Søk & Skriv UHR B seminar Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo Universitetsbibilioteket
Søk & Skriv Nettbasert kurs Styrke studentenes informasjonskompetanse i det de jobber med sine oppgaver
Informasjonskompetanse En informasjonskompetent person er en som vet når og hvorfor man trenger informasjon, hvordan man finner informasjonen, og hvordan man vurderer, bruker og kommuniserer informasjonen på en etisk måte (Chartered Institute of Library and Information Professionals, 2005).
Søk & Skriv Samarbeidsprosjekt mellom bibliotekene ved UiB, NHH og HiB. Med støtte fra Norgesuniversitet Utviklet for fjernstudier eller en kombinasjon av nær- og fjernstudier Brukes også i undervisning på lærestedet Kan brukes av alle studenter 24/7 Engelsk versjon Tar hensyn til universell tilrettelegging
Studentenes utfordringer Avgrense problemstilling Forholde seg til store mengder med informasjon Vurdere informasjon kritisk Bruke informasjon i egne fremstillinger Kreativt Etisk Sitering i tekst og litteraturliste
Studentenes utfordringer Studenter føler seg usikker ved oppgaveskriving. Usikkerhet og uklarheten er en naturlig del av forskningsprosessen. Men de kan føre til skrivesperre og hindre at studenter utfører arbeidet innenfor de oppgitte tidsfristene. Fjernstudenter
Søk & Skriv Avlaste studenter i arbeidet. Oppgaver knyttet til skriving blir enklere å komme i gang med, og å fullføre. Bevisstgjøring og reduksjon av usikkerheten i skriveprosessen
Søk & Skriv Basis og avansert nivå. Leder studenter gjennom informasjonssøke-, skrive- og forskningsprosessene. Oppfordrer studentene til å reflektere om etisk, kritisk og kreativ bruk av informasjon Fokuserer på studentens egne behov og tiltak hun kan iverksette.
Search and WriteSearch and Write: Module content ModuleInformation search process (Kuhlthau 2004) Writing actionsOther actions or strategies 1. Task initiationTask initiation (Stage 1) Topic selection (Stage 2) Brainstorming Mind mapping Think texts Writing for oneself Reflecting on research ethics 2. Get an overviewPrefocus exploration (Stage 3) Annotated bibliography First outlines Project statement 3. Find and combine keywords Focus formulation (Stage 4) Listing and structuring keywords 4. Search, evaluate, collect and write Information collection (Stage 5) Draft writing Writing for others Critical evaluation of sources Referencing 5. ClosureSearch closure (Stage 6) Conclusion writing Final writing up Ethical use of sources Presenting one’s work
Oppgaver relatert til forskjellige faser i skrive- og søkeprosessen. Idemyldring Tankekart Utkast Fra nøkkelord til søkeord Odas dagbok Søk & Skriv
Integrasjon Undervisningsmateriale i klasserommet For å avtale integrerte kurs med fagmiljøet Integrasjon i LMS (under arbeid)