Handlingsplan UE Nordland 2006 - 2010 Ung Entreprenørskap Nordland For Nordlandssamfunnet er det viktig at det er aktører som tar del i å skape et entreprenørielt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Ressursskoler i sørsamisk område
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Risløkka kompetansesenter
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Et program for ungdomsskolen
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Velkommen til Nordland
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Finansiering av Vegbygging
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Ungt entreprenørskap Hedmark
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Side 1 Betydningen av et aktivt regionrådssamarbeid Salten som eksempel.
Noen «nyheter» NAV Nordland/Jack Inge. NAV, Side 2 Arbeidsmarkedet i Nordland  Fortsatt stort behov for kvalifisert arbeidskraft ( jfr
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
RYLA SOM REKRUTTERINGSBASE Bjørnar Nyborg, Halden RK Leder RYLA
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Videregående opplæring – mål og strategier
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
STYRKE næringsnær læring
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Prosjekt samarbeid skole- arbeidsliv i Nordland Gry Okan/Trine Ludviksen 28.september 2015 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utskrift av presentasjonen:

Handlingsplan UE Nordland Ung Entreprenørskap Nordland For Nordlandssamfunnet er det viktig at det er aktører som tar del i å skape et entreprenørielt og innovasjonstenkende samfunn. Ungt Entreprenørskap Nordland skal være en av de sentrale aktørene og vår visjon er;

Handlingsplan UE Nordland Visjon Gi barn og ungdom muligheten til å: Utvikle sine innovative og entreprenørielle ferdigheter Utvide sin kunnskap om arbeidslivet gjennom samarbeid med det lokale næringsliv Utvikle seg til skapende, samarbeidende mennesker som aktivt deltar i utviklingen av samfunnslivet

Handlingsplan UE Nordland Faglig utgangspunkt Helhetlig utdanning for entreprenørskap og innovasjon UE Nordland vil basere sin virksomhet på pedagogiske metoder utviklet og forankret i UE nasjonalt og internasjonalt. UEN skal benytte de metoder og programmer som støtter opp under en plan og prosess for progresjon i utdanning fra barnehage til universitet. Våre aktiviteter skal forankres og skje i samarbeid med de planer som skoleeiere i fylket har, bl.a. Utviklingsplan Nordland (UPN)

Handlingsplan UE Nordland Kjerneverdier Fremtid – Samspill – Skaperglede! Ungt Entreprenørskap handler om framtid, samspill og skaperglede. Ungt Entreprenørskap gir unge mennesker muligheter til å utvikle kreativitet, skaperglede og tro på seg selv. Ungt Entreprenørskap er en positiv, forutsigbar og langsiktig samarbeidspartner i spennet mellom skole og næringsliv. Ungt Entreprenørskap bidrar til fremtidig verdiskaping og nyskaping.

Handlingsplan UE Nordland Mål Den nasjonale hovedmålsettingen er stor og vi skal være med å gjennomføre tiltak for å nå denne som er; UE skal bidra til at det norske utdanningssystemet skal bli blant de beste i verden når det gjelder opplæring i entreprenørskap. UE skal bidra til at Norge blir et av verdens mest nyskapende land Ungt Entreprenørskap Nordland skal;

Handlingsplan UE Nordland Mål..gjøre barn og unge kjent med de muligheter som fins i eget lokalmiljø... Bidra til høyere grad av næringsetablering i Nordland Sikre at studenter i lærerutdanningen får kunnskap om entreprenørskap.. Sikre stor grad av involvering fra lokalt nærings- og arbeidsliv.. Gi barn og ungdom forståelse for betydningen av verdiskaping.. Øke forståelsen for globalisering og delta internasjonalt…

Handlingsplan UE Nordland Satsingsområder og resultatmål Grunnskolen UE Nordland skal ha en måloppnåelse for antallet elever og aktiviteter som er godt over det nasjonale snitt, på de hovedområder UE Nordland skal satse på Elevbedrift Vårt Lokalsamfunn Europa Jobb og Økonomi UE Nordland skal ta i bruk de støttekonsept knyttet til elevbedrift, som Gründercamp og Teknologi og Design, da disse kan styrke kvaliteten og interessen for Elevbedrift.

Handlingsplan UE Nordland Satsingsområder og resultatmål Grunnskolen Hovedsatsingsområdet er Elevbedrifter, primært 8-9 trinn. Målet er 20% deltakelse innen 2009 – (8%) Vårt Lokalsamfunn primært på 3-4 trinn. Målet for er at 20% (16%) av elevene på disse trinnene deltar i konseptet. Smart – Jobb og Økonomi – Europa under utvikling, og vil bli testet kommende skoleår. UE Nordland skal delta i pilot på Smart. Det er i hovedsak to støttekonsepter som UEN vil ta i bruk for å støtte opp om Elevbedrift som hovedmetode. Dette er Grundercamp og Jobb Skygging fra Spesifikke regionale mål: alle kommuner skal ha aktiviteter i regi av UE i løpet av skoleåret 2007 – 2008.

