Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill Kastellet skole Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
Kastellet skole Åpnet 2004 1.-10-skole 630 elever 3-parallell Demonstrasjonsskole fra 2007 Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
Hva kjennetegner oss som skole? Tydelig ledelse Gode planer Tilpasset opplæring Lærelyst Digital hverdag Dokumentasjon Utfordringer Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
Klasseledelse Klare rammer Holde fokus Prioriteringer – hva er viktigst Felles forståelse mellom lærere og elever Forutsigbarhet for elever Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
Fra magefølelse og privatpraksis til profesjonalisering og tolkningsfellesskap Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
Fremtida sitter på skolebenken - Landskonferansen 2009
Veien til en god plan Kvalitetssikring Vurdering Undervisning Felles maler Kvalitet fremfor kvantitet Elever som ”kritisk venn” Vurdering Undervisning (Samfunnsfag 10.trinn og engelsk 8.trinn) Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
Nærhet Uformelle samtaler Åpen dør enkel kommunikasjon Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
Kastellets skolens visjon ”Sammen skal vi nå målene ved å strekke oss etter stjernene”. Fremtida sitter på skolebenken - Landskonferansen 2009
Fremtida sitter på skolebenken - Landskonferansen 2009 Tilpasset opplæring Få elevene til å vokse Høye foreventninger Læringstrykk Læringsstrategier Hvordan se alle? Mestringsgrupper – 13-årig skoleløp fag på Vgs. Fremtida sitter på skolebenken - Landskonferansen 2009
Fremtida sitter på skolebenken - Landskonferansen 2009 Lærelyst Profil NTF SoS utdanningsvalg Stor variasjon Metode Lærere Gruppesammensetning Digital hverdag Fremtida sitter på skolebenken - Landskonferansen 2009
En digital hverdag Grunnleggende ferdighet Hva er god bruk? Pedagogisk bruk av IKT Kildekritikk Ikke bokstyrt undervisning Lage gode digitale læringsressurser Tilgjengelighet Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
Dokumentasjon Hvorfor dokumenterer vi? Hvordan skal dokumentasjonen gis? Underveisvurdering Utviklingssamtaler Fagrapport Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
På rett kurs? ”Hvis du ikke vet hvor du skal, så kommer du i hvert fall ikke dit” Petter Borgli Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
Utfordringer Tid til skole Gode oppgaver for alle Gode kjennetegn Digitalt utstyr Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
Hvem er en god lærer? Glad i ungdom Tydelig leder Faglig trygg Fleksibel, engasjert og samarbeidende Variasjon i metodebruk Ser digitale muligheter Konstant utvikling Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
Hva er en god elev? Kunnskapsrik Kreativ Aktiv Engasjert Nysgjerrig Samarbeidende Selvstendig Reflektert Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009
i andres fotspor, velger ikke retning selv” ”Den som går i andres fotspor, velger ikke retning selv” Stig Eriksen Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009