Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Advertisements

EIKLI SKOLES PLATTFORM
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Teknologi i klasserommet
TØYENSTANDARDEN.
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Noen utfordringer for skolene
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Mål for elevrådskoleringen:
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Læreren som læringsleder
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Forventninger til oss som skole:
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Viktige tilbakemeldinger i skolen: Hva sier eleven om lærerens rolle?
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Ulikheter og variasjoner
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
Finsk skole møter svesk
Opprettholdende faktorområder
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Eksamen Hva har jeg lært?.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Observasjonsoppgave praksis
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Systematisk Observasjon av Lesing.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Finsk lærer i svensk skole
Negative konsekvenser
Foreldreundersøkelsen 2018
Velkommen til Apalløkka
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
«Den gode timen på Saltvern»
Utskrift av presentasjonen:

Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009

Den gode lærer?? Petter Hagen 4. november 2009

Eller? Petter Hagen 4. november 2009

I klasserommet Hva ser jeg etter når jeg går inn i et klasserom? ryddighet hyggelig stemning gode relasjoner mellom elev og lærer engasjerte lærere engasjerte elever støy etter aktivitet tydelighet Petter Hagen 4. november 2009

I klasserommet Hva ser jeg etter når jeg går inn i et klasserom? Mål for timen Elever som vet hva de skal lære Elever som har lyst til å lære Elever som får tilbakemeldinger Elever som vurderer seg selv Gode regler og rutiner for elev og lærer Petter Hagen 4. november 2009

Den gode lærer møter presis er tilstede i klasserommet er godt forberedt har aktive og reflekterte elever har gode rutiner og regler i klasserommet oppsummerer og avslutter timene Petter Hagen 4. november 2009

Den gode lærer....... har tro på at alle elever kan lære har høye forventninger til seg selv og elevene planlegger for læring har god kompetanse i faget er blid og imøtekommende lytter og har god dialog med elevene har fokus på faget har evnen til å ta ting på sparket er en lærer som lærer Petter Hagen 4. november 2009

Skolens oppgave Observere hva som skjer i klasserommet Veiledning Utvikling av lærerne i fag og klasseledelse Ta tilbakemeldinger fra elever og foresatte på alvor Petter Hagen 4. november 2009

En god lærer Film Petter Hagen 4. november 2009