” Felles strategi for samhandling” Oppfølging av handlingsplan Samarbeids- utvalgets møte 9. juni. 2011 Sak 22/2011. Oppfølging av handlings- Planen. Kari.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
Samhandlingsreformen
Fagpolitisk konferanse for ergoterapeuter i Aust og Vest-Agder
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandlingsreformen utfordrer sykepleiertjenesten ?
Status ” Felles Strategi” Oppfølging av handlingsplan Samarbeidsutvalget 1. september 2011 Kari Bratland Totsås.
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
KS Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
Forventninger til vegen videre
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Gjennomføring av Samhandlingsreformen
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Gjennomføring av Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
NAMDALSKONFERANSEN OKTOBER 2011 HVORDAN VELGER KOMMUNENE I MIDTRE NAMDAL Å MØTE UTFORDRINGENE I SAMHANDLINGSREFORMEN Eva Fiskum prosjektleder samhandlingsreformen.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Samhandlingsreformen St.melding 47
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
. - FELLES ANSVAR Helse Nord-Trøndelag. - på lag med deg for din helse Samarbeidsutvalget 31. mars Kari Bratland Totsås Samhandlingssjef HNT Felles.
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
Helhetlige helsetjenester – felles ansvar Samhandlingsreformens utfordringer. Retning og intensjoner Hva nå? Frosta Kari Bratland Totsås Helse.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
KICK-OFF Samhandling et felles ansvar i Namdalen og Nord-Trøndelag Hege Sørlie Rådmann Namsos kommune Administrasjonssjef MNS Leder i samarbeidsutvalget.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Status for Samhandlingsreformen –
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Samhandlingsreformen: Nye utfordringer, nytt lovverk, økonomiske virkemidler m.v. Konsekvenser for kommunene Forelesning – Fagskole i kommunehelsetjenester.
Er samhandlingsreformen god helseøkonomi? Jon Magnussen Nasjonale dekanmøtet 6 juni 2011.
Helse Samhandlingsreformen Orientering til Fagforbundet Trysil, 29. juni 2011.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Kommunale døgnplasser – øyeblikkelig hjelp
Utskrift av presentasjonen:

” Felles strategi for samhandling” Oppfølging av handlingsplan Samarbeids- utvalgets møte 9. juni Sak 22/2011. Oppfølging av handlings- Planen. Kari Bratland Totsås

Den gylne sone… Utvikle den ”gylne sone” mellom spesialist- og primærhelsetjeneste gjennom samhandling slik at pasientene opplever et sømløst behandlingsforløp og en koordinert helsetjeneste

Mer kan gjøres i primærhelsetjenesten ”før – istedenfor og etter” Utredning og diagnostisering Øyeblikkelig hjelp – døgntilbud Rehabilitering Lokalmedisinske sentre Forebygging

Felles utfordringer Organisering og ledelse Kompetanse og robuste fagmiljø IKT Samhandling Rekruttering

Likeverdige samhandlingspartnere? Tilnærmingsstrategier: Arbeide for felles virkelighetsforståelse Arbeide for åpenhet og dialog på alle nivåer Arbeide for å fremskaffe kunnskap om hverandres kompetanse Arbeide for å få respekt for ulike roller i et behandlingsforløp

Samhandlingsreformen - Hvor står vi? Regjeringen har 8. april presentert virkemidlene for å oppnå dette – Ny Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester (Prop 91 L) – Ny Lov om folkehelsearbeid (Prop 90 L) – Nasjonal helse- og omsorgsplan ( ) (St.meld. 16) Virkemidlene spenner vidt: – Rettslige (Eks.: Nye lover, Plikt til å inngå avtaler, ny fastlege-forskrift) – Økonomiske – Faglige (Eks: Faglige retningslinjer) – Organisatoriske (Desentralisering, Lokalmedisinske sentra)

