Viktige tilbakemeldinger i skolen: Hva sier eleven om lærerens rolle?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Vurdering for læring.
Samarbeid mellom skole og hjem
Verdens 7 underverk.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Den autentiske læringsdialogen
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Forventninger til oss som skole:
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Vurdering – hva og hvorfor?
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Mål og læring hos elever
Opprettholdende faktorområder
Velkommen til et nytt skoleår!
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Fest & følelser Velkommen
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Utskrift av presentasjonen:

Viktige tilbakemeldinger i skolen: Hva sier eleven om lærerens rolle? David Dunlop, personalleder 04.11.2009

Hva skal jeg snakke om i dag? Jo……. Lærerens rolle – hva er det? Elevens tilbakemelding – hva er det? Myter og løgn – hva er det? Angst: “You can’t handle the truth” “A perfect world…… ” – lalala - 04.11.2009

Lærerens rolle 1 ……. er ikke å være morsom (underholdende), snill (grei med innleveringsfrister og sann), imøtekommende (åpen for alle forslag om å ta muntlige prøver fremfor skrifltige), ettergivende (bøye seg for ‘gode’ forslag vedr. karaktersetting). 04.11.2009

Lærerens rolle 2 …..er å være engasjert, motiverende, inspirerende, genuint opptatt av elevene sine, oppdatert, lyttende, tydelig, voksen, realistisk på elevenes vegne. Alle disse punktene beskrives i spørsmålsform på selve undersøkelsen: altså ingen hemmelighet, ingen overraskelse 04.11.2009

Lærerens rolle 3 Læreren din er ikke dårlig fordi han/hun: ikke godtar fravær eller liker/ikke liker Vålerenga eller ikke får deg til å le eller går i ufasjonable klær. Læreren din kan være knallbra selv om: du får dårlige karakterer, glemmer boka di kontinuerlig, han/hun ikke alltid foreleser / gi gruppeoppgaver / individuelloppgaver, han/hun ikke retter 30 stiloppgaver til dagen etter… Er vi ikke enig om disse premissene kan jeg dra hjem nå og dere får fri til etter lunsjpausen. Hva sier dere? 04.11.2009

Elevenes tilbakemelding 1 ……..er et ærlig, gjennomtenkt, spesifikk, konkret, individuell- og gruppeutsagn om lærerens rolle (den profesjonelle). …….er et bilde fra én klasse/gruppe i ett fag om én lærer i én bestemt periode. …….er grunnlag for en diskusjon (utviklingssamtale) …….er en del av sannheten …… er subjektiv. Hvor god er god? (paradoks med skalaen som brukes her og vurderingskriterier for læreren) 04.11.2009

Elevenes tilbakemelding 2 ……..er ikke millimeter rettferdig ……...er ikke dynamisk (hva menes med det?) …….er ikke vitenskapelig nøyaktig (pekepinn ikke kvasiforskning). …….er ikke hele sannheten. …….er ikke det eneste som brukes som grunnlag for lærerens videre utvikling Er vi ikke enig om disse premissene kan jeg dra hjem nå og dere får fri til etter lunsjpausen. Hva sier dere? 04.11.2009

Myter og løgn 1 Det er ikke sant at de fleste elevene bruker undersøkelsen til å 'jule opp’ læreren. Det er ikke sant at lærerne gir dårlige karakterer til grupper som gir uttrykk for misnøye gjennom undersøkelsen. Det er ikke sant at Astrid Søgnen / Jens Stoltenberg / Snåsamannen kan gå inn å se på lærernes resultater på individ nivå (det kan jeg!). Det er ikke sant at alle lærere føler seg trukket på pga av undersøkelsen (Ulsrud hadde sin egen utgave av undersøkelsen allerede for 2 år siden som ble utarbeidet i felleskap med lærere). 04.11.2009

"You can’t handle the truth”! Colonel Nathan R. Jessup: A Few Good Men Eleven har et ansvar for å gi en reflektert tilbakemelding. Eleven må være ærlig. Utøver læreren den gode profesjonelle rollen skal dette sies av eleven. De fleste av oss (mennesker) har områder som kan forbedres, en god tilbakemelding er differensiert mellom det som er bra og det som må jobbes med. Undersøkelsen tar utgangspunkt i at alle kan bli bedre og at ingen bør være redd for å ta tak i ting “We have nothing to fear but fear itself” – Franklin D. Roosevelt 04.11.2009

"You can’t handle the truth”! Undersøkelsen er ikke perfekt, den gir oss en retning for å kunne sette nye mål. I etterkant av undersøkelsen skal læreren drøfte resultatene med den som har personalansvar for dem. Dette er ett ledd i den helthetlige kontinuerlig lærerutvikling. Vi vet mye om lærerne våre allerede: hvordan de bruker Class Fronter, hva slags resultater elevene oppnår, ALT om fravær (lærerens/elevens). Undersøkelsen tegner et litt bredere og mer nyansert bilde av det som skjer inn i klasserommet. 04.11.2009

A Perfect World – Mind the gap For arbeidstakere (elever og lærere) er selvinnsikt er verdifullt redskap. Læring handler om å endre atferd, dette kan best gjøres dersom vi vet selv hva som bør endres. Walter Kempler (Amerikansk familieterapeut) mener at ….“det eneste jeg skylder deg er å fortelle deg hva jeg mener om deg”. Realitetsorientering = gap analyse Åpenhet er bedre enn hemmelighet 04.11.2009

A Perfect World – Ulsrud modellen Ulsrud vgs har 2 dyktige lærere som i 2 år observerer og gir tilbakemelding til samtlige kollegaer. De drøfter undervisningen i forkant og diskuterer det de har sett etterpå. Dette baserer seg på felles normer for hva som kjennetegner en god time. Best praksis. Lærerne selv sier at dette gir dem et perspektiv de sjelden ellers får. Elevevalueringen gjør det samme. 04.11.2009

Å lage den beste skolen er et fellesansvar Å lage den beste skolen er et fellesansvar. Du er en del av fellesskapet! 04.11.2009