FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

I.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
På vei mot ny utviklingsplan
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
FYR Ny GIV
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
“Reise til utlandet med oksygen”
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013
Tallknuserne og de fire regnearter
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vitensenteret i Trondheim
Den autentiske læringsdialogen
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Månedsbrev Smørblomst
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
100 lure ord å lære.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Og.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
10. Trinn 2014/ Plan for møtet: Velkommen v/ Rektor Felles Lærerne presenterer seg Viktige datoer i skoleåret Litt om ordensregler Olweus Litt om.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Elin Foto: Thor-Wiggo Skille Foto: Bjørn Erik Olsen.
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
9/17/2018.
Geir Løkhaug, seksjonsleiar
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole FYR nettverkssamling 6. februar 2013 FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole

IKO rutiner Ny GIV FYR Identifisering, kartlegging, oppfølging Overgangsprosjektet - Grunnleggende ferdigheter FYR Fellesfag, Yrkesretting Relevans Arbeid med å øke elevenes gjennomføring til fullført og bestått opplæring på Skedsmo vgs er høyt prioritert, særlig av skoleeier. Skoleeiers budsjett for 2013 synliggjør dette svært godt med en ramme for prosjektene på 51 mill kroner i 2013, i tillegg til 17 mill kroner i statlige midler (jfr. Økonomiplan 2013-16). Det er fortsatt stor satsning på samarbeid med ungdomsskolene og overgangen til vgs, og tilbud om lærerskolering i Ny GIV-metodikken tilbys nå også programfaglærere på yrkesfag (mars/april). Ved Skedsmo vgs vil det bli holdt interne lærerskoleringer i NyGIV-metodikken de nærmeste månedene (komer tilbake til tidspunkt). Skoleeier (og Kunnskapsdepartementet) øker satsningen i FYR-prosjektet, og alle videregående skoler med yrkesfaglige utdanningsprogram må ha en strategi for hvordan de kan sikre en yrkesrettet og relevant undervisning i fellesfagene (jfr ØP 2013-2016, side 48). Det er videre et krav fra skoleeier om at alle videregående skoler i Akershus skal bruke IKO-modellen systematisk for å bedre gjennomføringsgraden. Våre IKO-rutiner, som er beskrevet i den lille hvite boken «hvem gjør hva, hvor og når?» antas å føre oss til skoleeiers mål om 83 % fullført og bestått på ST og 80% fullført og bestått på YF. Arbeid med IKO-modellen er en strategi for tettere oppfølging av elever mot fullført og bestått. Gjøres av kontaktlærer, faglærere og rådgiver ved fraværs- og karakteroppfølging.

Organisering Rektor må «drive» prosjektet Øvrig ledelse må også være positiv til prosjektet Må motivere lærerne bredt. Lokal prosjektkoordinator som holder fokus og er kontaktperson

FYR – nettverksgruppe på Skedsmo vgs Matematikk – Tor Arne Holm Våril Bendiksen Rune Larsen Helge Lethigangas Norsk – Randulf Rønningen Åse Marte Olsen Tor Inge Vedvik Arild Christiansen Engelsk – Marina Braathen Grete Pedersen Mari Hovind Hans Eggen Espen Ånerud Naturfag – Jorunn Fjellstad Schjerven (fra 1.1.2013) Nettverksgruppa på Skedsmo vgs. Leder har tidsressurs på 25%, lokal gruppe har 5% hver (støttefunksjon)

FYR på Skedsmo vgs Hvordan? - Faglig samarbeid mellom lærere på egen skole - En del av Ny GIV  dvs økt fullført og bestått - Bidra til gode FYR-undervisningsopplegg - Ansvarlig for spredning til andre lærere/skoler (fordi vi er knutepunktskole) Gjennom nettverket på Skedsmo vgs (bestående av 13 felles- og yrkesfaglærere) er det arbeidet et halvår med prosjektet. Dette er grunnlaget for videre arbeid på egen skole hvor alle lærere er involvert.

