Utviklingseffekter Hovedeffekter – Takk til Schale Azak

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er psykisk utviklingshemming?
Advertisements

Læring og undervisning Etter Olav Dalland 1999 m.fl.
Normer, verdier og holdninger
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Kognitiv utvikling Hukommelse, begreper, læring og opplæring
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Helse og sykdomsbegrepet
LEDELSE.
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Trinn 2 Barnets første leveår.
Arvelighet Kapittel 13 Copyright © McGraw-Hill Companies Permission required for reproduction or display Raven - Johnson - Biology: 6th Ed. - All Rights.
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Rådgivning Jorun Buli Holmberg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Et økende problem i skolen?
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
(Barne-og ungdomspsykologi)
Erikson og Freuds stadier
Utviklingspsykologi Status og framtid
Moralutvikling Etter Bunkholdt Og Tetzchner
Utfordringer i familien
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
1 Jeg og samfunnet.
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Model of Human Occupation og Arbeid
Trinn 4 Barnets andre leveår.
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Universell utforming i offentlige anskaffelser
DNA og arvelære..
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Hege Hansen MO-LA seminar 28 november 2014
23. Mai 2002Rudi Andrè Jørgensen1 Hovedprosjekt, Rudi A. Jørgensen Hva oppgaven i starten gikk ut på: Re-design av websted Hva oppgaven går ut på pr dags.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Transaksjonsmodellen
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Selvbilde og identitet
Barns utvikling: viktige begreper
Kapittel 8 Roller og normer
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
1. Innledende påstander om organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Yngre personer med demens
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingseffekter Hovedeffekter – Takk til Schale Azak er påvirkninger som er uavhengig av andre forhold. F.eks. et bestemt sett av gener (øyefarge, Spielmeyer-Vogt som medfører gradvis blindhet, tap av språklige og kognitive ferdigheter og forkortet levealder), spesifikke miljøforhold (eks. akutt redusert blodtilførsel i hjernen som fører til lammelse i beina) og miljø som ernæring eller som spesielle hendelser (sjokk) Additive hovedeffekter. F.eks. gener og miljø samvirker/blir lagt sammen (høyde skyldes f.eks. summen av gener og miljø – som er to hovedeffekter) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Utviklingseffekter Interaksjonseffekter når virkningen av ett forhold avhenger av ett eller flere andre forhold. F.eks. når et miljø med mye samtale gir god språkutvikling for vanlig hørende barn, mens et tegnspråkmiljø gjør det samme for døve barn det foreligger nesten alltid interaksjonseffekter, og en må studere mange barn/familier for å få kartlagt effektene. En må ha kunnskap både om barnet og om oppvekstmiljøet Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Utviklingseffekter Transaksjonseffekter handler om gjensidig påvirkning mellom individ og miljø gjennom en utviklingsprosess Barn som er rolige får andre reaksjoner enn barn som er urolige. Barn som er små av vekst får andre reaksjoner enn barn som er store. En studerer effektene av samspillet mellom barn og miljø over tid Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Transaksjonsmodell Både barns egenskaper og forhold i omgivelsene får stadig ny betydning i løpet av utviklingsprosessen Sammenhengende kjede med ledd av gjensidig påvirkning Det enkelte ledd kan være en hoved- eller interaksjonseffekt Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Transaksjonsmodell ex.1 Overdrevent streng reaksjon Familiens oppfatning av av barnet som slemt Omgivelser Autoritære foreldre Barn med alminnelig temp Vanlig ulydighet Oppdragelses- problemer Antisosial aggressiv Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Transaksjonsmodell ex.2 Overdrevent streng reaksjon Familiens oppfatning barnet som slemt Omgivelser Autoritære foreldre Barn Vart temp Vanlig ulydighet Hemmet atferd Negativt selvbilde, usikker Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen