Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august 2008 31.4 Kostnader ved universell utforming i kommunene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylker og kommuner om uu Et samarbeid mellom Husbanken, BE, Deltasenteret, MD, KRD og KS.
Advertisements

Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
UU og Fylkesmannens rolle
Presentasjon for Byggevareindustrien
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.
Dialogtorg i Kristiansand
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
En lærende organisasjon?
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Kjell Erik Øie Statssekretær
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Universell utforming Drammen
UTFORDRINGER KNYTTET TIL OPPFØLGING:. Planens inndeling Planen har tre hovedkapittel: Innledning (generell del) Satsningsområder (her ligger planens hovedtyngde)
EIDSKOG KOMMUNE Vi tør å handle annerledes Eidskog skal være en løsningsorientert foregangskommune som viser vei. Visjon.
Pilotkommunesamling Stord 5. og 6. mars 2007 Kompetanseutvikling for brukerrepresentanter - for å nå målet om full deltagelse og likestilling Innledninger.
Veien videre 16 pilotkommuner og 1 ressurskommune Visjon om at pilotkommuner for UU gir lokalsamfunn med god tilgjengelighet, likeverd, deltaking og valgfrihet.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Universell Utforming – pilotkommunesatsingen Velkommen til samling 5, Ullensaker april 2008.
Hans Otto Lund Rådgiver. Presentasjon 2009 Med utgangspunkt i reelle utfordringer knyttet til minst to av temaene… Klima og energi Viktige arealpolitiske.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Universell Utforming = ÅPEN BY De folkevalgtes rolle i arbeidet med et samfunn for alle.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Vår tilnærming til å bedre samarbeidet med Statens vegvesen Trond Bølviken Direktør Forretningsutvikling 2. april 2008.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Hvordan skape og opprettholde læringstrykket i organisasjonen? Vårsymposium Drammen 21.april 2009 Jarl Inge Wærness
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Folkehelse og universell utforming
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Kvalitative og kvantitative metoder
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Brukertilfredshet og KOSTRA
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Testing av ledelinjer i gategrunn i Kristiansand, september Hva er viktig for drift og vedlikehold?
16. jun Husbankens tanker omkring Plan- og bygningsloven som boligpolitisk verktøy Planseminar Namsos 11. mai 2009 Randi Selseth, Husbanken.
Erfaringsfylkeprosjektet Fungerende divisjonsdirektør Ole Trygve Stigen Sandefjord,
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Litt om Stavanger eiendom. Oktober -15. STAVANGER KOMMUNE Bestiller – utfører – kunder. STAVANGER EIENDOM BYGGDRIFT / NATUR OG IDRETT VIRKSOMHET Driftsavtale.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Universell utforming av bygg og uteområder av fremtidens campus Merking, skilting og ledelinjer Randi Tiller NTNU Prosjektleder ansatt ved eiendomsavdelingen.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Fra kunnskap til handling
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Pilotprosjekt i Nord-Norge
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Samfunnsbehov, utbyggingspolitikk og utbyggingsavtaler
Bygg og uteområder Kort introduksjon til modulen.
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene

De 7 eksemplene som ble valgt: Agnar Myklesgate og Klostergata i Trondheim, parkområde og gårdsrom Handelstorget i Skien, byrom i sentrum Sentrumsaksen i Drammen, 4 utvalgte soner i byrommet Tilgjengelighetskart i Ullensaker, metodebruk Parker og friområder i Kristiansand, anlegg og drift Gamle Stavanger stadion i Stavanger, utbyggingsområde Kostnader kommunale bygg i Kongsvinger, metodeundersøkelse

Eksemplene gir grove indikasjoner om kostnader UU-kvalitet fører til beskjedne tilleggskostnader ved generell oppgradering av uterom (og bygg) (5% for de belyste eksemplene) UU-kvalitet får en tydelig prislapp dersom kvaliteten ikke bygges inn og gjøres riktig - med en gang (og krever etterfølgende omgjøring)

UU kan innarbeides samtidig med andre formål Oppgraderingsbehovet er stort, både i bygg og uterom, feks –Trafikksikkerhet og sikre skoleveier –Brannsikkerhet –Helse og miljø –Estetisk og funksjonell oppgradering av uterom UU må bli en naturlig kvalitet i oppgraderingen, ikke et tillegg.

Noen forhold krever prioriteringer Avgrensning i universell utforming eller en selvfølge? Heisen er nyttig for mange

Vellykket integrasjon i kommunens plan- og styringssystem forutsetter… Struktur: –Systemer, organisasjon, økonomi, verktøy og rammeverk Kultur: –Organisasjonens virkelighetsoppfatning og samlede evne til å forstå sammenhengene Kompetanse: –Kunnskap som sikrer gode løsninger og som kan gjøre nytte av brukermedvirkning

Eksemplenes erfaringer om struktur Forutsetter politisk vilje til prioritering og oppfølging Systematikk i planleggings- og beslutningssystem, for eksempel vedtatte strategier for universell utforming Organisasjon som omsetter vedtatte strategiene til handlinger Evne til å identifisere UU-kvaliteter innenfor gjeldende ressursbruk og ikke som et tillegg

Eksemplenes erfaringer om kultur Handler om organisering og ansvarsdeling slik at alle ledd i kommunen fungerer sammen Nødvendig at ulike tiltakshavere reagerer mest mulig samordnet og samtidig, jfr veiholdere Planlegger, bygger og drifter har ulik kultur

Eksemplenes erfaringer om kompetanse Det synes som om det er høyere kompetanse hos planleggere enn hos byggere og driftere Kompetanseutvikling i alle ledd er en tidkrevende prosess Brukerne har viktig kompetanse men det kan være krevende å innlemme denne i planlegging og gjennomføring

Kompetansen skal være i mange ledd Bruksfasen kan gi ekstra store utfordringer, langt ut over de som tenkte tiltak…

Eksemplenes erfaringer om kompetanse Kompetanse- utvikling må rettes mot konsulenter, byggere, entreprenører og andre tjeneste- leverandører

Den vanskelige driftsoppgaven…. Drifts oppgave er å opprettholde bygget standard

Prosjektet foreslår oppfølging Utvide eksempelsamlingen, også til bygg og bolig Metodegrunnlag; hvilke tiltak i uterommet tjener flere formål? Detaljerte analyser av tiltakskostnader og kvalitetsnivåer Videreutvikle struktur-kultur-kompetanse Beskrive drifts- og vedlikeholdsrutiner i uterom rettet mot universell utforming