Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Samhandling.
TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Forslag til ny vurderingsforskrift
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
”Med læringsplakaten inn i fremtidens skole”
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
VURDERING.
Praksislærermøte GLSM-praksis
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Forventninger til oss som skole:
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Bokpresentasjon Oslo.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Høring om baseskoler NSLF v/Petter Tresselt.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Vi jakter på mulighetene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Kan ikke alle bare være venner da?
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Maria Tindberg.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Hva er viktig for elevers læring?
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utskrift av presentasjonen:

Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill Kastellet skole Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

Kastellet skole Åpnet 2004 1.-10-skole 630 elever 3-parallell Demonstrasjonsskole fra 2007 Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

Hva kjennetegner oss som skole? Tydelig ledelse Gode planer Tilpasset opplæring Lærelyst Digital hverdag Dokumentasjon Utfordringer Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

Klasseledelse Klare rammer Holde fokus Prioriteringer – hva er viktigst Felles forståelse mellom lærere og elever Forutsigbarhet for elever Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

Fra magefølelse og privatpraksis til profesjonalisering og tolkningsfellesskap Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

Fremtida sitter på skolebenken - Landskonferansen 2009

Veien til en god plan Kvalitetssikring Vurdering Undervisning Felles maler Kvalitet fremfor kvantitet Elever som ”kritisk venn” Vurdering Undervisning (Samfunnsfag 10.trinn og engelsk 8.trinn) Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

Nærhet Uformelle samtaler Åpen dør enkel kommunikasjon Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

Kastellets skolens visjon ”Sammen skal vi nå målene ved å strekke oss etter stjernene”. Fremtida sitter på skolebenken - Landskonferansen 2009

Fremtida sitter på skolebenken - Landskonferansen 2009 Tilpasset opplæring Få elevene til å vokse Høye foreventninger Læringstrykk Læringsstrategier Hvordan se alle? Mestringsgrupper – 13-årig skoleløp fag på Vgs. Fremtida sitter på skolebenken - Landskonferansen 2009

Fremtida sitter på skolebenken - Landskonferansen 2009 Lærelyst Profil NTF SoS utdanningsvalg Stor variasjon Metode Lærere Gruppesammensetning Digital hverdag Fremtida sitter på skolebenken - Landskonferansen 2009

En digital hverdag Grunnleggende ferdighet Hva er god bruk? Pedagogisk bruk av IKT Kildekritikk Ikke bokstyrt undervisning Lage gode digitale læringsressurser Tilgjengelighet Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

Dokumentasjon Hvorfor dokumenterer vi? Hvordan skal dokumentasjonen gis? Underveisvurdering Utviklingssamtaler Fagrapport Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

På rett kurs? ”Hvis du ikke vet hvor du skal, så kommer du i hvert fall ikke dit” Petter Borgli Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

Utfordringer Tid til skole Gode oppgaver for alle Gode kjennetegn Digitalt utstyr Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

Hvem er en god lærer? Glad i ungdom Tydelig leder Faglig trygg Fleksibel, engasjert og samarbeidende Variasjon i metodebruk Ser digitale muligheter Konstant utvikling Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

Hva er en god elev? Kunnskapsrik Kreativ Aktiv Engasjert Nysgjerrig Samarbeidende Selvstendig Reflektert Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009

i andres fotspor, velger ikke retning selv” ”Den som går i andres fotspor, velger ikke retning selv” Stig Eriksen Relasjonskompetanse Samspill mellom elev og lærer – Elevmedvirkningsseminaret 2009