Tiller videregående skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Samarbeid mellom skole og hjem
Åsmund Sollien Schau og
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter
Øyer ungdomsskole.
”Fra helsestasjon til sykehjem” Ergoterapeuter i forebyggende arbeide NETF 12. mai 2009.
Kroppsøvingsdidaktikk
UTV i Sandefjord Kommune
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Mangfold og fellesskap
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Borre ungdomsskole
Time vidaregåande skole
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Det viktige samarbeidet
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
SKOLEEKSEMPLER Foreldresamarbeid i et minoritetsperspektiv
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Hva er viktig for elevers læring?
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
 Sett inn bilde skolerapporten Det bør være en person på hver enkelt institusjon som har ansvar for skole på systemnivå.
Gjort – lært – lurt Marit Midtskog Leder, Senter for flerspråklige barn og unge Sandnes kommune.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 10.TRINN!. AGENDA:  Videregående skole (Se skolens hjemmeside, egen artikkel under 10.trinn)  Det viktige sisteåret.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
VIP-Makkerskap ved AVGS Erfaringer i Elevtjenesten Ungdata Videregående skole i Kristiansund Forskning - Sintef/NTNU 2014 HVORFOR.
Belastningsfaktorer i lærerrollen Professor Einar M. Skaalvik og professor Sidsel Skaalvik Pedagogisk institutt, NTNU.
Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Internasjonalisering
Kompetanse for manfgfold
Internasjopnalisering
Kompetanse for mangfold 13.juni 2017
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
9/17/2018.
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Tiller videregående skole 680 elever 4 Programområder Ca.20 % flerkulturelle elever. Innføringsklasse for flerkulturelle elever. Egne grupper for multifunksjonshemmede elever Bodø 070608

Bruk av morsmålslærere i videregående skole - utfordringer og muligheter. Bodø 070608

Samarbeid med Åsheim ungdomsskole: Tospråklige lærere - historikk Samarbeid med Åsheim ungdomsskole: Skolering av morsmållærere om det videregående skoletilbudet ved Tiller vgs. skoleåret 2002/2003. Trondheim kommune: Tre morsmållærere 2 timer/uke høsten 2003 Bodø 070608

120 elever med 26 forskjellige språk. Utfordring 120 elever med 26 forskjellige språk. ”Mange” morsmålslærere med liten stillingsressurs Liten stillingsressurs – liten tilhørighet til skolen Stor tilhørighet til elevene Lite tilstede – lite brukt av lærerkollegiet Bodø 070608

Morsmållærere/Tospråklige lærere: Utfordring Morsmållærere/Tospråklige lærere: Skolering av tospråklige lærere om den norske skole/ norsk utdanningssystem og yrkesmuligheter. Bodø 070608

Utfordring Tospråklige lærere: Lite tid på skolen – lite samarbeid med andre lærere Faglærerne/kontaktlærerne blir for dårlig til å sende planer/informasjon til de tospråklige lærerne Få lærerne til å benytte de tospråklige lærerne som en ressurs – kulturell brobygger Bodø 070608

De blir for ”flytende” i skolemiljøet ”Fornorske tospråklige lærere”? Utfordring Tospråklige lærere: De blir for ”flytende” i skolemiljøet ”Fornorske tospråklige lærere”? Bodø 070608

Avhengig av en velvillig kommune/gode samarbeidspartnere i grunnskolen Utfordring Tospråklige lærere: Avhengig av en velvillig kommune/gode samarbeidspartnere i grunnskolen Bodø 070608

Utfordring Tospråklige lærere: Få skoleeier til å få fokus på arbeidet med flerkulturelle elever i videregående skole. Bodø 070608

Integrering i norsk skolesystem Hva kreves av elever i norsk skole Muligheter Tospråklige lærere: Integrering i norsk skolesystem Hva kreves av elever i norsk skole Hva kreves av den enkelte person i samfunnet Konflikter –være i forkant Trygghet, selvbilde Bodø 070608

Bevisstgjøring i forhold til skole - Læringsstrategier Muligheter Tospråklige lærere: Bevisstgjøring i forhold til skole - Læringsstrategier - Å realisere drømmer….. - Gode rollemodeller - Tålmodighet Bodø 070608

Hjelpe faglig og sosialt i en overgangssituasjon Motivasjon Muligheter Tospråklige lærere: Hjelpe faglig og sosialt i en overgangssituasjon Motivasjon Skape tilhørighet Hjelpe elever med traumer og vanskelige opplevelser. Bodø 070608

Muligheter Tospråklige lærere: Konkrete arbeidsoppgaver: Hjelp og støtte i undervisningen, begrepsavklaring Hjelp med utplassering i praksisperioder Reduserer konflikter mellom elev/elev, lærer/elev, elev/foreldre, foreldre og elev/skole via samtaler/møter Bodø 070608

Flerkulturell miljøterapeut: Arbeider med ”alle” flerkulturelle Muligheter Flerkulturell miljøterapeut: Arbeider med ”alle” flerkulturelle 37,5 timers arbeidsuke Sitter på viktig og nyttig kompetanse i forhold til ungdom Bodø 070608

Flerkulturell miljøterapeut: Muligheter Flerkulturell miljøterapeut: Brobygger mellom flerkulturelle og etnisk norske elever Mekling ved misforståelser Tolke ungdommens opplevelser sammen med dem Bodø 070608

Muligheter Flerkulturell miljøterapeut: Veilede flerkulturelle elever i forhold til regler og rutiner i norsk samfunn og skole Hjelpe til å utvikle selvfølelse, balansere den norske ”individualistiske” væremåten Rollemodell ”Tokulturelt menneske” Bodø 070608

Muligheter Flerkulturelle faglærere: Bevisst ansette gode faglærere med flerkulturell bakgrunn Universitetsutdannede på arbeidsmarkedstiltak som ekstralærere i klasser med etnisk norske lærere Gode rollemodeller Bodø 070608

Spørsmål/Kommentarer? Bodø 070608