Søk & Skriv UHR B seminar 27.09.07 Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo Universitetsbibilioteket.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grunnleggende oppgaveskriving
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Senter for kunnskapsbasert praksis
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
LAG EN SANG! Komposisjon.
Velkommen til informasjonsmøte om det selvstendige arbeidet på master
Litteratursøking i databaser Kurs for videreutdanning AIO 1. år 3.Februar 2009.
Fagreferent Statsvitenskap og tverrfaglig kjønnsforskning UB
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Fagreferentens roller
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
STASJONSUNDERVISNING
Internettløsning for språkstudier Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Digitalt innhold og nettbaserte tjenester Bibliotekplankonferanse Ole G. Evensen Universitetsbiblioteket i Bergen.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Dagens læringsmiljø – utfordringer i forhold til kvalitetsreformens krav.
Praktisk samarbeid mellom bibliotek og undervisningsmiljø Universitetslektor Rune Jensen Falch Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo.
Software Requirements Elicitation
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Fra biblioteksentrert til studentsentrert (forsker-&profesjonssentrert)
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Søk & Skriv og PhD-on-Track v/ Ingerid Straume Jessica Lönn-Stensrud Universitetsbiblioteket.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Writing essays 24. August Eli Støa. Contents What kind of text? What are the characteristics of a good text? –Addressing a question –Using knowledge.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Pedagogisk tekstrespons Lærarrespons på elevtekstar.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Teknisk kommunikasjon Anne Høgskolen i Vestfold. I dag  Har vi noen forventninger?  Muntlig og skriftlig – dialog og monolog?  Innhold og sjangre 
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga Besøk fra Høgskolen i Volda Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT, Avdeling for lærerutdanning,
Universellforum 2016.
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Citation and reference tools for your master thesis
Citation and reference tools for your master thesis
Digital startpakke kurs 3
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2402 – Høst 2005 versjon
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Citation and reference tools for your master thesis
Skriveprosessen som ledd i den akademiske dannelsen
Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø
بحث مادة اللغة العربية ( الشعر الحر ) الطالبات : سارة الظاهري
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Universellforum 2016.
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2404 – Vår 2006 versjon
Cheating/misconduct in science……… what characterize cheat?
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Karin Rydving Universitetsbiblioteket i Bergen
Utskrift av presentasjonen:

Søk & Skriv UHR B seminar Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo Universitetsbibilioteket

Søk & Skriv Nettbasert kurs Styrke studentenes informasjonskompetanse i det de jobber med sine oppgaver

Informasjonskompetanse En informasjonskompetent person er en som vet når og hvorfor man trenger informasjon, hvordan man finner informasjonen, og hvordan man vurderer, bruker og kommuniserer informasjonen på en etisk måte (Chartered Institute of Library and Information Professionals, 2005).

Søk & Skriv Samarbeidsprosjekt mellom bibliotekene ved UiB, NHH og HiB. Med støtte fra Norgesuniversitet Utviklet for fjernstudier eller en kombinasjon av nær- og fjernstudier Brukes også i undervisning på lærestedet Kan brukes av alle studenter 24/7 Engelsk versjon Tar hensyn til universell tilrettelegging

Studentenes utfordringer Avgrense problemstilling Forholde seg til store mengder med informasjon Vurdere informasjon kritisk Bruke informasjon i egne fremstillinger  Kreativt  Etisk Sitering i tekst og litteraturliste

Studentenes utfordringer Studenter føler seg usikker ved oppgaveskriving. Usikkerhet og uklarheten er en naturlig del av forskningsprosessen. Men de kan føre til skrivesperre og hindre at studenter utfører arbeidet innenfor de oppgitte tidsfristene. Fjernstudenter

Søk & Skriv Avlaste studenter i arbeidet.  Oppgaver knyttet til skriving blir enklere å komme i gang med, og å fullføre.  Bevisstgjøring og reduksjon av usikkerheten i skriveprosessen

Søk & Skriv Basis og avansert nivå. Leder studenter gjennom informasjonssøke-, skrive- og forskningsprosessene. Oppfordrer studentene til å reflektere om etisk, kritisk og kreativ bruk av informasjon Fokuserer på studentens egne behov og tiltak hun kan iverksette.

Search and WriteSearch and Write: Module content ModuleInformation search process (Kuhlthau 2004) Writing actionsOther actions or strategies 1. Task initiationTask initiation (Stage 1) Topic selection (Stage 2) Brainstorming Mind mapping Think texts Writing for oneself Reflecting on research ethics 2. Get an overviewPrefocus exploration (Stage 3) Annotated bibliography First outlines Project statement 3. Find and combine keywords Focus formulation (Stage 4) Listing and structuring keywords 4. Search, evaluate, collect and write Information collection (Stage 5) Draft writing Writing for others Critical evaluation of sources Referencing 5. ClosureSearch closure (Stage 6) Conclusion writing Final writing up Ethical use of sources Presenting one’s work

Oppgaver relatert til forskjellige faser i skrive- og søkeprosessen. Idemyldring Tankekart Utkast Fra nøkkelord til søkeord Odas dagbok Søk & Skriv

Integrasjon Undervisningsmateriale i klasserommet For å avtale integrerte kurs med fagmiljøet Integrasjon i LMS (under arbeid)