NESO Formannsskole Teamarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Menigheten; omsorg, forventninger og kvalitet
Advertisements

Mål og forventninger, faglig innhold, program og gjennomføring
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
NESO Formannsskole Ledelse
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
NESO Formannsskole Ledelse
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Gruppepsykologi.
MILEPÆLPLAN FOR EIDET, STRAUME OG STEINE SKOLE Utfordringer, prosess, til ferdig plan.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
En merkevare er det nettverk av assosiasjoner (sympatier og antipatier) som oppstår når kunden blir eksponert for et varemerke.
Aktivitet på Mestringssenteret
5. Organisasjoner, individer og grupper
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Rotary Youth Leadership Awards Lederseminar for ungdom fra 19 til 24 år Distrikt – 21. mars 2010 Sundvolden Hotell Arrangør: KOLSÅS ROTARY KLUBB.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Erikson og Freuds stadier
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
NESO Formannsskole Motivasjon
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Sosialt entreprenørskap: Hvordan tilrettelegge for mennesker som faller utenfor vanlig arbeidsliv? Bluegardendagene 24. oktober 2012 Daglig leder Christian.
Veileder i Trepartssamarbeid
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
SiA på 90 sekunder 3Bdd3RY605pP-kRs3LGhttps://
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
NESO Formannsskole Ledelse
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Lederutvikling hos USIT
Modellkommunene Hva er unikt?
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Godt miljø og lagfølelse i individuell idrett Aktiv klubbledelse Jeg som leder Trener og lederkonferansen Gardermoen
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Gruppepsykologi.
Teampresentasjon Innhold: Hva er et team?
Hvordan oppstår grupper?
Kapittel 11 Grupper og team
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Læring på ungdomstrinnet
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Arbeidsledelse – Aktuelle lederstiler
Roller.
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Utskrift av presentasjonen:

NESO Formannsskole Teamarbeid Samling 4 klasse 18, Tromsø 11. – 14. februar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN

Teamarbeid

Team ”Gruppe med felles mål og gjensidig ansvarlighet og synergi”

Arbeidsgrupper og team Arbeidslag (team) Sterk, klart definert leder Omfordelte lederroller Individuelt ansvar Individuelt og gjensidig ansvar Individuelle arbeidsprodukter Kollektive arbeidsprodukter Formelle, strukturerte møter Åpne, problemløsningsorienterte møter Måler effektivitet indirekte (lønnsomhet) Måler effektivitet direkte (kollektivt arbeidsprodukt) Diskuterer, beslutter, delegerer Diskuterer, beslutter og gjør jobben sammen

Forutsetninger Fagkunnskap i de spørsmål som kommer til å berøres i prosjektarbeidet Erfaring i disse spørsmålene i det daglige arbeidet Evne og vilje til å jobbe sammen med andre i prosjektgruppen

Sammensetning av team Oppgavespesialist (Fokuserer på oppgaven, ikke så mye på det menneskelige/sosiale) Sosial, emosjonell (Fokuserer på gruppens evne til å ivareta relasjoner, det sosiale og det menneskelige) Rolle (motstridene forventning til rolleinnehaveren) (verdier, normer strider mot rolleforventninger) (tvetydighet, uklarhet om hva rollen innebærer og det som skal utføres) (overbelastning, når krav og forventninger overstiger ens kapasitet)

Effektiv problemløsning Deltakelse i beslutningsprosessen - Større tillit - bedre forståelse for beslutningen - konsensus/akseptering

Struktur Størrelse (ideell 5,6 personer) Tid (kommer an på oppgaven som skal løses)

Sammen er vi god http://www.youtube.com/watch?v=jop2I5u2F3U