ASVL’s Vinterkonferanse 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Samhandling.
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Fra prøving og feiling til
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Fra prøving og feiling til
Hvordan intervjue en forsker?
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Arbeidsevnevurdering i NAV
KLASSELEDELSE.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.

KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Attføringsmessa 18. januar 2012
GROW modellen.
Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Velkommen til opplæring- en ny start!
Veiledet lesing Mørkved skole
Veiledning av studenter
ARBEIDSEVNEVURDERING
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Arbeidsevnekartlegging
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
Fagnettverk for helsearbeidere innenfor demensomsorgen
Didaktiske analysekategorier
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Arbeid er førstevalget
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Brukermedvirkning og skreddersøm Ingar Heum
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Workshop, Dokka – 9. nov
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Barnehagens samfunnsmandat
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Verktøy for å kartlegge holdninger
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Fra kunnskap til handling
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Behovs- og arbeidsevnevurdering
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

ASVL’s Vinterkonferanse 2010 Kartlegging kontra Veiledning To sider av samme sak eller to saker?

Ramme kl.13.00 – kl.16.15 Kartlegging: - Definisjon, kontrastering, målsetting, struktur, metodikk. Veiledning: Oppklarende oppgave?

Kartlegging (definisjon): Kartlegging er å samle inn (fremskaffe) informasjon. Målet med kartlegging er, generelt sagt, å skaffe seg et grunnlag for å gi en (forenklet) framstilling av noe man ønsker å vite noe om. Kartleggingsmetoden avhenger av hva man ønsker å bruke informasjonen til.

Kontrastering: Kartlegging versus vurdering?

Målsetting: Grunnlag for Arbeidsevnevurdering (NAV) Beskrive nå-situasjonen – hvordan denne skal forstås. Å gi en helhetlig og grundig kartlegging av brukerens forståelse av egen arbeidsevne (ASVL).

Ideologi (arbeidsevnekartlegging): Individuell Ressurser Aktør og framtid Forventninger Transparens Fenomenologisk

Struktur: Avhengig av hva informasjonen skal brukes til. Arbeidsevnekartlegging: 6 områder: - Arbeidserfaring - Utdanning - Interesser / fritid - Personlige muligheter / barrierer - Sosiale og materielle forhold - Helse

Metodikk: Mange ulike verktøy på markedet. Avhengig av hva informasjonen skal brukes til. ASVL har valgt ROS – defineres som et samtaleverktøy? Skiller samtaleverktøyet mellom; - kartlegging og veiledning? - observasjon og tolkning?

Veiledning (definisjon): Ser du etter en klar og entydig definisjon på veiledning blir du skuffet! ”Veiledning er en pedagogisk og relasjonell prosess med oppdagelse og læring, vekst og utvikling som mål, og der den lærende er i fokus.” ”Veiledning er en prosess som hjelper veisøker til å utvikle bevisste tenke-, være- og læremåter slik at han/hun kan nå sine mål”.

Kontrastering: Veiledning versus rådgiving

Målsetting: ”Veiledning er en prosess som hjelper veisøker til å utvikle bevisste tenke-, være- og læremåter slik at han/hun kan nå sine mål”. Både forstå nå-situasjonen og velge handlinger.

Ideologi eller pedagogisk grunnsyn: Varela Tommy Svensson Mika Kojonkoski Kolb’s læringssirkel Læringslogikk heller enn kunnskapslogikk = Aktør

Varela: ”En organisme kan påvirke en annen organisme til endring. Men den første kan aldri bestemme hastighet og retning på den andres endring.”

Struktur: Bygge tillit Målsetting Diagnose / Kartlegging Handlingsalternativer Handlingsvalg Oppfølging / evaluering

Metodikk: Kommunikative grunnsetninger R. Kiplings 7 trofaste tjenere Andre samtaleteknikker Strukturelle grep

Oppklarende oppgaver?: Kartlegging og veiledning - to sider av samme sak – eller to saker? (3 bord) ”Husk på”-plakat for god kartlegging 5 punkter (2 bord) 3) ”Husk på”-plakat for god veiledning

Uansett…… Ambisjonen i Vekst-bedrifter er fagkyndighet heller enn faglighet!