Senter for atferdsforskning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Arbeidstid og arbeidsavtale
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Generelle tiltak og forebygging
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Elevatferd og læringsmiljø 2000
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Forebyggende innsatser i skolen
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Ulikheter og variasjoner
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Infeksjonssykdommer i Leningrad fylke
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
Kampen skole Vår visjon:
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Tor Selstad Storbyforum KRD 2. februar 2005
Den gode akershusskolen
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre Avslutt fremvisning.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Læreren som leder Rapport 2006 Et kompetanseløft på området læringsmiljø.
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
1 Innovasjonssamling Spesialundervisning – Tilpasset opplæring Innovasjonssamling
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
God skole for barn og unge med hjelp fra barnevernet Grøtte skoles erfaringer med prosjektet.
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Velkommen til 2. trinns foreldremøte! Forsyn dere med kaffe / te.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Den gode skoleeier I Nes.
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Trygt og godt skolemiljø
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Senter for atferdsforskning

programmet ”I fjor ville jeg slått, men i år er det ikke lov” Elev ved Mortensrud skole

ELEVENE HAR TATT OVER SKOLEN. VOLDEN RÅR! GRAN SKOLE, Oslo (Aftenposten mai 1996) 15 elever trenger psykiatrisk hjelp døgnet rundt. Skolens ledelse har gitt opp.

GRAN SKOLE FANT MEDISINEN MOT HVERDAGSVOLDEN! (Aftenposten 27.11.98) Hva var medisinen Rektor? Etablering av kollektive standarder på skolen Samarbeid med alle på kryss og tvers

Historien om Connect/Respekt Programmet var Norges bidrag til EUs program for å bekjempe volden i skolene Vurdert som ett av tre lovende program Startet i 2001 som Connect i Oslo 2005 endret en navnet utenfor Oslo til Respekt Utvikling i samspill med praksisfeltet Fra tosemestres program til femsemestres program

resultat Reduksjon i disiplinvansker, konsentrasjonsvansker og mobbing - til dels betydelig Reduksjon også på sekundære innsatsområder, som skulk, vold og negativ gjengdannelse Reduksjonen fortsetter eller blir opprettholt etter at skolene har avslutta programperioden Sterkest nedgang på barnetrinnet, men også til dels vesentlig på ungdomstrinnet Samsvar mellom lærere og elever i rapporterer om endring Variasjon i resultat, variasjon som i stor grad henger sammen med implementeringsgrad

Suksessfaktorer: ledelse på alle nivå Resultatene viser at: Noen skoler kommer ikke ut av startblokkene Noen skoler kommer godt ut, men flater ut Noen skoler går mot varig endring Suksessfaktorer: ledelse på alle nivå Skoleeier ift. skoleledelse Skoleledelse – forankring i personalet og foresatte Klasseledelse ift. elevene og foresatte

Suksesskriterium Evaluering Struktur Fornying – Nye mål og erstatte aktiviteter som blir tatt bort ”Overvåkning” og fortløpende evaluering Vedlikeholdsarbeid kursing av nye i personale Forståelse for endringsprosesser Støtte og forventing Senter for atferdsforskning www.uis.no/saf

Utbredelse 75 skoler i Oslo, Sandnes, Stavanger, Trondheim, Klæbu og Rana Neste år nye skoler i Randaberg, Nesna, Bergen og Fjell

Senter for atferdsforskning www.saf.uis.no Tlf. 51832900