Helse- og omsorgstjenesteloven Erstatter to lover i et fells lovverk Profesjonsnøytral Større frihet til å organisere ut fra lokale hensyn Skal bli enklere å klage Brukeren skal få mer å si Krav til kvalitet og pasientsikkerhet Krav til koordinator Krav til avtaler Plikt til døgnopphold ved øhj. Plikt til FOU

Budsjettkorrigering ; Fra foretak til kommuner - Innenfor rammen Utskrivingsklare; 0,56 mrd kr 2.Medfinansiering; 4,2 mrd kr 3.Ø.hjelp døgn; 1,04 mrd kr over 4 år Om lag 95 mrd kr

1. Utskrivingsklare somatiske pasienter Overføring av midler fra spesialisthelsetjenesten for utskrivingsklare pasienter (somatikk); kroner pr døgn, totalt 0,56 mrd. Betalingsplikten skal gjelde fra samme dag pasienten er registrert utskrivningsklar 560 mill. kroner trekkes fra RHFs basisbevilgninger i Omfanget av utskrivningsklare pasienter fra vil avgjøre om kommunene skal betale (4000 kroner per døgn) tilbake til RHF

Utskrivingsklare somatiske pasienter Relativt liten forskjell mellom uttrekk basert på forbruk og fordelingsnøkler i inntektssystemet (Magnussen-modellen)

Kommunal medfinansiering Avgrenset kommunal medfinansiering på 20 pst for alle medisinske konsultasjoner/innleggelser; om lag 4,2 mrd. dersom ordningen hadde blitt innført i Tak på om lag kroner for særlig ressurskrevende enkeltopphold 2. Unnta nyfødte barn og pasientbehandling med kostbare biologiske legemidler. Modellen inkluderer ikke fødsler 3. Beløpet som overføres til kommunene i 2012 finansieres ved en tilsvarende reduksjon i ISF-bevilgningen for

Øyeblikkelig hjelp, døgntilbud – Oppgaveoverføring som skal fullfinansieres (både drift og investeringer); midler fra RHF til kommunene – Det legges opp til gradvis overføring i perioden 2012 til 2015 med sikte på innføring av lovhjemmel i 2016 – Det er lagt opp til et måltall på liggedøgn etter 2 år, og liggedøgn etter 4 år – Overføringene bygger på en liggedøgnkostnad på 4330 kroner, – Beregnet uttrekk fra RHF- ramme: – Fra 2012: 520 mill. per år – Fra 2014: 1, 040 mrd. kroner per år – Følgeevaluering og omfang og kostnader vil bli vurdert etter 2 år

Kommuneproposisjonen (Gjelder ø.hjelp) Driftskostnadene fullfinansieres ved at midler overføres gradvis fra regionale helseforetak til kommunene i perioden 2012 til 2015, med sikte på innlemming ved ikrafttredelse av plikten i Endelig utforming av det øremerkede tilskuddet presenteres i statsbudsjett for 2012

Kommuneproposisjonen (Gjelder ø.hjelp) Regionale helseforetak og kommune er sammen ansvarlig for å bygge opp øhj.tilbud. Det er lagt til grunn et måltall i 2015 på om lag liggedøgn og en liggedøgnkostnad på kroner inkludert kapitalkostnader. Kommunene vil kunne søke om investeringstilskudd gjennom investeringsordningen til heldøgns omsorgsplasser, basert på de kriteriene som gjelder for ordningen.

Fordeling av samhandlingsmidler 2011 (Gjelder utskrivningsklare og komm. medfinansiering) 1702 Steinkjer Namsos Meråker Stjørdal Frosta Leksvik Levanger Verdal Mosvik Verran Namdalseid Inderøy Snåsa2 576

1738 Lierne Røyrvik Namsskogan Grong Høylandet Overhalla Fosnes Flatanger Vikna Nærøy Leka782 Nord-Trøndelag Fordeling av samhandlingsmidler 2011 (Gjelder utskrivningsklare og komm. medfinansiering)

Estimert antall ferdigdøgn somatikk nasjonalt: Pris per ferdigdøgn anslag:4 000 Samla kroner nasjonalt:560 mill Per innbygger: 115 kr Utskrivningsklare pasienter – forutsetninger HOD NB! Beregningene som nå følger er gjort basert på en fordeling etter folketall, og er ment som en illustrasjon for å synliggjøre konsekvensene for vår region.

