UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS, uh-sektoren, organisasjonene, den sentrale utd.adm. - Formål - Prioriteringer - Aktørenes ansvar og oppgaver - Samarbeid
UFD Kompetanseløftet – Statsbudsjettet for 2005 500 millioner til kompetanseutvikling 300 millioner til skoleeier 120 millioner til strategiplanene 20 millioner til demonstrasjonsskoler og – bedrifter 80 millioner til andre reformrelaterte tiltak
UFD Prioriteringer Skoleledelse (2005) Reformrelatert kompetanseutvikling (nye læreplaner, tilpasset opplæring, 2.fremmedspråk, kvalitetsvurdering) Videreutdanning i 2. fremmedspråk, matematikk, naturfag, engelsk og norsk/samisk
UFD Skoleeier – ansvar og oppgaver Vurdere kompetansebehov/-tiltak i skoler/lærebedrifter Utvikle, vedta og gjennomføre politisk vedtatte planer for kompetanseutvikling Bidra til finansieringen Ved behov søke faglig støtte til kompetanse- utvikling og lokalt utviklingsarbeid Rapportere til fylkesmannen
UFD Fylkesmannen - ansvar og oppgaver Ved behov veilede kommunene i forbindelse med kartlegging av kompetansebehov og i utarbeidelsen av kompetanseutviklingsplaner. Stimulere til samarbeid mellom skoleeiere og mellom skoleeier, universiteter, høyskoler og andre fagmiljøer om kompetanseutvikling og lokalt utviklingsarbeid. Føre tilsyn med at skoleeier ivaretar sitt ansvar for kompetanseutvikling. Fordele ressurser til skoleeier etter objektive kriterier.
UFD Lærerutdanningen: til diskusjon... Kvalitet, relevans, kapasitet Intern organisering Koordinering og arbeidsdeling Dialog og samarbeid FoU
UFD FoU i lærerutdanningen – et praksisrettet program 23 millioner i 2005, 3-4 år ? Tilpasset opplæring prioritert Reformrelevans ? Forutsetning: samarbeid med skoleeierne Synspunkter ?