Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skriveprosessen som ledd i den akademiske dannelsen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skriveprosessen som ledd i den akademiske dannelsen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Skriveprosessen som ledd i den akademiske dannelsen
Konferanse om akademisk dannelse v/ HiØ Cathinka Dahl-Hambro Torhild Skillingstad Janine Tessem Strøm

2 Innledning Akademisk skriving – en ‘ferdighetsdannelse’ (Per Ariansen, (2011) «Hva er dannelse? En idé- og begrepshistorisk vandring») ‘Det dunkelt sagte er det dunkelt tenkte’: Ja, men hender det også at noe er uklart rett og slett fordi studentene mangler skrivetrening?

3 NIFUs rapport Studieforberedt eller studieforberedende
NIFUs rapport Studieforberedt eller studieforberedende? (Lødding & Aamodt 2015): Det som universitets/høgskolelærere trekker frem som den største svakheten hos nye studenter er skriveferdighetene deres. Samtidig ble skriveferdigheter fremholdt som noe av det viktigste ved det å være studieforberedt. Svakheter hos studentene: Språklig presisjon Struktur Disponere stoff Drøfte pro et contra Tekster preget av «klipp og lim» Dårlig formuleringsevne

4 «Det å formulere fullstendige setninger, å få til en god flyt i teksten, lage en tekststruktur, det er problemet. Men også det begrepsmessige, altså å jobbe seg inn i en fagdiskusjon, tilegne seg ny fagterminologi som jo er en kjempestor utfordring, når de kommer over fra videregående skole.» (lærer på lektorutdanning, s. 32) «Det dreier seg om å bli et voksent menneske som kan delta i samfunnsdebatten. Det har med demokrati å gjøre, så viktig er det. Hvis studentene bare kan skrive kreativt om for eksempel eldreomsorg, med ufullstendige setninger og masse feil og mangler, vil de ha en bratt læringskurve.» (lærer s. 32)

5 En musikkstudent trakk frem hvordan skriving er relevant innenfor alle yrker, og pekte på at det å kunne skrive var svært viktig «i alle fall for en jazzmusiker, en må stadig søke om spillejobber, skrive prosjektbeskrivelser og jobbe med promotering.» (s. 55)

6 4. Det dramatiske scenario
Tilegnelse av narrative kompetanse hos barn (‘Erzählkompetenz’, Ludger Hoffmann, 1989) Lineær-kronologisk Kausal sammenbinding Lytter-orientert 4. Det dramatiske scenario

7 Tilegnelse av akademisk skrivekompetanse
Reproduksjon av pensum Årsak og virkning Leser-orientert Det faglitterære scenario

8 Pilotprosjekt – Skrivementor
Vårsemesteret 2017 Medie- og dokumentasjonsvitenskap MDV-2030 og 2031: Emner i bacheloroppgaveskriving 5 uker med forelesninger, praksis, og så ca. 5 uker med skriving og presentasjoner av tema Akademisk Skrivesenter stilte med tre skriveveiledere til prosjektet Idé: Alle studenter skal få tildelt en skrivementor fra Akademisk skrivesenter og få tilbakemelding på tekst Tilby prosessorientert skrivestøtte

9 Pilotprosjekt forts. Før praksis: Gruppearbeid
Brainstorming og utvikling av oppgave med studentene Problemstilling og metodisk planlegging Etter praksis: Individuelt fokus Tilstede under presentasjoner av tema Individuell veiledning av studenter To deadliner ble satt til utkast (1. mai, 10. mai) Innlevering 23. mai To shut up and write-seminar ble arrangert (24. april og 8. mai) Obs: I tillegg til fagveileder

10 Tilbakemeldinger Faglærer: Lettet arbeidet med veiledningen deres, kunne fokusere på fagspesifikk tilbakemelding – sparte tid Hevet det generelle nivået i klassen, sett opp mot tidligere kull Studentene: Nyttig med deadlines å jobbe imot Likte SUaW-seminarene, ville hatt flere, gjerne før praksisperioden Forvirrende med tilbakemeldinger fra oss, faglærer og andre kurs

11

12 Funn og refleksjoner Skriving er en viktig del av den akademiske dannelsen Behov for en integrert skriveopplæring Frivillige kurs og workshops er, ut ifra vår erfaring, lite effektivt for å nå dem som trenger det mest Forelesing og lesing av skrivebøker er ikke tilstrekkelig En del av den akademiske dannelsen er å vite hva som kreves i en akademisk tekst, men også å navigere tilbakemeldinger Ikke alle tilbakemeldinger som er ulike er uenige med hverandre Alle vektlegger forskjellig, og har forskjellige synspunkter og fremgangsmåter Akademisk dannelse utvikles når man kan bidra selvstendig til en diskurs, og ta tilbakemeldinger som innspill istedenfor tvangstrøye Usikkerhet og frykt for å gjøre feil hemmer studenter fra å være selvstendige Integrert skriveopplæring kan fjerne noe av den frykten skriving er en ferdighet, ikke bare en kunnskap – det må gjøres, ikke bare vites om


Laste ned ppt "Skriveprosessen som ledd i den akademiske dannelsen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google