Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Institusjonelt samarbeid om mastergradsutdanning (privat/ statlig) 19. Oktober 2009 Aleksander Nikolic Organisasjons – og kvalitetssjef.
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
KVALITET I FJERNUNDERVISNING
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Fagskolens nasjonale retningsgivere
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse 23 og 24/4 -09 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Utfordringer for byggenæringen v/Thomas Norland Avdelingsleder, kompetanseavdelingen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg, EBA 3. november
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Rammer og struktur for fagskoleutdanning i helse- og sosialfag- parallellsesjon B Nasjonal konferanse om fagskoleutdanning i helse- og sosialfag Trondheim,
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Konferanse om fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag - Partnerskap mellom NTFK, KS, NAV, LO, NHO.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Fagskoleansvaret Fylkesrådmannskollegiet Vika konferansesenter 19. november 2009 Fylkesrådmannskollegiet 19. november 2009 ved Bård Inge Thun, fagskolekoordinator.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
FAGSKOLEUTDANNING.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Forkurs, TRES og Y-veien
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Fagskolen i 2011 forvaltning, økonomi og dimensjonering Ivar Lien
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Rådgiversamling 4. november 2015 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver.
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Veien videre etter VG2 Elektro.
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik

2 Lov om fagskoler 2003 Fagskoleutdanning =Yrkesrettet høyere utdanning Fra et halvt til to års utdanning, modulbasert, hel- og deltid Utdanningene skal være yrkesrettet tertiærutdanning Kompetansen skal kunne tas i bruk direkte i arbeidslivet Skal tilfredsstille arbeidsmarkedets økende behov for yrkeskompetanse (inkl. sertifiseringer som mesterbrev og installasjonsprøve) Fokus på samarbeid og kreativitet Godkjennes av NOKUT (samme som høgskolene) Loven ble revidert i 2007, skoler kan gis akkreditering, skal ha system for kvalitetssikring. Fagskolebegrepet lovbeskyttet. Fagskoleutdanning er en tertiærudanning (Enstemmig KUF-komite V-07)

NOKUTs vurdering Fagskoleutdanning = yrkesrettet høyere utdanning Vurdering av administrative forhold, herunder styringsordning, reglement og klagebehandling Faglig vurdering av utdanningstilbudet. Vurderes av en sakkyndig komité Vurdering av utdanningens –Innsatskvalitet –Prosesskvalitet –resultatkvalitet 3

Opptakskrav Fullført og bestått videregående opplæring, elev eller lærling etter reform 94, yrkesfaglig studieretning og for helsefagene minimum ett års relevant praksis etter endt grunnutdanning. Inntak på bakgrunn av realkompetanse –omfang og relevans av yrkespraksis –relevans av utdanning (teori tilsv. vk1, R-94) –søkerens egenvurdering 4

Dagens situasjon: Struktur 5 GenereltUtfordringer God skolestruktur- lokalt tilpassede utdanninger God faglig bredde - nasjonal standard (NUTF og NUFHS) Næringstilpasset opplæringstilbud, tekniske fag – toårig Tilbakefører folk til arbeidslivet Fagmiljøer v/videregående skoler kan bli små Mange private fagskoler Ettårige utdanninger i helsefag

Dagens situasjon: kvalitetssikring 6 GenereltUtfordringer Maritimt underlagt STCW- konvensjonen Samarbeid med Mesterbrevnemda om Mesterutdanning Samarbeid med NELFO om El-Installatør Tett kontakt med arbeidslivet Liten erfaring med kvalitetssikringssystemer, rutiner og dokumentasjonsordninger Interne kvalitetssikrings- systemer må på plass før Gis anledning til å opprette og nedlegge utdanninger

Internasjonalisering 7 GenereltUtfordringer Store muligheter innen flere fagområder Studenter fra fagskoler tas rett inn ved høyskoler og universiteter i andre land Studenter kan avslutte utdanningen i andre land Liten erfaring ved flere fylkeskommunale fagskoler Mange studenter er voksne og har omsorgsansvar

