Erikson og Freuds stadier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hovedretninger innenfor kognitiv utvikling
Advertisements

Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Samspill og Samhandling
Kognitiv utvikling Hukommelse, begreper, læring og opplæring
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Gruppepsykologi.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Kognitiv utvikling (del 2)
Kognitiv utvikling (del 2)
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
7. Motivasjon i organisasjoner
Lek og begynneropplæring
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Venn kommer av norrønt: Vinr
(Barne-og ungdomspsykologi)
Utviklingseffekter Hovedeffekter – Takk til Schale Azak
Moralutvikling Etter Bunkholdt Og Tetzchner
NESO Formannsskole Teamarbeid
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Psykodynamisk perspektiv
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
KOMMUNIKASJON.
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Personlighet og konflikt kap
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Fra ”Nesten som deg selv”
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
1 Barns utvikling og psykiske symptomer Overlege Dagrun Breirem-de Beer St. Olavs Hospital / RKBU, NTNU.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lekens egenverdi.
Gruppepsykologi.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Marthe Tverbakk Tjærandsen
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 11 Grupper og team
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
7. Motivasjon i organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Danning og voksenrollen i barnehagen
Feministisk etikk Autonomi, relasjoner og følelser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Erikson og Freuds stadier Aldersperiode 1 grunnleggende tillit vs mistillit Orale stadium 0-1 år 2 autonomi vs skam og tvil Anale stadium 2-3 år 3 initiativ vs skyldfølelse Falliske stadium 4-5 4 arbeidsevne vs mindreverd Latensperioden 6-12 5 identitet vs forvirring Genitalitet 13-18 6 intimitet vs isolasjon 19-25 7 generativitet vs stagnasjon 26-40 8 integritet vs fortvilelse 41 + Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Maslows behovspyramide Selvrealisering Realisere evner og potensial Status / aktelse Anerkjennelse og oppmerksomhet Sosiale behov Familie og tilhørighet Sikkerhetsbehov Hus, orden, forutsigbarhet Fysiologiske behov Luft, mat, drikke, hvile Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Piaget og Vygotskij Piagets stadier Vygotskijs virksomhetsfaser Sensomotoriske stadiet (0-2 år) Preoperasjonelle stadiet (2-7 år) Intuitiv og emosjonelle kontakt mellom barn og voksne (0-1 år) – samvær, følelser Objekthåndtering (1-3 år) – språk og samspill Lek og spill (3-7 år) – kreativitet og forståelse Konkret operasjonelle stadiet (7-11 år) Læring (7-11 år) – mot abstrakt tenkning Formell operasjonelle stadiet (fra ca. 11 år) Sosial og kommunikativ (11-15 år) – forståelse for andre, gruppens normer Læring og yrke (15-17 år) – livsprosjekter Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Kohlberg: Nivåer og stadier Nivå 1: Prekonvensjonell moral - 1 orientering mot straff og lydighet - 2 orientering mot individualisme og instrumentalitet Nivå 2: Konvensjonell moral - 3 gjensidige forventninger, relasjone rog konformitet - 4 sosiale systemer og samvittighet Nivå 3: Postkonvensjonell moral - 5 sosiale kontakter og individuelle rettigheter - 6 universelle etiske prinsipper Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen