Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Cheating/misconduct in science……… what characterize cheat?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Cheating/misconduct in science……… what characterize cheat?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Cheating/misconduct in science……… what characterize cheat?
Intentional action Incorporate errors with conscious Motive (intent) – I have a plan . . Professor Nils Erik Gilhus (2006): Leder av Legeforeningens Forskningsutvalg og instituttleder ved Institutt for Klinisk Medisin, Universitetet i Bergen.

2 Why is ethics in science important?
Science and scientific methodology have significant impact on the society New knowledge and new technology create new ethic challenges Worries about scientific misconduct having taken place The history has repeatedly shown History – learn from mistakes; changes in attitudes. OK to carry out experiments on mentally ill, animals, etc.. Challenges : science and technology has impact on society; good and bad. Creates ethical challenges: euthanasia by how long can keep the very young and very old alive; biotechnology; ughout bio Searching much information We must behaviour differ We are nor any longer what we read But also how we read 2

3 Academic integrity and use of bibliographic sources
All academic texts are built on the work/text of others You therefore have to show humility: Read the text/literature on the topic carefully Put your work into a broader scientific context Reward the works of others, by citing and referring to them in a correct way 3

4 Hva mener UiO om fusk:

5 Hva sier UiO om sitering og referanselister:
5

6

7 Searching for information and how to deal with it
Searching for information and how to deal with it! Ethical standards on scientific communication, -publication, -evaluation Find information Evaluate information Use information Give yot information about the library and ressources you need in your research This is a place to ”collect” you – to get the information out and espesially to you that is new at UiO To ”match” Science Ethics and Society – I ’ll talk about the library with this agenda Also I want to give you the info about your ”needs and rights” as researchers But also I want to talk to you as teachers and superwisers and mentors for students Therefor I will emphasis how/what I think is important that bachelor/masters at UiO get to know so that you know…. For instant do the library have any ”learning aims ” for the student?? To day a lot to deal with as a new student to og in to the scientific problem and to og in to science - …. It will not take 45 minutes so we will have time to questions or discussions Simly..Information Litracy………………………….?? 7

8 Plagiarism To copy the text of someone else
To use/steal the results from someone else and present it as key results in your own work To put you name on the work/text of someone else Nb siste soleklar 8

9

10 Woo Suk Hwang!!

11

12

13

14 J. Sudbø

15

16 Incorporate errors with conscious Motive (intent) – I have a plan . .
Intentional action Incorporate errors with conscious Motive (intent) – I have a plan . . Professor Nils Erik Gilhus (2006): Leder av Legeforeningens Forskningsutvalg

17 Vancouver-reglene (http://www.icmje.org/#author)
Authorship credit should be based on substantial contributions to conception and design, or acquisition of data, or analysis and interpretation of data; drafting the article or revising it critically for important intellectual content; and final approval of the version to be published. Authors should meet conditions 1, 2, and 3

18 Kildehenvisninger –generelle prinsipper
T O N E Troverdighet (credibility), Ekthet (genuineness) Objektivitet (objectiveness), Tendensfri (tendency free), Uavhengig og upåvirket (independent and unmoved) Nøyaktighet (precision) Egnethet (suitability) Vitenskap – søker å gi et sant bilde av virkeligheten. Kildekritikk som metode er utviklet allerede fra 1800-tallet av historikere I dag brukes i de fleste fagområder Igjen konsentrerer vi oss om det faglige – Metoden kildekritikk-vurdere kildene og bedømme deres troverdighet. Må undersøke : Hvor kommer de fra Når er den skrevet Er primærkilde – kilder som ikke er bygget på andre kilder Sekundærkilde -tolkninger/fordreininger/forvankninger av primærkilde Oppstilling av kildekritiske prinsipper Torsten Thuren (1997) 1 Ekthet- er kilden det den gir seg ut for å være?: ekte-forfalskning orginal form hvor kommer den fra hvem er forfatteren hva slags kilde bygger den på? EKS BIBELEN-PROGRAMVARE-FRIMERKER 2 Uavhengig og upåvirket: kilden er seg selv og den skal ikke være avskrift eller et referat av en annen kilde. Bearbeidelse av tekst/oversettelser med tolk osv kan føre til at meningsinnholdet endres EKS moderne variant ryktespredning, se og hør. 3 Tidssammenheng: - er det lang tid mellom en hendelse og kildens fortelling/beretning om hendelsen er det grunn til å tvile på kilden. Igjen eks bibelen? Og hvis kilden er gammel så må man også vite hva og hvordan man skal forhode seg til innholdet. 4 Tendensfri – man skal ikke ha grunn til å mistenke at kilden gir et falskt bilde av virkeligheten på grunn av noens personlige økonomiske, politiske eller andre interesser av å forvrenge virkelighetsbilde. Eks farmakologisk industri tobakkindustrien kjøpt og betalt?? Indre kritikk_ hvis forfatteren uttaler noe –hvor sant er det? Har han referanser Selv om en kilde er troverdig behøver ikke kildemateriale være troverdig Dersom det står skrevet at sidene har vært igjennom en kvalitetskontroll – da bør dette sjekkes Flyulykke journalister referere til ulykkesstatistikk bbysiden til en 15 år gammel amerikans jente (Bertnes)

19 Why is citing so important?
It shows that you Have read relevant literature about the subject Are able to place your subject/scientific topic in a broader context Have produced new results; have discussed and compared them with other’s results; are able to make your own (and new) conclusions Credit the work of other scientists (if you leave out references or if you cite wrong (from content or with reference to authors) …...that is unethical !)


Laste ned ppt "Cheating/misconduct in science……… what characterize cheat?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google