BAKGRUNN Regjeringens ”bredbåndsmelding”  Styrke konkurransen gjennom økt etterspørsel.  Gode markedstilbud til skoler, bibliotek, sykehus og offentlig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Biblioteksjef Forsand kommune
Advertisements

Med forskning på timeplanen
Temadag fibersatsing KS huset 22. januar 2014
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
Bredbåndsutbygging I Nordland
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Tid: fredag Vi holder dørene åpne fra Sted: Making Waves, Kristian IVs gate 13, Oslo Påmelding:
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Regional utvikling i Sør-Trøndelag Fylkeskommune - IKT-infrastruktur i Sør-Trøndelag Pål M. Dahlø - Leder IKT-programmet - Prosjektleder IKT-infrastruktur.
Plan for videreutvikling av pleie- og omsorgstjenestene
Vitensentre i Norge.
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune
Bredbånd To tilbydere: Monsternett
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Norsk Fiberforening - en pådriver for fibernettutbygging i Norge
Tilrettelagte ressurser i kabel-TV- og telefoninettet Hva gir det oss av ressurser og når? Øyvind Kronkvist Multinett.
Internett og endring Landskonferansen for fotobevaring
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
HØYKOM Prosjektledersamling 11. – 12. September 2001 Odd Asbjørn Halseth UNINETT Prosjektleder Fiberskoleprosjektet.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Historisk tilbakeblikk 1. SOLID-samling 25. og 26. mars 2003 Odd Asbjørn Halseth, UNINETT.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Side 1 Kultur og Velferd MUSIKKTEATERET AMFI, LYD, LYS ● anbudskonkurranse ● kurransedialog ● konsulent teknologi ● konsulent akustikk ● anerkjent.
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Landbrukets økonomiske betydning i Trøndelag
Bredbånd i klasserommet1 Bredbånd i klasserommet – det virker som det ikke virker 12k / HØYKOM-prosjekt Presentasjon v/Torill Lønningdal, leder styringsgruppen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
IEEE b trådløst nettverk Hovedprosjekt ved AITeL våren 2002 Reidar Hagen og Rune Solem, 3DDT Veileder: Kurt-Even Kristensen.
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Hva er IKT? n Om begrepet IKT n Hvilke tilbydere er i markedet –nettilbydere og tjenestetilbydere n Om nett og infrastruktur –tjenestenett, stamnett, aksessnett.
IKT - Inndeling i tre lag Anvendelser Program og utstyr Infrastruktur Teletjenester og båndbredde, nettverk, kommunikasjonsplattform Programvare, PC, telefon,
Sentralisert drift i Vestfold Om SOLID Bredbånd i Vestfold Prosjektbeskrivelsen Forprosjektet 1 SOLID-Vestfold A.Irene Krogsether.
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet BAKGRUNN Regjeringens ”bredbåndsmelding”  Styrke konkurransen gjennom økt etterspørsel.  Gode.
Bredbåndsutbygging i Nordland Henry Andorsen/Næring og regional utvikling
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Nedre Silkestrå Borettslag Generalforsamlingen
Full BREDDE på veg mot full BREDbåndsDEkning i Sør- Trøndelag.
Presentasjon Digitale DistriktsAgder. Kan små kommunar klare seg i den digitale kvardagen?
Dette er Altibox.
Dette er Altibox.
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Enhet for digitale driftstjenester
Canal Digital.
Østre Agder.
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Undervisning og barnehage
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Undervisning og barnehage
Breiband.no.
Utskrift av presentasjonen:

BAKGRUNN Regjeringens ”bredbåndsmelding”  Styrke konkurransen gjennom økt etterspørsel.  Gode markedstilbud til skoler, bibliotek, sykehus og offentlig forvaltning innen  Gode markedstilbud til norske husstander innen 2005.

De ulike prosjektene 3 pilotinstallasjoner Veiledningsprogram for utbygging av regionale fibernett Standarder for intern nettinfrastruktur for skoler Organisering og drift av nett og tjenester Samtrafikk/telehotell

Pilotkommune Alta 6.5 km fiber 8 skoler (3500 elever), helsesenter, legesenter, bibliotek, sosialkontor, rådhus, høgskolen Samarbeid om eierforhold/leieforhold Samarbeid om bruk Samarbeidsprosjekt skole – helse

Pilotkommune Molde 7.0 km fiber 7 skoler, 3 barnehager, rådhus, idrettshall, omsorgssenter og høgskole.

