som sterk fagetat, MEN fordi mange klager over manglende dialog blir enkelte politikere i tvil om fakta Hanekleiva ikke ødeleggende omdømmesak, så sant det ikke dukker opp flere saker, vil tilliten være tilbake om relativt kort tid Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

11 Oppsummering dagens omdømme
Negativ start i 2007 Sliter litt med omdømmet vårt akkurat nå ….men det er ikke helsvart! Studenter er mer positive enn resten av befolkningen – godt utgangspunkt! Media fornøyd med presseberedskapen! Politisk miljø har tillit til oss som fagetat! Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

12 Hovedmålet til SVV 2010 Delmål: Være en god tjenesteleverandør
Å utvikle en organisasjon som er i god stand til å møte fremtidens utfordringer Delmål: Være en god tjenesteleverandør Løse oppgaver på en kvalitetsmessig god måte Effektiv forvaltning av menneskelige og økonomiske ressurser Bli en mer enhetlig organisasjon Utvikle kunnskapsbedriften SVV Det er dette hovedmålet og delmålene som har vært lagt til grunn i utformingen av organisasjonsforslaget. Disse målsetnigene har fulgt prosjektet siden mandatet ble fastsatt. SVV2010 har ikke sett behov for å justere målene under veis. Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

13 Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

14 Kommunikasjon og kundetjenester
Hensikt: Sikre helhetlig og ensartet kommunikasjon og tjenestetilbud gjennom alle kanaler som møter publikum for å sikre brukerfokus og dermed etatens omdømme. Hovedoppgaver Presse- og mediahåndtering Webstrategi / vegvesen.no Internkommunikasjon / Vegveven/ Vegen og vi Kommunikasjonsrådgivning Merkevare- og profilbygging (inkl. kampanjer) Grafisk produksjon/Grafisk senter vurderes Definere, utvikle og tilby publikumstjenester/ selvbetjenings-løsninger gjennom telefoni, web og evt. nye kanaler Kundebehandling via telefon, e-post og web Landsdekkende sentralbord. Avlaste trafikkstasjonene gjennom tjenester i andre kanaler Enheten skal ha fokus på: identifisere, utvikle og implementere strategi for vegvesenets telefoniske og elektroniske kundetjenester. identifisere og utvikle nye tjenester, samt sikre helhet mellom tjenester som leveres både manuelt, pr. telefoni og elektronisk (herunder web). videreutvikle og levere elektroniske selvbetjeningsløsninger. Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst

15 Tekst fra menyvalg: Vis Topptekst og bunntekst


Laste ned ppt "Omdømme og organisasjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google