Undervisning og organisering
Organisering Lagerrom naturfag Teknotek Byggerom Gang Mediatek
Organisering Fire gruppebord med egen hylle
Organisering Felleshyller
Organisering Lærerbord Smartboard Lytteareal
Organisering Vask + vannaktiviteter
Eksempel: Brokonstruksjon Problemet presenteres
Vurderingskriterier: Lengde Ingen del av konstruksjonen i vannet 7. trinn: 30 m i målestokk 1:100 4. - 5. trinn: Et A4-ark i lengderetning
Vurderingskriterier: Høyde Den største båten på elva skal komme under
Vurderingskriterier: Stabilitet Skal tåle en testvekt på én side eller på midten Gruppene kan låne testverktøyene underveis.
Vurderingskriterier: Tid Gitt tidspunkt for ferdigstillelse Det som foreligger ved fristens utløp blir testet
Presentasjon av byggematerialet (Zome) Hvordan montere /demontere Hvordan rydde / organisere
Eksempel: Brokonstruksjon
Eksempel: Brokonstruksjon
Eksempel: Brokonstruksjon
Dokumentasjon Foreløpig fotodokumentasjon av lærer Kurs for elever Etterarbeid overlates til kontakt- / faglærer i klasserommet
Ferdig produkt
Ferdig produkt
Observerte strategier Diskusjon og utprøving av elementer
Observerte strategier Et kriterium av gangen
Observerte strategier Èn byggeleder
Observerte strategier Parallellitet
Evaluering Evaluering skjer felles Produktet testes mot angitte kriterier Kan noe forbedres? Erfaringer Gruppeprosessene vurderes
Populært rom blant elevene Kalles ”lekerommet” - teknologi og design i praksis Elevene ønsker mer tid – og oftere!
Organisering: Gruppestørrelse 3 - 5 elever fungerer Heller færre grupper enn små grupper Alle grupper får samme oppgave
Organisering: Tid To skoletimer tilstrekkelig til aktivitet Viktig å beholde tidspress Tre timer ønskelig når elevene skal starte dokumenteringsprosessen umiddelbart Sette av god tid til oppsummering / evaluering / rydding
Lærertetthet / ressursbruk Gruppas ordinære lærer bør være med Definerer gruppesammensetning Gjør rommet til allemannseie Kan lettere integrere med annen undervisning
”Svake” elever Starter på like fot Kan hospitere hos annen gruppe først og komme inn som ressursperson i egen gruppe Bedre følelse av mestring
Hvem vedlikeholder? Orden og system = Samlingstyrer nødvendig Korttidsvikarer skal ikke bruke rommet Noe brekkasje / svinn må påregnes
Videre utbygging Velge materiell etter planlagte aktiviteter Materiell som egner seg til åpne oppgaver gir fleksibilitet
Videre utbygging Beholde nysgjerrighet Aldri et ”ferdig” rom Rotasjonssystem – hvile aktivitet / modeller en periode
Videre utbygging Dokumentere eksisterende materiell på norsk, med ferdige aktivitetsforslag / problemstillinger Trekke inn eksisterende matematikksamling Legge opp fellesprosjekter med faglærere i forming Materiallager – samle prosjekter fra klasserommene (flaskeraketter, musefellebil osv. for gjenbruk)
Videre utbygging Loddestasjon (lyskart med LED-dioder) Plastknekker/bøyer Papirkonstruksjoner Wii / Playstation Dansematte, Guitar Hero osv. Bærbar PC og kamera ved hver stasjon