Pilotkommune Tønsberg 9.0 km fiber 6 skoler/1900 elever, rådhus, og evt. høgskole Langt flere tilbydere enn i Molde og Alta (6)

Veiledningsprogram Løpende informasjon – nettsted Mediedekning Veiledningshefter Kurs/seminar Prosjektrapport

Standarder for intern nettinfrastruktur (UNINETT) Strukturering av nett Type kabler Termineringer Avstander Kapasiteter Nettelektronikk Kostnadsvurderinger

Organisering og drift av nett og tjenester (UNINETT/UiO) Administrative systemer/studentsystemer Serverplattform Driftsomgivelser Driftsrutiner Grad av sentralisering Sikkerhet Responstider/oppetid

Samtrafikk/telehotell (Bø) Lokal NIX (LIX) Organisering av AS-numre og IP-adresser Etablering av avtaler Utleie av plass til nettverksbokser og servere Markedsføring av tilbudet

Budsjett 5.0 mill. NOK, hvorav 3.5 mill. til fiberutbygging. Kommunene (med samarbeidspartnere) bidrar med 50 % Totalt 7.0 mill. til fysisk nett. 25 km fiber => kr. 280 pr. meter. Målsetting: < kr. 200 pr. meter. Mange samarbeidspartnere

Hovedmålsetting Få bredbånd ut til skolene Stimulere til samarbeid Fremme utbredelsen av bredbånd basert på fiberkabler. Redusere kostnadene ved fiberutbygging Viderebringe erfaringene til alle landets kommuner (og gjerne også teleoperatører) Motivere andre kommuner til utbygging

Spesielle utfordringer Overbevise kommunene om at skolene trenger bredbånd. bredbånd er viktig for næringsutvikling. de må ta kontroll over egen grunn (Føringsveier). de faktisk kan bygge og eie nett selv. investering i egen infrastruktur er økonomisk lønnsomt.

Noen erfaringer fra Canada Storstilt fiberutbygging i regi av skoleverket Samarbeid. ”Bytting” av fiber Inntjent i løpet av 2-4 år Rasjonaliserer driften Bruken/prosjektene kommer av seg selv

Noen erfaringer fra Canada Drastiske prisreduksjoner Kommunale fiberringer med trådløs aksess til private hjem. Kommunene regulerer gravingen

Hva er bredbånd ? Sanntids høykvalitets video Lyd og video setter standarden Minimum 5 Mbps pr. bruker Må skaleres i forhold til antall samtidige brukere ”Mange bekker små gjør ei stor å”  Alle deler av nettet må dimensjoneres etter totaltrafikken !

Hvorfor fiberkabel ? Kapasitet - 20 millioner videooverføringer på en kabel Levetid – Teknisk og bruksmessig levetid over 30 år Økonomi – Inntjening på 3 – 6 år Skalerbarhet – Hastighet avhenger kun av endeutstyret Driftsikkerhet – Ingen svitsjing, lys upåvirket av støy Standardisert kommunikasjonsutstyr – Ethernet-teknologi

Integrerte teknologier Fiber på regionale og nasjonale stamnett Fiber på regionale og nasjonale stamnett Fiber så langt ut mot brukeren som mulig ut fra langsiktige økonomiske betraktninger.Fiber så langt ut mot brukeren som mulig ut fra langsiktige økonomiske betraktninger. Satellitt-samband som mellom-løsning over særlig lange avstander Satellitt-samband som mellom-løsning over særlig lange avstander Kombinert med kortdistanse aksessnett (DSL, kabel-TV og trådløst) som er dimensjonert ut fra bredbåndsdefinisjonen. Kombinert med kortdistanse aksessnett (DSL, kabel-TV og trådløst) som er dimensjonert ut fra bredbåndsdefinisjonen.

Finansiering av fiberutbygging Eventuelle statlige tilskudd Omprioritering i kommunene Dele på kostnadene CANADA: Utsetter andre investeringer Reduserer innkjøp av servere og programvare Inntjent i løpet av 2 – 4 år

Mulige finansieringskilder Statlige bredbåndsprogram (HØYKOM, Fiberskoler, etc.) Statlige bredbåndsprogram (HØYKOM, Fiberskoler, etc.) Departementene (KRD, NHD, SD, KUF) Departementene (KRD, NHD, SD, KUF) Fylkeskommunale næringsfond Fylkeskommunale næringsfond Kommunale næringsfond Kommunale næringsfond Sektorbudsjett i kommunene Sektorbudsjett i kommunene

Hvorfor trenger skolene bredbånd ? Digitale læremidler (Giske) Digitale læremidler (Giske) Interaktive læringsformer Interaktive læringsformer (tilrettelegger for individuell og fleksibel læring) (tilrettelegger for individuell og fleksibel læring) Standardisert læringsmiljø Standardisert læringsmiljø (egnet for samarbeid mellom alle utdanningsnivå) (egnet for samarbeid mellom alle utdanningsnivå) Utvikle ”den digitale generasjon” Utvikle ”den digitale generasjon” Erstatter læreboka Erstatter læreboka Erstatter videospilleren Erstatter videospilleren Erstatter skolefjernsyn Erstatter skolefjernsyn Erstatter ikke læreren eller naturen ! Erstatter ikke læreren eller naturen !

Hva må komme først – tjenester eller kapasitet ? Overkapasitet skaper muligheter og kreativitet Underkapasitet eller ”behovs-kapasitet” demper kreativitet Overkapasitet økonomisk ulønnsomt (?) Tjenestene må ut til mange brukere ”Hverdagsanvendelsene” skaper alene behov for bredbånd Tjenester og kapasitet – hå nd i h å n d

Internett-trafikken dobles hver 6. måned !