1 Årsbudsjett som et sentralt politisk styringsinstrument Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KomRev Trøndelag IKS Div. regnskapsspørsmål Del 1 Terje Wist Temadager desember
Advertisements

Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
8 Det politiske systemet i Norge
Budsjettseminar for bydelsstyrene Oppbygging av budsjettdokumentet Hvordan skal det leses? Budsjettseminar for bydelsstyrene 24. september.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
1. TERTIALRAPPORT 2009 Presentasjon i formannskapet 9. juni
ARBEIDET MED 1. TERTIALRAPPORT 2011 Orientering i formannskapet 10. mai
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Oslo kommune Fakta om Oslo
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Skolen – en kommunal virksomhet
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
1 Økonomiplan Rådmannens forslag 6.nov.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
2. Tertialrapport 2008 Presentasjon i formannskapet
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
© Byrådsavdeling for finans, kultur og næring Økonomisk prognose pr. februar 2004 Byråd for finans, kultur og næring Henning Warloe.
Leikvang Hallprosjekt
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
Folkevalgtopplæring oktober 2012 Tema:
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Folkevalgt Opplæring 2007 ØKONOMI
RÅDMANNENS FORSLAG TIL ØKONOMIPLAN Politisk behandling: Utvalg/komité:Dato Helse og sosialkomiteen Kulturkomiteen15.11 Miljø og transportkomiteen.
Stab økonomi Ansvarsområder:
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Endringer i byråd Byrådsleder Monica Mæland Pressekonferanse 28. september 2009.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Forventninger til økonomen
Rådmannens forslag til økonomiplan
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
BYRÅDETS BUDSJETTARBEID Finansbyråd Christine Meyer.
1 Bergenbyrådets tilleggsinnstilling ( ) Et budsjett for gode tjenester - også i fremtiden Christine B. Meyer finansbyråd Pressekonferanse 28.
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Budsjettprosessen i Bergen kommune
© Bergen kommune Hvordan styres Bergen kommune? Presentasjon v/ byrådsleder Monica Mæland.
Budsjettarbeid i styret
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Budsjett som politisk styringsinstrument
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Hadsel Eiendom KF Leie-til-eie.
Rådmannens budsjettfremlegg
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
ÅRSREGNSKAP 2017.
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Resultat levert til revisjonen
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Årsberetning 2018 OG REGNSKAPSRAPPORT 1/2019
Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

1 Årsbudsjett som et sentralt politisk styringsinstrument Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november 2007

2 Sentrale budsjettbegreper (I) Tjeneste:  Vanligvis et konkret sluttprodukt levert til en bestemt bruker, men kan også være allmenne goder: Eksempler: –Vanlig grunnskoleundervisning –Sykehjem – døgnopphold Tjenesteområde:  Samling av tjenester (bystyret vedtar budsjettet på tjenesteområdenivå) Vi har 21 tjenesteområder. Eksempler: –Barnehage og skole –Eldre og særlig omsorgstrengende Byrådsavdeling:  Organisatorisk enhet under fagbyråd/kommunaldirektør. Eksempler –Byrådsavdeling for helse og omsorg –Byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling Resultatenhet i en byrådsavdeling:  Enhet der leder har selvstendig og entydig økonomiansvar

Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november Sentrale budsjettbegreper (II)  Skiller mellom drifts- og investeringsbudsjett:  Investeringsbudsjett: –Utgifter av investeringsmessig karakter – samt finansiering av disse (lån, fonds, tilskudd, overføringer fra driftsbudsjettet) Driftsbudsjett: Oversikt over ”løpende” inntekter og utgifter  Driftsbudsjettet –En byrådsavdeling har normalt budsjettbeløp på flere tjenesteområder – og to eller flere byrådsavdelinger kan ha budsjettposter på samme tjenesteområde  Sentrale budsjettposter –er poster utenom byrådsavdelingene (skatt, rammetilskudd, renter og avdrag, generelle statstilskudd, overføringer til investeringsbudsjettet, avsetninger til kommende lønnsoppgjør)

Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november Sentrale budsjettbegreper (III)  På hver tjeneste føres det mange typer utgifter (lønn, kjøp av varer og tjenester etc) og inntekter (brukerbetalinger, salgs- og leieinntekter, refusjoner etc  Brutto utgifter er summen av alle utgiftene som føres på en tjeneste, et tjenesteområde, en byrådsavdeling etc  Netto utgifter er brutto utgifter fratrukket inntektene

Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november Årsbudsjett - økonomiplan  Årsbudsjettet …Alle tall føres opp i prisnivået for budsjettåret. Dette gjøres med basis i de forventninger til pris- og lønnsvekst som fremgår av statsbudsjettet  Økonomiplanen omfatter en periode på 4 år – inklusive budsjettåret (dvs 3 år utover budsjettåret)  Alle tall i økonomiplanperioden føres opp i samme prisnivå som i budsjettåret – dvs at endringer i beløp ifht budsjettåret vil representere realendringer

Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november Mål i budsjettdokumentet  Årsmålene i budsjettdokumentet skal være konkrete og etterprøvbare, og for øvrig konsistente med vedtatte planer og saker.  Årsmålene skal om mulig inneholde en angivelse av status for dagens situasjon – slik målets ambisjonsnivå kommer tydelig frem.  Oppfølging og rapportering: Tertialrapporter og årsmelding skal inneholde status for grad av måloppnåelse på alle årsmål i budsjettdokumentet.

Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november Litt om budsjett-dokumentasjonen (I) Hoveddel (162 sider): Vedleggsdel (96 sider):

Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november Om forslag til formelt budsjettvedtak (I) Finnes innledningsvis i hoveddokument: Punkter vedr hhv drifts- og investeringsbudsjettet:  ”Bystyret vedtar totalt netto budsjettbeløp for 2008 til tjenesteområdene slik det fremgår av budsjettdokumentasjonen og byrådets tilleggsinnstillinger og med de endringer som er foretatt i budsjettbehandlingen i bystyret. ”  ”Bystyret vedtar investeringsbudsjettet for 2008 for bykassen og kommunale foretak slik det framgår av budsjettdokumentasjonen og byrådets tilleggsinnstillinger og med basis i det prosjektvise investeringsprogram som er presentert, samt de endringene som er foretatt i budsjettbehandlingen i bystyret. ”

Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november Om forslag til formelt budsjettvedtak (II) Skattevedtak:

Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november Om forslag til formelt budsjettvedtak (III) Lånevedtak: ”Bystyret vedtar å oppta lån i år 2008 i samsvar med vedtatt budsjett for bykassen, de kommunale foretak, Bergen og Omland Havnevesen samt kommunens lånefond” ”Lånene i kapitalmarkedet forutsettes gitt en samlet løpetid på inntil 25 år. ”

Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november Kommunale foretak m.m. (I) ”Bystyret vedtar inntekter og utgifter for 2008 for lånefondet og rammer i 2008 for de kommunale foretak – i tråd med overføringspostene mellom bykassen og de enkelte foretak - slik det fremgår av budsjettdokumentasjonen og byrådets tilleggsinnstillinger og med de endringene som er foretatt i budsjettbehandlingen i bystyret. ” Bergen Bolig og Byfornyelse KF Bydrift Bergen KF Bergen Vann KF Gullstølen Kjøkken KF Bergen hjemmetjenester KF Bergen Parkering KF Bystyret gjør formelt vedtak om økonomiske driftsrammer for de enkelte foretakene, dvs overføringsbeløp fra bykassen til foretaket eller overføringer fra foretakene til bykassen. Styrene i KF-ene vedtar sine egne detaljbudsjetter for driften.

Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november Kommunale foretak m.m. (II) Budsjettinnspill fra følgende øvrige enheter sendes frem som vedlegg til byrådets budsjettinnstilling: Bergen kirkelige fellesråd: Egen ”jurdisk person” som forestår bygging, drift og vedlikehold av kirker og anlegg og drift av kirkegårder. I tråd med Kirkelovens § 15 overfører Bergen kommune drifts- og investeringsmidler til Bergen kirkelige fellesråd Bergen og Omland Havnevesen: Er å betrakte som et interkommunalt samarbeidsorgan med hovedkontor i Bergen.

Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november Tertialrapporter - budsjettendringer  Endringer av budsjettet gjøres i løpet av året av bystyret, byrådet eller – etter fullmakt fra byrådet – av administrasjonen. Kompetansen til å gjøre budsjettjusteringer er regulert av økonomireglement og budsjettfullmakter som vedtas av bystyret  I hovedsak gjøres budsjettjusteringene i bystyret i de to tertialrapportene som sendes frem ( i juni og november)  Tertialrapportene skal for øvrig inneholde informasjon om økonomisk status inneværende år, investeringer og status på målrapportering fra byrådsavdelingene