Erfaringer med kvalitetssikring av masterstudiet i utdanningsledelse: tilsynssensorordningen som del av et helhetlig system for vurdering 30.april 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Pedagogisk utviklingsarbeid
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Veiledning av studenter
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bestått/ikke-bestått
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Opptakskrav til master i pedagogikk
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
DIGITAL VURDERING (P2): Evaluering av vurderingskvalitet:
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Sensorveiledning ved Universitetet i Bergen
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Sensorveiledninger på MN
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med kvalitetssikring av masterstudiet i utdanningsledelse: tilsynssensorordningen som del av et helhetlig system for vurdering 30.april 2008 Eli Ottesen

En erfaringsbasert master (120 stp), deltid over 4 år 1. Forståelse og analyse. Studentene skal tilegne seg innsikt i utdanningens rolle i samfunnet, organisasjonenes interne prosesser og samspillet mellom disse. 2. Forvaltning. Studentene skal utvikle en kompetanse som hjelper dem til å forvalte menneskelige og økonomiske ressurser. 3. Utvikling. Studentene skal utvikle kompetanse i å planlegge, organisere, lede og evaluere læreprosesser og utviklingsarbeid, slik at man fremmer både en individuell og en kollektiv utvikling i organisasjonen. 4. Kritisk vurdering. Studentene skal tilegne seg et praktisk og teoretisk grunnlag for kritisk analyse og vurdering av utdanning. Pedagogikk Organisasjons-teori Økonomi Jus En erfaringsbasert master (120 stp), deltid over 4 år

Oppbygging og vurderingsformer UTLED4111 - Trinn 1: Styring og ledelse av utdanning – tre emner Individuell prøveforelesning; godkjent/ikke godkjent To interne sensorer UTLED4210 - Trinn 2: Ledelse, kvalitet og kultur for læring – tre emner Mappeeksamen Tre studiekrav + refleksjonsnotat; godkjent/ikke godkjent To interne sensorer; evt. en intern og en ekstern UTLED4070: Statistikk Individuell hjemmeoppgave i statistisk analyse; godkjent/ikke godkjent UTLED4061: Utdanningsvitenskap, forskningsstrategier og metoder Individuell hjemmeeksamen; karakterskala UTLED4081: Masteroppgaven - forberedende arbeid Godkjenning av prosjektbeskrivelse for masteroppgave – individuell eller gruppe; godkjent/ikke godkjent UTLED4090: Masteroppgave Godkjenning av masteroppgave; karakterskala En intern og en ekstern sensor

Læringsarenaene Fellessamlingene: Forelesninger og seminarvirksomhet Arbeid i basisgrupper Veiledning Individuelt arbeid med pensum og studielitteratur Digitale læringsarenaer Eksamen – studentene ønsker forelesninger Basisgruppenes oppgaveorientering Vei

Kvalitetsarbeidet Underveis og sluttevalueringer Eksamen Elektronisk undersøkelse Referansegrupper Diskusjoner i faggruppa Diskusjoner i programråd Eksamen Rapportering Diskusjoner i faggruppa; veilederforum Tilsynssensorordning Årlig rapport : observasjon av eksamen, vurdering av oppgaver, vurdering av besvarelser Legges fram for faggruppe og programråd; inngår i årlig rapport til fakultetet Utfordringer ???

Tilsynssensoroppgaven: Skal være ekstern Skal sikre god standard – sammenliknet med andre norske og utenlandske universiteter at de vurderingsformene som benyttes ved UV-fakultetet er egnet i forhold til intensjonene for emnene/emnegruppene/programmene at studentenes kunnskaper og ferdigheter blir prøvet og vurdert på en upartisk og betryggende måte Skal rapportere til fakultetet etter nærmere avtalte retningslinjer Kvalitetskontroll Studentrettighter Studieutvikling Tilsynssensors rolle i et helhetlig kvalitetssystem??

Et eksempel Sensurmøte, masteroppgaver i utdanningsledelse Fire masteroppgaver skal sensureres av to kommisjoner: Observere gjennomføring av sensurmøte; spesielt fokus på veileders rolle og bruken av vurderingskriteriene (se vedlegg) Oppsummerende møte i etterkant (ca. 13.30) Kort skriftlig rapport Gjennomføring av muntlig eksamen – masteroppgaver Observere gjennomføring av muntlig eksamen; spesielt fokus på veileders rolle og bruken av vurderingskriteriene (se vedlegg) Oppsummerende møte i etterkant (ca. 14.30) Prøveforelesning på trinn 1 i masterprogrammet Vurdere oppgavetekstene i lys av emnets innhold og prøveforelesning som eksamensform (se vedlegg og http://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/UTLED4110/ ) Observere gjennomføring av prøveforelesning; spesielt fokus på sensors rolle (se http://utdanningsledelse.uio.no/masterstudiet/retningslinjer_forelesning.html Oppsummerende møte i etterkant (ca. 15.30)

Noen eksempler fra tilsynssensors vurdering Sensurmøtene ble gjennomført slik reglementet foreskriver det ble i noen tilfeller diskusjon om bruk av kriteriene i det tilfelle der konklusjonen endte med ”F”, var drøftingen grundig og veileder trukket med i diskusjonen en ordning der intern veileder ikke samtidig er intern sensor, men kan delta på sensurmøtet, er en forbedring i forhold til den vanlige ordningen der disse to rollene er slått sammen det var tendenser til at for mye tid ble brukt på detaljer i oppgaven, slik at det ikke ble nok tid til kriteriedrøftingen. Drøfting og konkretisering av vurderingskriterier i faggruppa Drøfting og presisering av veileders rolle i faggruppa

Noen eksempler fra tilsynssensors vurdering (forts) Muntlig eksamen, masteroppgave godt planlagt og gjennomført kandidatene fikk god orientering om hva som skulle skje under muntlige eksamen hvor godt kjente studentene kriteriegrunnlaget? arbeidsdeling mellom intern og ekstern sensor? det ble lagt vekt på å få kandidatene til å vise både bredde og dybde i sine kunnskaper og vurderinger i forhold til faglige tema som naturlig sprang ut av oppgaven Presisering av kriteriene (faggruppa) Sikre at studentene er godt kjent med kriteriene – veiledere, prosjektseminar, eksamensforberedende seminar

Noen eksempler fra tilsynssensors vurdering (forts) Muntlig eksamen, prøveforelesning presentasjonene virket overbevisende og ble gjennomført svært tilfredsstillende de to interne sensorene hvorav den ene kjente kandidatene, bidro til å dempe prestasjonsangsten gjennom denne eksamensformen får studentene vist en stor bredde av sine kunnskaper og ferdigheter Sensorene prøvde å differensiere i sine tilbakemeldinger, men på dette punktet kunne det kanskje være en fordel å utvikle kommentarene noe i en mer standardisert retning bygget på gitte kriterier. dette er en eksamensform som kan utvikles videre da den inneholder elementer som gir andre og mer relevante utfordringer til eksamenskandidatene enn mer vanlige eksamensformer det bør overveies om det bør brukes karakter I prøveforelesningen skal kandidaten drøfte og besvare den oppgaven som er gitt, forankre forelesningens emne i pensumlitteraturen, bruke eksempler fra egen praksis eller fra den utdanningspolitiske debatten, vise at han/hun har satt seg inn i relevant litteratur og evner å formidle det aktuelle fagstoffet. Selvstendig argumentasjon og egne, underbygde synspunkt vurderes positivt. Tydeligere kriterier utarbeidet Skjema for vurdering utarbeidet Trening på framlegg underveis i studiet

Utfordringene For studieutvikling: Utenfra-blikkets betydning for utvikling av studiekvalitet - et av mange innspill. Vekting og relevans? Evalueringstrøtthet? For studentenes rettigheter: En sikring av nivå – men har det betydning? I kvalitetssystemet på institusjonen: byråkratisk ordning eller redskap for kvalitet? Tid, rammer og institusjonell forankring?