Undervisning og organisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Teknologi i klasserommet
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
IKT Orkide Ledelse og Skole
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
UTV i Sandefjord Kommune
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
Praksislærermøte GLSM-praksis
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER UDV/VALGFAG
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
ICF som modell i praktisk arbeid
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Charlottenlund Barneskole-1. trinn Praksisgruppe 8
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Velkommen til matematisk juleverksted på Newtonrommet.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Teknoteket – Toppåsen skole
Slåtthaug ungdomsskole
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
Husregler.
OBSERVASJON av tolærertimer
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Å starte med slutten B - Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Undervisning og organisering

Organisering Lagerrom naturfag Teknotek Byggerom Gang Mediatek

Organisering Fire gruppebord med egen hylle

Organisering Felleshyller

Organisering Lærerbord Smartboard Lytteareal

Organisering Vask + vannaktiviteter

Eksempel: Brokonstruksjon Problemet presenteres

Vurderingskriterier: Lengde Ingen del av konstruksjonen i vannet 7. trinn: 30 m i målestokk 1:100 4. - 5. trinn: Et A4-ark i lengderetning

Vurderingskriterier: Høyde Den største båten på elva skal komme under

Vurderingskriterier: Stabilitet Skal tåle en testvekt på én side eller på midten Gruppene kan låne testverktøyene underveis.

Vurderingskriterier: Tid Gitt tidspunkt for ferdigstillelse Det som foreligger ved fristens utløp blir testet

Presentasjon av byggematerialet (Zome) Hvordan montere /demontere Hvordan rydde / organisere

Eksempel: Brokonstruksjon

Eksempel: Brokonstruksjon

Eksempel: Brokonstruksjon

Dokumentasjon Foreløpig fotodokumentasjon av lærer Kurs for elever Etterarbeid overlates til kontakt- / faglærer i klasserommet

Ferdig produkt

Ferdig produkt

Observerte strategier Diskusjon og utprøving av elementer

Observerte strategier Et kriterium av gangen

Observerte strategier Èn byggeleder

Observerte strategier Parallellitet

Evaluering Evaluering skjer felles Produktet testes mot angitte kriterier Kan noe forbedres? Erfaringer Gruppeprosessene vurderes

Populært rom blant elevene Kalles ”lekerommet” - teknologi og design i praksis Elevene ønsker mer tid – og oftere!

Organisering: Gruppestørrelse 3 - 5 elever fungerer Heller færre grupper enn små grupper Alle grupper får samme oppgave

Organisering: Tid To skoletimer tilstrekkelig til aktivitet Viktig å beholde tidspress Tre timer ønskelig når elevene skal starte dokumenteringsprosessen umiddelbart Sette av god tid til oppsummering / evaluering / rydding

Lærertetthet / ressursbruk Gruppas ordinære lærer bør være med Definerer gruppesammensetning Gjør rommet til allemannseie Kan lettere integrere med annen undervisning

”Svake” elever Starter på like fot Kan hospitere hos annen gruppe først og komme inn som ressursperson i egen gruppe Bedre følelse av mestring

Hvem vedlikeholder? Orden og system = Samlingstyrer nødvendig Korttidsvikarer skal ikke bruke rommet Noe brekkasje / svinn må påregnes

Videre utbygging Velge materiell etter planlagte aktiviteter Materiell som egner seg til åpne oppgaver gir fleksibilitet

Videre utbygging Beholde nysgjerrighet Aldri et ”ferdig” rom Rotasjonssystem – hvile aktivitet / modeller en periode

Videre utbygging Dokumentere eksisterende materiell på norsk, med ferdige aktivitetsforslag / problemstillinger Trekke inn eksisterende matematikksamling Legge opp fellesprosjekter med faglærere i forming Materiallager – samle prosjekter fra klasserommene (flaskeraketter, musefellebil osv. for gjenbruk)

Videre utbygging Loddestasjon (lyskart med LED-dioder) Plastknekker/bøyer Papirkonstruksjoner Wii / Playstation Dansematte, Guitar Hero osv. Bærbar PC og kamera ved hver stasjon