Forvaltningsreformen 8 GenereltUtfordringer Tett kobling mellom næringsliv og fagskoler i regionene Ivaretar næringsutvikling og innovasjon Både lederutdanning og teknisk teoretisk utdanning NYTT: Regionalt forskningsfond Regioner er lik fylker – lite fokus på fagskoleutdanning Økonomi: Bør fortsette som nå, tildeling over Statsbudsjettet, men med en mer forutsigbar modell Skolene ønsker at all tertiærutdanning sees i sammenheng

Sett under ett - NOU 2008:3 9 MuligheterUtfordringer Høyskoler blir universitet – større plass for fagskoler Naturlig karrierevei for de som velger yrkesfag i vgs Et helhetlig skolesystem må være målet Fagskoleutdannede er etterspurte i arbeidslivet Utredingen burde omfattet all tertiærutdanning ”Alle” skal ha ”høyere utdanning” – hva med tertiærutdanningene?

Kvalifikasjonsrammeverk Fagskolene må på plass i et norsk rammeverk Et rammeverk må omfatte all tertiærutdanning Fagskolene er den naturlig karrierevei for de som velger yrkesfag i vgs (ca 50 % av undomskullet) Studenter fra fagskoler tas rett inn ved høyskoler og universiteter i andre land Studenter kan avslutte utdanningen i andre land Fullført og bestått toårig teknisk fagskoleutdanning samt praksis vil naturlig havne mellom nivå 5 og nivå 6, avhengig av omfang og læringsutbytte. 10

Dagens situasjon: Forholdet til næringslivet 11 GenereltUtfordringer Godt samarbeid med arbeidslivet. Gir mye bedriftsintern opplæring Arbeidslivet foretrekker ofte studenter fra fagskolene Sort behov for kvalifisert arbeidskraft i alle bransjer Synlighet i media og den politiske hverdag Bevisstgjøring i arbeidslivet, gjelder de som ikke er kjent med fagskolene

Det helhetlige utdanningsystem FagskoleHøyskole Ut i arbeid, eller fortsatt studier Videregående opplæring Master PhDUt i arbeid 12

Oppsummering 1 God skolestruktur- lokalt tilpassede utdanninger God faglig bredde - nasjonal standard (NUTF og NUFHS) Næringstilpasset opplæringstilbud, tekniske fag – toårig, helsefag ettårig Både lederutdanning og teoretisk utdanning Fagskoleutdannede er etterspurte i arbeidslivet Maritimt underlagt STCW-konvensjonen Samarbeid med Mesterbrevnemda om Mesterutdanning Samarbeid med NELFO om El-Installatør Tett kobling mellom næringsliv og fagskoler i regionene Naturlig karriereveier for de som velger yrkesfag i vgs Tilbakefører folk til arbeidslivet Høyskoler blir universitet – større plass for fagskoler Et helhetlig skolesystem må være målet 13

Oppsummering 2 Markedsføring. Den største utfordringen for fagskolene er å gjøre skoleslaget kjent for de aktuelle gruppene: Søkere, arbeidsgivere, arbeidslivet, beslutningstakere (private og offentlige), og andre utd.institusjoner Rekruttering til de utdanningene fagskolene gir. Mange søker seg i dag til andre utdanninger, og møter kanskje et skoleslag som ikke er i tråd med deres forventninger. Finansiering. I dag er kun de ”gamle” tekniske fagskolene finansiert, annen fagskoleutdanning er ikke finansiert. Dette skaper usikkerhet og fører til liten søkning innen fagområder som det er stort behov for i arbeidslivet, f.eks innen helse og sosialfag. Opptaksreglene til høyere utdanning diskrediterer fagskoleutdanning! Helhet i utdanningssystemet er lettere i utlandet enn i Norge! 14

KONKLUSJON FAGSKOLEN PÅ SELVSTENDIG PLASS I ET HELHETLIG UTDANNINGSYSTEM 15