Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Åsmund Sollien Schau og
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever?
Ny GIV i Akershusskolen
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever? 9. november 2012: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående opplæring.
Fra skoletaper til skolemestrer erfaringer med Ny GIV i Akershus.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Ny GIV og arbeidet med de grunnleggende ferdighetene: Strategi- og veiledningshefte 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Drop-In metoden i skolen
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Velkommen til Tastarustå skole
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Fra styringsdialog til lederdialog
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Sundvolden, torsdag 7. desember 2017
Utskrift av presentasjonen:

Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav Gammelsrud, Akershus fylkeskommune, rådgiver i avdeling for videregående opplæring

Politisk vedtak fattet i fylkestinget 12. mai 2012: 1. Sommeren 2012 skal det minimum tilbys sommerskoleaktivitetene i alle Akershus-regionene (spissing mot Ny GIV- og IKO-elever). 2. Kostnadene dekkes gjennom øremerkete tilskudd fra departementet. Tilbudet favnet Ny GIV- og IKO-elever både i overgangen ungdomsskole – videregående og i overgangene på videregående: Sommerskoletilbud Status påmelding.docx

Evalueringen er basert på tilbakemeldinger fra: Drømtorp vgs Jessheim vgs Kjelle vgs i samarbeid med Bjørkelangen vgs Skedsmo vgs Ås vgs Totalt hadde disse skolene 83 påmeldte elever, hvorav 76 deltok. 48 elever har besvart evalueringsskjemaet, i all hovedsak elever i overgangen ungdomsskole – videregående («selvseleksjon»). 28 av dem er Ny GIV-elever. Alle ledergruppene + involverte lærere har besvart spørsmålene. En skole har ikke satt karakter på seg selv. Sommerskoletilbud Evalueringsskjema.docx

Tilbyderskolene valgte litt ulike profiler: Jessheim vgs (Øvre Romerike): a)I utgangspunkt fagene matematikk/naturfag, men med grunnleggende lese-, skrive- og regneferdigheter integrert. b)Praktiske og spennende aktiviteter (bygge vannraketter og lage nitrogenis) b)Elevene får et budsjett og skal planlegge og gjennomføre innkjøp av mat som en del av opplæringen. Skedsmo vgs (Nedre Romerike): a) Hovedfokus på regning og lesing som grunnleggende ferdighet. b)Studieteknikk integrert.

Kjelle vgs / Bjørkelangen vgs (Østre Romerike) a) Hovedfokus på læringsstrategier. b) Komprimert opplæringstid (3 dager, mange timer per dag). Drømtorp vgs (Follo) a)Vektlegging av sosiale og fysiske aktiviteter i tillegg til grunnleggende ferdigheter. b)Informere om utdanningsprogrammene Service og Samferdsel og Medier og kommunikasjon. Ås vgs (Follo) a)Hovedfokus på at eleven får en god start når de begynner på videregående. b)Neste år: Kvalitetsforum Follo er allerede koplet på i planlegging og samordning av sommerskoletilbud.

Tilbakemeldinger fra ledergruppene og involverte lærere: Det ble brukt et bredt spekter av ulike rekrutteringstiltak. Mange av tilbyderskolene fikk positive presseoppslag i forkant og/eller under gjennomføring, Ledelsen mener at det er stor grad av samsvar mellom føringene som AFK ga og det tilbudet som ble gitt, men har også klare tanker om hva som kan/bør/må gjøres annerledes (se nedenfor). Gjennomsnittskarakteren som ledelsen og involverte lærere gir seg selv: 5,2.

Tilbakemeldinger fra ledergruppene og involverte lærere Ting som kan forbedres/gjøres annerledes til neste år: a) Ungdomsskolene tar hovedansvaret for å rekruttere påtroppende vgs-elever, de videregående skolene konsentrerer seg om å rekruttere sine egne elever). Bruk en annen betegnelse enn «sommerskole.» b) La ungdomsskoleelevene få besøke sommerskolen det er aktuelt å gå på i forkant (relasjonsbygging) c) Mye tid og krefter brukes til både planlegging og gjennomføring. Deltakerantallet må derfor opp for å legitimere ressursbruken. d) Forslag om å gjøre sommerskole til en obligatorisk del av det å ha status som Ny GIV-elev: Ingen juridisk hjemmel og neppe hensiktsmessig. e) Noen av tilbyderskolene: Starte dagen tidligere. 3-dagers opplæringstid blir for komprimert, bedre å bruke (minst) en uke (Kjelle vgs / Bjørkelangen vgs ).

Tilbakemeldinger fra elevene Ingen systematiske forskjeller m. h. t. hva Ny GIV-elevene melder tilbake sammenliknet med elever som ikke har Ny GIV-status. Flertallet av elevene ble orientert om sommerskoletilbudet av lærer/kontaktlærer/rektor eller foresatte (særlig mor). Den personlige kontakten er avgjørende. Det store flertallet av elevene er fornøyde/meget fornøyde med tilbudet de fikk: Gjennomsnittskarakter totalt: 5,1. Gjennomsnittskarakteren på skolenivå varierer fra 4,81 til 5,85. Noen av elevene svarer imidlertid nølende på om sommerskolen har gjort dem mer motiverte for og bedre forberedte til å begynne på vgs.

Tilbakemeldinger fra elevene Tilbudet som ble gitt ved Skedsmo vgs skiller seg ut: Svært positive tilbakemeldinger fra elevene. Den skolen som synes å ha tilbudt det beste faglig fundamenterte læringsopplegget, får også de beste tilbakemeldingene fra elevene. Skedsmo vgs (snitt: 5,85). «Måten læreren underviser på gjør at jeg forstår ting jeg aldri har skjønt før. Skulle ønske det varte lenger!»

Hva gjør vi til neste år? a) Opprettholder den politiske føringen om at det gis tilbud i hver region, og styrke føringen om at hovedfokuset skal være på grunnleggende ferdigheter/fag («dumt med matte i golfen»). b) Naturlig at årets tilbyderskoler også gir tilbud i 2013, og i lys av de erfaringene som ble høstet sommeren c) Mer grunnleggende spørsmål: Hva ønsker AFK som skoleeier å prioritere av tiltak i Ny GIV-satsingen? Representerer sommerskoletilbudene «mye input, lite output»? d) Ny GIV-elevene og IKO-elevene får mye annen tett og ekstra oppfølging. Derfor er det svært vanskelig å isolere effekten av sommerskoletilbudene når det gjelder gjennomføringsgrad i videregående.

Ulike aktiviteter i Ny GIV-satsingen Potensielle effekter Små Store Sende lærere på Intensivopplæring (i drift) kurs uten videre av Ny GIV-elever? forpliktelser og oppfølging Sommerskole? Bærekraftige strukturer som forankrer Ny GIV- metodikken «Lærende organisasjon» FYR? Gjennomførbarhet Vanskelig / krever mye ressurser Enkelt / krever lite ressurser