Organisering av FYR på Skedsmo vgs Norsk Knutelærer Norsklærer 2 byggfaglærere Matematikk Knutelærer Matematikklærer 2 byggfaglærere Engelsk Knutelærer engelsklærer Snekkerlærer Tekstillærer Anleggslærer Knutelærerne har 25 % frikjøp fra skoleeier Øvrige lærere har 5% fra skolen Til samarbeide, inspirasjon, utveksling og motivasjon tas mer under hvert fag

Arbeidsseminarer 20.-21. juni 2012 Sanner hotell Mål: bli kjent med gruppa Lage undervisningsopplegg 26. november 2012  Fagerborg hotell Mål: - status; hvor langt har vi kommet - undervisningsopplegg og metodikk - samarbeidsmetoder 31. januar-1. februar 2013  Hurdalssjøen hotell - tverrfaglig arbeidsseminar «Veien inn i arbeidslivet… som lærling» Dette har fungert veldig godt. Vi har fått tid til å jobbe i gruppene når vi har brukt hele dager, og jeg har fått god innsikt i status i de enkelte fag. Har litt mindre innsikt på hva som skjer i klasserommet hos den enkelte lærer. Erfaringsutveksling av undervisningsopplegg er blitt tatt godt imot. Dette gir flere ideer og skaper kreativitet. Fokus på NDLA og mulig publisering har tatt mye tid og gjort at vi noen ganger kan ser ut til å miste fokus. Samme med detaljer i forhold til maler og ulike dokumenter vi har utviklet med Margrethe.

FYR nettverksspredning 1) Lokalt på skolen Planleggingsdagen 15. august 2012 Planleggingsdagen 3. januar 2012 Uformelt i skolens seksjoner 2) Fagnettverk Romerike Matematikk; mars, oktober Engelsk; mars, oktober Norsk; oktober

FYR film…

Ikke bare undervisningsopplegg… - også metodikk Matematikk Engelsk Norsk Naturfag  kommer…

FYR - matematikk Etter 10 års skolegang møter vi mange elever som løser følgende regneoppgaver slik: A) 3,7 +4,5 =7,12 B) 7,5•10 = 7,50

Utfordringer: Jeg lærer når jeg lykkes! Jeg mener at en lærer må drive undervisningen slik at eleven lykkes i 80% av oppgaveregningene!   Om jeg lykkes vil jeg bli motivert fordi da er det gøy å innta kunnskaper. Prosessen ‘å lykkes’ er motiverende! Om eleven lykkes vil han/hun få faglig fremgang. Å lykkes vil medføre sosial trygghet. Vi har laget ei bok: Uten kalkulator. Hver elev får denne ved skolestart.

FYR og matematikkgruppa 4 lærere: Våril, Helge, Rune og Tor Arne Møtes hver torsdag Diskuterer fagterminologier rundt BYA-faget Diskuterer idéer fra læreboka Gir hver en oppgave til neste gang Konklusjon: Veldig bra! Eksempler: Vi har laget oppgaver om 1) Forhold og fall, 2)Saling, 3) Lese av graf (Størkning, hardhet av betong etter støping)

FYR - norsk

FYR - engelsk Pottery project Engelsk og Design & Håndverk Tverrfaglig prosjekt Pottery project 1DHA/DHB Høst 2012 Skedsmo vgs Mari Hovind, Marina Braathen

Pottery project

Julias og Vyvys presentasjoner «Jeg synes dette var et kjempe spennende og lærerikt prosjekt. Jeg lærte meg nye ord i engelsken og navnet på verktøyene som jeg skal bruke for å lage krukken og snakke engelsk til læreren så vi blir flinkere til å snakke og vi lærer både å vise hva vi kan i keramikk.» «Jeg har lært veldig mye i denne perioden. Det jeg likte best var at jeg lærte så mange nye ord som jeg ikke hadde tenkt på å lære meg hvis vi ikke hadde hatt dette prosjektet. Selv om jeg var litt skeptisk til å begynne med når vi først fikk det, er jeg veldig fornøyd nå at vi måtte ha det.»