Fordelt etter befolkning i HMN Estimert antall senger:Liggedøgn/(0,95*365)

HNR bosted – fordelt etter befolkning til kommune

HNT bosted – fordelt etter befolkning til kommune

Faktisk (NPR) og estimert antall ferdigdøgn HNT bosted 2009

Samhandlingsreformen - Samlet vurdering av virkemidler og risiko – En nødvendig reform Det er fortsatt bred enighet om utfordringsbildet – En riktig retning Nødvendig med økt innsats på forebyggende arbeid Nødvendig å sette kommunen i stand til å påta seg nye oppgaver – De foreslåtte virkemidlene inneholder sterke insentiver Døgnprisen som ligger til grunn for uttrekk fra vår ramme er høyere enn driftskostnadene for kommunale institusjoner vi kjenner (Fosen DMS)

Samhandlingsreformen - Samlet vurdering av virkemidler og risiko – Noen av de viktigste risikoområdene: – Det er ikke lagt inn dekning av ”pukkelkostnader” for omstillingsfasen – Fortsatt en mange områder som trenger avklaring - tiden er knapp – Innføring av ø.hjelp-plikt i kommunene setter enda større krav til ”interkommunalt samarbeid” - spesielt for mindre kommuner. Mange lurer på om de nasjonale føringene sterke nok? – Rekruttering og kompetanseutfordringene er lite vektlagt. Det må legges en tydeligere strategi for å finne organisasjonsformer og teknologi som kan imøtekomme arbeidskraftbehovet

Endret (utvidet) utfordringsbilde – kreves endringer i de omforente strategier ??

Status, tiltak og utfordringer i Nord-Trøndelag? Status og tiltak: Organisering av samhandling Pasientforløp Felles statistikkgrunnlag Utvikling av DMS``ene Faglige forum Forebyggende /helsefremmende nettverk Ny modell for psykiatriske helsetjenester?

Utfordringer videre i 2011 Videreutvikle og styrke hensiktsmessige møtearena mellom kommuneregioner og HF - med fokus på aktuelle saker og fagutvikling Plikt til nye avtaler (egen sak ) Kompetanse: - styrke ressurser til planlegging - styrke ressurskartlegging- avtale- og veiledningskompetanse - styrke prosjektkompetanse - bygge opp kompetanse om pasientforløpsmetodikk

Utvikling videre i 2011 Videreutvikle nettsted for samhandling. Utvikle og iverksette en kommunikasjonsstrategi IKT: - Innføring av elektroniske henvisnings- og svarrutiner mellom legetjeneste og sykehus - Oppstart av innføring av elektroniske meldinger mellom pleie- og omsorgstjeneste kommune og HF Samarbeide strukturert med forsknings- og utdanningsinstitusjonene

Utvikling videre i 2011 Utvikle praksiskonsulentordningen Etablere personalnettverk

De største felles utfordringene Holde fast på utfordringsbildet Tydelighet på ansvar/oppgavedeling og rammevilkår Skape aksept for felles vei-valg Reformen utfordrer tradisjonell om profesjoners - og helsenivåers ansvar og fagutøvelse Egne holdninger til endringer

Felles strategier fra 2012? ”Samarbeidsutvalgets rolle og arbeidsform må evalueres i forhold til eventuelle endringer som inntrer i tilknytning til Samhandlingsreformen i 2012”. ( Fra felles strategi)

Gjennomføringen av samhandlingsreformen er krevende fordi….. - Ingen enkeltperson eller institusjon har et totalansvar for gjennomføringsprosessen - Gjennomføringen av strategier – mål og tiltak må derfor finne sted gjennom dialog og forhandlinger mellom aktører på ulike nivå i helsetjenesten - Veien fremover kan derfor ha noen snublesteiner…