Gassbusser i Trondheim 1989 - 2006 Aktuelle tall Team Trafikk AS Bakgrunnen for gassbussene i Trondheim Samarbeidspartnerne Den første gassbussen i Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Naturgassbusser eller dieselbusser med avgassrensing – et miljøvalg?
Advertisements

Adm. direktør Stein Lier-Hansen Norsk Industri
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
TIDE BUSS Erfaringer fra drift av gassbusser Adm. direktør Idar Sylta
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Kretsløpsbasert avfallssystem i Oslo
Anker Grøvdal Fjord1 MRF
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Status for gassplanene Frostating, 20. februar 2004 Petter Haugan Gassforum Trøndelag.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Innsamlingssystem for brukte smøreoljer m.v. Innspill fra Norsk forening for farlig avfall (NFFA) i møte med SFT 3. mars 2008.
VELG RIKTIG - MILJØ ER VIKTIG! 8. november 2012 Egil Dragsund Fagsjef miljø, Norsk olje og gass.
Bosetting Nina Gran.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Miljøgevinst med hydrogenbil
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Naturgasseminar Seminar om bruk av naturgass i transportsektoren i regi av Sør-Trøndelag fylkeskommune Innlegg fra adm direktør Arne J. Nymo,
Hva kan man forvente av ingeniørverktøy
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
MERGI Combustion Catalyst
Fornybar kraft og varme
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Asak Miljøstein AS.
Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
Starten eller slutten på det norske industrieventyret? Bellonas energiforum.
Nye ishaller - status. Ishockey er en regional idrett i Norge..og anleggsmangel er vår fremste begrensning INNLEDNING  Vi må ha mer istid  Vi må ha.
Gudrun B. Rollefsen, adm. dir
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Innspill vedrørende Helse Vest IKTs prismodell Per Nordenson fredag Sak 060/06 Vedlegg 1.
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Presentasjon av masteroppgave
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Fjernvarmeprosjekter i Telemark og Vestfold
CO 2 Capture Project - CCP Resultater, metoder og mål Presentasjon på Den tredje Nasjonale Konferansen om Klimaforskning Oslo 30. mars 2001 Av Lars Ingolf.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Page1 Borregaards strategi for å fornye sin varmeenergiforsyning Østfoldkonferansen 26. januar 2006 Tuva Barnholt Direktør, innkjøp og forsyning.
STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport.
Agenda Kollektivtrafikk i Nord-Trøndelag Kollektivtrafikk i Stjørdal og Meråker kommune Konkurranse kollektivtrafikk på veg i Stjørdal og Meråker kommune.
Gass til Østfold -vi har flere alternativer Tommy Fredriksen Østfold Energi AS.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Busser på biogass i Trondheim
IT-arkitektur – leveransemodell
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
Utskrift av presentasjonen:

Gassbusser i Trondheim Aktuelle tall Team Trafikk AS Bakgrunnen for gassbussene i Trondheim Samarbeidspartnerne Den første gassbussen i Norge Den videre utviklingen i Trondheim Status i dag Gassbussdrift framover

Aktuelle tall 2005 Antall passasjerer 18,5 mill Omsetning kr 287 mill Vognkm 9,5 mill Antall busser 210 Antall årsverk 500

Gassbusser i Trondheim fra 1989 Bakgrunn Store mengder av naturgass utenfor kysten av Trøndelag Lokalt ønske om å demonstrere en aktuell anvendelse av naturgass Lokalt ønske om å utnytte forskningsmiljøet i Trondheim

Gassbusser i Trondheim fra 1989 Bakgrunn I Norge som stor gassnasjon, var det et sentralt ønske om å teste ut naturgass som drivstoff på kjøretøyer Vi ønsket å utvikle en enda mer miljøvennlig kollektivtrafikk i Trondheim

Vår miljøstrategi Hovedstrategi : Forbedre bymiljøet ved å tilby et attraktivt rutetilbud slik at flere setter igjen personbilen og reiser kollektivt Øvrige strategier : Bidra til forbedret miljø ved å redusere skadelige utslipp fra egen virksomhet f.eks. –Bruk av miljødiesel –Bruk av naturgass –Redusert piggdekkbruk

Gassbusser i Trondheim fra 1989 Prosjektet var et samarbeid mellom : Sør-Trøndelag fylkeskommune Marintek AS Trondheim Trafikkselskap ( Team Trafikk AS ) Samferdselsdepartementet Miljøverndepartementet

Vår første gassbuss i 1989 En vanlig standard Scania bybuss der motoren ble konvertert til gassdrift Dieseltanken erstattet med standard stålgassflasker der gassen ble lagret under trykk (CNG ) Teknisk fungerte bussen godt Positive miljøeffekter Ulemper Manglende rekkevidde pga begrenset gassmengde om bord Tanking ved Marinteks gassanlegg på Tyholt i løpet av driftsdøgnet Merkostnader ved drift

