Lärande organisationer – med exempel på olyckor i transportsektorn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Teknologi i klasserommet
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Teknologi for et bedre samfunn Presentasjon av prosjekt 1 Fiskebåten som sikker arbeidsplass Krabbekonferansen 2012 av Trine Thorvaldsen.
Nye trafikkregler i Norge
ISPS sikring og Beredskap
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Seminar om rundskriv F-20-07
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Kompetente barn og unge
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Statens forurensningstilsyn (SFT) Side 1 Kontroll av tanker ved behandlingsanlegg for farlig avfall Kontrollaksjon DSB og SFT 2008.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Definere og velge hovedmål og delmål
Ansvarlig søkers rolle
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Bygg og miljø 1 Ansvar og sikkerhetsmessige konsekvenser av ulykker Hovedmål: Prosjektet skal gi grunnlag for forbedring av sikkerheten mot ulykker og.
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
Brokollapsen i Trondheim i 2013 Raske svar og grundig granskning – ja takk, begge deler REINERTSEN AS – Kristian Reinertsen
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Ansvar og sikkerhetsmessige konsekvenser av ulykker
Organisatoriske barrierer i Statoil
Miljørettet helsevern
Årets norske Leanvirksomhet
Ulvejakt og media.
Analyse Susan Matland.
Årets norske Leanvirksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Lärande organisationer – med exempel på olyckor i transportsektorn Nationellt forum för olycksutredningar 1. februari 2012, Stockholm Ranveig Kviseth Tinmannsvik, SINTEF

Dette vil jeg snakke om … Litt om bakgrunn Åsta- og Sleipner-ulykken som case Hva har vi lært etter disse ulykkene? Hva har vi lært om læring etter ulykker? Hva hemmer og fremmer læring etter ulykker?

ACCILEARN – Accident investigation and learning effects within transport organizations and across societal sectors Et samarbeid mellom: Univ. i Stavanger, Univ. i Lund, SINTEF/NTNU Statens havarikommisjon for transport (SHT), Statens helsetilsyn

Tilnærming Strategi: Utgangspunkt i noen alvorlige ulykker som har skjedd litt tilbake i tid; én ulykke fra hver av sektorene jernbane og sjøfart. Hvilke ”spor” har ulykkene etterlatt seg på selskapsnivå, bransjenivå og myndighets/-tilsynsnivå? Utvalgte case: ”Åsta-ulykken” (2000) og ”Sleipner-ulykken” (1999) Datagrunnlag: Intervju med 30 personer fra jernbane og sjøfart; fra involverte selskaper, bransje og myndigheter.

Åsta-ulykken 4. januar 2000 Hendelsesforløp: Sørgående tog fra Trondheim kolliderer med nordgående fra Hamar mellom Rustad og Rena Konsekvenser: 19 omkomne + materielle tap Direkte årsak: Uklart (menneskelig feilhandling eller signalfeil?) Bakenforliggende hovedårsak: Grunnleggende mangler ved sikkerhetstenkning og sikkerhetsstyring i deler av jernbanevirksomheten

Sleipner-ulykken 26. november 1999 Hendelsesforløp: Båten gikk på et skjær (Store Bloksen) i høy fart (ca. 35 knop). Skroget brakk i to og forparten drev vekk. Etter ca. 20 minutter skled også bakparten av skjæret, drev vekk og sank. Konsekvenser: 16 omkomne + tap av fartøy Direkte årsak: Feilnavigering Bakenforliggende årsaker: Manglende kommunikasjon på broa Ufullstendig opplæring og trening av besetningen Mangler ved myndighetenes regelverk og godkjenning (av evakueringsutstyr, redningsvester)

De viktigste lærdommene Tema Beskrivelse Sikkerhetsbevissthet Hendelsen en vekker, økt sikkerhetsbevissthet. Sikkerhet angår hele organisasjonen. Sikkerhetsstyring Mer risikobasert sikkerhetsstyring, barrieretenkning. Kommunikasjon Kommunikasjon og kommunikasjonsutstyr et viktig tema etter ulykken. Teknologi En rekke tekniske tiltak ble implementert, inkl. tiltak for å forbedre kommunikasjon mellom ulike aktører. Ledelse Nytt ledelsesregime; sikkerhet ble et tydeligere linjeansvar. Opplæring Mer struktur på opplæringen (inkl. simulatortrening), og mer fokus på kriseberedskap, kommunikasjon. Dokumentasjons-kultur Fra en “muntlighetskultur” til en ”dokumentasjonskultur”. Prinsipper og metoder for sikkerhetsstyring ble adoptert fra oljeindustrien. Prosedyrer Prosedyrer og styringssystemer er blitt overveldende; for mange, for detaljerte.

Hva har vi lært om læring etter ulykker? – I Komplekst mønster og samspill mellom mange påvirkninger bidrar til læring/endring etter en ulykke Vanskelig å spore læring/endringer tilbake til én enkelt hendelse/ulykke Samspill/påvirkning fra: Tidligere hendelser Generell utvikling i bransjen Nye forskrifter og fokus fra tilsynsmyndigheten Medienes fokus Eksterne rammebetingelser

Hva har vi lært om læring etter ulykker? – II Ulike mekanismer i forhold til læring Oppvåkning Forsterkning og fremskynding av planer og prosesser Moderering av tiltak over tid Læring på tre nivåer/stadier: Læring i forhold til det som faktisk skjedde Læring i forhold til håndtering Læring på det mentale plan Akseptabel standard for sikkerhet flytter seg som en effekt av ulykker ”Var ikke inne på tanken at det kunne komme et tog i mot”

Hva har vi lært om læring etter ulykker? – III Akuttfasen etter ulykker: Forventninger om å demonstrere handlekraft Det ble satt i gang prosjekter som var lite styrt og koordinert Mange eksterne konsulenter; det ble fragmentert og lite eierskap Virksomhetene etterlyser mer dialog og mindre pålegg fra myndighetene Generelt lite bruk av hendelser i opplæring; ulykkene blir fort historie ”Vi som jobbet operativt, .. vi passet på å kjøre tog, så fikk de andre holde på med sitt”

Hva som hemmer læring etter ulykker ”Fjernstyring” Grafsende katastrofejournalistikk Forventninger om raske reaksjoner Akademisering av sikkerheten Prosedyrealibiet

Hva som fremmer læring etter ulykker - I Granskningsprosessen: Ekskludere skyldspørsmål Vidt perspektiv på årsaksforhold Granskningsrapporten: Konkrete, men ikke for detaljerte tilrådninger/anbefalinger Detaljert beskrivelse av hendelsesforløpet og årsaksfaktorer Ikke for generell og teoretisk

Hva som fremmer læring etter ulykker - II Oppfølgingsfasen etter ulykker: Godt forankrede forbedringsprosesser Medvirkning Oppfølging fra myndighetene Realisme (i forhold til frister og tiltak) Vilje til læring Åpenhet ” For oss handlet det om å overleve som organisasjon”

Avslutningsvis: Fire momenter som fremmer læring Parkér skyldspørsmål, søk forståelse Ikke glem; historien må leve Aksepter læring som en ferdighet – den må vedlikeholdes Demp prosedyretrangen Vær var for paradokser: Alle vil lære av ulykken – men det er mange interesser Alle vil ha åpenhet – åpenheten medfører at noen ”sikrer seg” Myndighetene er pådrivere – myndighetene fragmenterer/ pulveriserer Media bidrar til fokus – media ødelegger fokus

Takk for oppmerksomheten!