Impulsuka 2013 Kristiansand 18.03.13.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Om å plage en rød fisk..
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Kari Pape Den gode assistenten
Matematikk i uterommet.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Læring og undervisning Etter Olav Dalland 1999 m.fl.
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Sommervikar i Blend.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Veiledning av elever / lærlinger
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
- Hovedrolle eller birolle
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
En måte å lese Bibelen på
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Aggression Replacement Training
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Kroppsøvingsdidaktikk
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Veiledet lesing Mørkved skole
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Om å skrive om litterære tekster
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Jesus, døperen Johannes og jul
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
12 Reflekterende lesing.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Litterære virkemidler
Nysgjerrigperprosjekt
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
Og.
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Hva er viktig for elevers læring?
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
BOGAFJELL SFO.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Den matematiske samtalen
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Utskrift av presentasjonen:

Impulsuka 2013 Kristiansand 18.03.13

Småbarnspedagogikk– kommunikasjon i kurssituasjonen Introduksjon Hva er læring Motivasjonsteori Småbarnspedagogikk– kommunikasjon i kurssituasjonen Når lærer barna best? Oppgaver og øvelser Læringsbetingelser og kommunikasjon Oppgaver til diskusjon

Introduksjon Tidligere svømmer Bakgrunn som instruktør i Madla svømmeklubb og BSC Utdannet allmennlærer med fordypning i idrett og samfunnsfag

Mål for kurset: Lære pedagogiske grunnbegreper og teknikker Lære konkrete leker og metoder

Begreper – Hva er læring Læring er en prosess med et resultat. Undervisning er handlinger som utføres i den hensikt at noen skal lære noe. Pedagogikk er læren om undervisning.

Mestringsteori: Albert Bandura – teori om tro på egen mestringsevne. Barnets forventninger er sentrale i motivasjonen for ny læring. Har barnet liten tro på at han/hun vil klare oppgaven, blir innsatsen relativt lunken. Har barnet en stor tro på mestringen, vil innsatsen være dertil større. Jo bedre tro på resultatet, desto mer energi vil barnet bruke til å gjennomføre oppgaven.

Forventningen om å mestre vil være basert på ulike informasjonskilder: Tidligere erfaring med å mestre på samme område. Tilpasse øvelsene etter hvilke ferdigheter barnet har. Vikarierende erfaring, det vil si å ha sett andre som det er naturlig å sammenligne seg med, utføre samme oppgave. Bruk gjerne barna på kurset til å vise øvelser. Verbal overbevisning. Ros og oppmuntring fra instruktører er viktig.

Hvilke forutsetninger mener dere må ligge til grunn for at barn skal kunne lære? Ha god orden og struktur i timen Gi elevene tro på seg selv. Sørg for å stimulere elevens nysgjerrighet og engasjement Anvend varierte og attraktive formidlingsteknikker Trekk eleven aktivt inn i læresituasjonen Knytt alt det nye til det eleven har erfaring med La eleven selv ta hånd om og prøve ut det nye. Sørg for at nye øvelser gjentas eller utprøves La eleven selv sette begreper på det en er i ferd med å lære Avbryt når metningspunktet er nådd Vis nysgjerrighet/engasjement Snakk et språk barnet forstår

Hvordan skape gode læringsbetingelser for barn? Barn som føler seg trygge, lærer raskere å svømme enn dem som er usikre og redde. Hvordan blir barna trygge? Lær deg navnene La barnet blir trygg på deg Bruke god tid Vis interesse Ha god sikkerhet Forutsigbarhet i timen Sørg for at barnet har god progresjon. Når det er trygg på en øvelse, kan man gå videre til neste.

Læring gjennom lek Barn har en iboende trang til å leke. Bruk leken til å lære nye ferdigheter. Bruk gjerne kjente leker og sanger. Barn liker gjentakelse og forutsigbarhet. Gjør øvelser flere ganger med økende utfordring Lag egne leker/sanger som barna kan identifisere med svømmingen. F.eks båtene på havet.

Struktur på en svømmetime -Opprop -Samling i ring -Lek -Oppbygging av øvelser -Avslutning/lek

Forslag til aktiviteter i vann Alle mine barn kom hjem – «som hva da?» – «delfiner» Stiv heks – med ulike variasjoner Alle mine kyllinger kom hjem Fisken i det røde hav Tikken Haien kommer Hoppeleken Skattejakt Strutseleken – strutsene gjemmer hodet i vannet når de blir skremt. Hermeleken Boogy boogy

Båtene på havet. Båtene på havet går rundt og rundt.. Seilene på båten går opp og ned.. Fiskene i havet sier blubb blubb blubb.. Bølgene på havet sier svisj svisj svisj. ….over hele havet

Fisken i det røde hav En er fisken i det røde hav og står på motsatt side av alle de andre. De som står på den andre siden roper: "Fisken i det røde hav, hvilken farge må vi ha får å komme over?" Fisken i det røde hav som står den vegen slik at den ikke ser de andre svarer en farge. For eksempel Rød. Alle de som har rødt på seg går rolig over til den andre siden. De som ikke har rødt på seg må springe over. Da kan den som er fisken i det røde hav ta dem som springer å ikke har rødt på seg. De som blir tatt er ute av leken. Slik fortsetter leken helt til det bare er en som ikke er tatt igjen. Da må den som ble tatt først være fisken i det røde hav.

Hoppeleken Barna stiller seg opp på kanten. De får vite at det skal hoppe på den måten instruktøren sier. Det kan være som en bombe eller spiker, men også som et dyr. Da må barna lage dyrelydene til det dyret mens de hopper. Barna skal komme fort tilbake opp på kanten.

Hvilke leker/sanger bruker dere på kursene? Hvordan og hvorfor?

Oppsummering Tenk på kommunikasjon Vær tydelige på hva du vil at barna skal gjøre Utstrål engasjement