Målsetting neste fase 1992 Demonstrere et komplett naturgassdriftkonsept med hensyn til : –Gassforsyning, LNG –Lagring og håndtering på mottaksstasjonen –Daglig drift av busser Vinne erfaring med naturgassdriftkonseptet for å se om naturgass er et realistisk drivstoff- alternativ med hensyn til : –Teknikk, bl.a CNG- eller LNG-lagring på bussen –Miljøeffekter –Kostnader

Neste fase i utviklingen Statlig finansiering med Marintek som prosjektansvarlig Sentrale myndigheter ønsket å teste ut naturgassdrift i større skala som en integrert del av den normale driften i et bytrafikkselskap 5 ombygde dieselbusser –4 CNG, gasslagring på taket for stor nok rekkevidde –1 LNG, gasslagring nedkjølt, flytende på busssen Etablert egen LNG-gassfyllestasjon hos oss –automatisk tanking mens nattparkert

Konklusjoner Naturgassdrift gir meget positive miljøfor- bedringer lokalt og egner seg godt som bussdrivstoff i by Naturgassdrift høyner kvaliteten og omdømmet på kollektivtransporten gjennom reduserte utslipp, redusert støy og mindre vibrasjon Rent teknisk er det ikke forbundet med store problemer å operere en flåte med naturgassdrevne busser Med dagens rammebetingelser er naturgassdrift kostbart

Den videre utviklingen Vår LNG-buss er bygd tilbake til dieseldrift –ingen spesielle fordeler med LNG-lagring på bussen –LNG måtte likevel omdannes til gassform før forbrenning De 4 ombygde CNG-bussene ble erstattet av 4 fabrikknye gassbusser i 2000 –årsaken var at det var for store merkostnader og for store driftsforstyrrelser med de ombygde bussene –viktig å teste ut av hensyn til evt. videre satsing på naturgassdrevne busser i Trondheim

Status Gassbussprosjektet er avviklet og er gått over i en normal driftsfase De 4 bussene kjøpt nye fra fabrikk går i daglig trafikk i Trondheim Positive miljøeffekter med gassbussdriften Sør-Trøndelag fylkeskommune / Trondheim kommune finansierer merkostnadene ved driften Gassen leveres fra Tjeldbergodden Vi har vår egen gassfyllestasjon som med små merkostnader kan betjene 40 busser

Forts. status Det er utviklet et konsept der vår gassfylle- stasjon blir en miljøstasjon som også kan betjene andre naturgassdrevne kjøretøy i Trondheim Det har ikke vært vilje/evne til å finansiere merkostnadene ved ytterligere gassbussdrift i Trondheim Det har ikke vært vilje/evne til å finansiere en videreutvikling av vår gassfyllestsjon til en miljøstasjon

”Euro-utviklingen” av dieselmotoren sammenlignet med den nyeste gassmotoren PM CO HC NOx "EURO 0" - krav ,20 2,40 3,50 EURO 1 - krav1993 0,364,50 1,10 3,50 EURO 2 - krav1996 0,15 4,00 1,10 3,50 EURO 3 - krav2001 0,10 2,10 0,66 5,00 EURO 4 - krav2006 0,02 1,50 0,46 3,50 EURO 4 - faktisk2006 0,015 0,10 0,01 3,01 EURO 5 - krav2009 0,02 1,50 0,46 2,00 EURO 5 - faktisk2009 0,015 0,09 0,01 1,67 Gassbuss ,02 0,01 1,57 Endring Euro 0 => Euro 5-0,40-11,11-2,39-1, %-99 %-100 %-52 %

Gassbussdrift framover Mine vurderinger : Naturgassdrevne kjøretøyer i Norge har sine begrensninger mht distribusjon/tilgjengelighet Enkelte områder har naturlige forutsetninger for naturgassdrift –Trondheim er et slikt område pga nærheten til Tjeldbergodden Så lenge det er merkostnader til investering og drift av gassbusser, er det lite sannsynlig at fylkene vil prioritere dyrere gassdrift ift å tilby et bedre rutetilbud

Gassbussdrift framover De store miljøforbedringene som er gjort på dieselmotoren, har redusert forskjellen på diesel- og gassdrift vesentlig En økt satsing på gassbussdrift vil etter min vurdering kreve rammebetingelser mht gasspris, avgifter, tilgjengelighet og teknologi slik at det blir bedriftsøkonomisk lønnsomt for selskapene å gå over til gassbussdrift Mao, finansieringsspørsmålet må løses !