Barnerepresentant Barns talsperson i plan- og bygningssaker (jfr. plan- og bygningsloven §9.1) Christian Evenshaug, lærer – Åskollen skole Avsluttet en prosjektstilling byjubileet – barn/unge/skoler Driver to barnekor i Strømsgodset menighet på 10. året.
Internasjonale føringer: Rettigheter etter barnekonvensjonen som er aktuelle for planlegging FNs barnekonvensjon artikkel 3 – om: «… barnets beste…» Og artikkel 12 – om: «… barns rett til medvirkning…»
Nasjonale føringer: RPR – krav til den kommunale planleggingsprosessen vedr. barn og unge - (hovedpunkter): a. Vurdere konsekvenser b. Foreta en samlet vurdering av oppvekstmiljø c. Organisere planprosessen slik at barn og unge får delta
Skal vies spesiell oppmerksomhet Arealer og anlegg som skal brukes av barn og unge skal være sikret mot forurensning, støy, trafikkfare og annen helsefare. I nærmiljøet skal det finnes arealer hvor barn kan utfolde seg og skape sitt eget lekemiljø. Forutsetter blant annet at arealene: - er store nok - gir muligheter for ulike typer lek på ulike årstider - kan brukes av ulike aldersgrupper
c. Kommunene skal avsette tilstrekkelige, store nok og egnet areal til barnehager. Ved omdisponering av arealer som i planer er avsatt til fellesareal eller friområde som er i bruk eller er egnet for lek, skal det skaffes fullverdig erstatning. Erstatning skal også skaffes ved utbygging eller omdisponering av uregulert areal som barn bruker som lekeareal.
Å ivareta barn og unges interesser «Regjeringen ønsker at RPR for barn og unge skal håndheves strengere og mener at i de tilfeller det er interessekonflikter bør barns behov for aktivitetsfremmende arealer veie tyngre enn de hittil har gjort. Hensynet til barn og unges oppvekstvilkår må komme på dagsorden igjen!» Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim i et brev til kommunene, fylkesmennene og fylkeskommunene i juni 2008.