Handlingsplan UE Nordland Satsingsområder og resultatmål Grunnskolen Konsept Elevbedrift Konsept V å rt Lokalsamfunn Resultatm å l Antall elever deltakende i Nordland Konsept Smart Europa Jobb og Ø konomi

Ungt Entreprenørskap Kommunal satsing på entreprnenørskap i samarbeid med NFK og RDA

SKOLER MED ANDEL UB-ELEVER I FORHOLD TIL DET TOTALE ELEVTALLET VIDEREGÅENDE SKOLER 05 / 06 1Vefsn Landbruksskole 30,1 % 2Melbu videregående skole 28,2 % 3Oscarsborg videregående skole 27,4 % 4Kleiva videregående skole 25,6 % 5Svolvær videregående skole 24,5 % 6Vefsn videregående skole 24,4 % 7Lødingen videregående skole 20,5 % 8Kabelvåg videregående skole 18,4 % 9Saltdal Videregående skole 16,9 % 10Meløy videregående skole (alle avd) 14,6 % 11Stokmarknes videregående skole 13,3 % 12Nordland Fiskerifagskole 12,7 % 13Bodø videregående skole 10,1 % 14Kongsvegen videregående skole 9,6 % 15Knut Hamsun VGS 10,7 % 16Brønnøysund videregående skole 9,0 % 17Sandnessjøen vgs 8,8 % 18Andøy videregående skole 8,4 % 19Solhaugen videregående skole 7,8 % 20Moheia videregående skole 7,5 % 21Bodin videregående skole 6,5 % 22Kristen videregående skole 6,1 % 23Mosjøen videregående skole 5,9 % 24Vestvågøy Videregående 5,5 % 25Fauske videregående skole 3,5 % 26Sortland videregående skole 2,8 % 27Frydenlund VGS 2,7 % 28Mjølan videregående skole 1,4 % GJENNOMSNITTLIG DELTAKELSE I10,1 %

UB VK1 Regionvis Lofoten13,88 % Vesterålen12,31 % Helgeland9,66 % Ofoten8,97 % Salten8,61 % Narvik8,97 % Bodø8,33 % Mo i Rana5,09 % ELEVBEDRIFTEREBElever Vik Skole37 Vestmyra16 Skrova19 Skjomen14 Salhus213 Framnes Skole15 Røsvik26 Leirfjorden315 Kjeldebotn513 Digermulen17 Brønnøysund116 Bindalseidet118 Ballangen12 Ankenes16 Alsvåg111 Hunstad U Skole120 Aspåsen Skole13 Skjerstad338 SUM30199

Hva kan kommunene bidra med? Få entreprenørskapsaktiviteter i grunnskolen inn som et kommunevedtak. I Nord – Trøndelag har kommunen Verdal, Grong og Steinkjer fått entreprenørskapsaktiviteter inn i kommunevedtaket. Det innebærer f.eks. at alle 9.klassinger i kommunen skal drive med elevbedrift eller andre entreprenørskapsaktiviteter.

RDA / NFK satsing på Entreprneørskap i Grunnskolen i kommene Forslåg om årlig satsing ved å tilføre kommunene årlig tilskudd på ca 4,8 millioner kroner Årlig tilskudd til regionale aktiviteter og prosjeter på ca Koordinerend ressuser via UE ca

RDA: Direkte kommunale tilskudd Hvordan skal midlene brukes Deltakelse på kurs /seminarer for lærere, vikartimer og egenandeler Læremateriell fra UE og andre Investeringer og drift av fasiliteter (EB) ved skolen Tilskudd til elevbedrifter ved oppstart og drift Egenandeler for elever på messer/aktiviteter Tilskudd til kommunene vil sette disse i stand til å øke kompetansen og avsette tid og ressurser for arbeidet med entreprenørskap og elevbedrifter i skolen. Rapportering av aktivitet pr. skole / elev - via UE og NFK

RDA: Direkte kommunale tilskudd Hvordan blir midlene fordelt Grunntilskudd pr kommune Tilskudd basert på antall elever i 78,- pr. elev Regionen totalt: ca

KOMMUNALE MILDER GRUNNSKOLE ENTREPRENØRSKAP Lødingen Hadsel Bø Øksnes Sortland Andøy Sum regionen UEN, koordinator Regionale aktiviteter Sum NORDLAND